Jak zjistit komu patří číslo účtu: Zkuste tyhle tipy
Zaslali jste platbu na chybný účet, nebo chcete jednoduše zjistit komu patří číslo účtu? Podívat se do databáze majitelů účtu, nebo si zajít na pobočku a požádat o informace přímo pracovníka banky se zdá jako snadné řešení. Jenže databáze běžných účtů, ve které byste si mohli zalistovat, neexistuje. Stejně tak vám banka nemůže jen tak sdělit jméno majitele bankovního účtu.
Přečtěte si, jak postupovat v případě, že jste při platbě převodem zadali chybné údaje nebo poslali peníze omylem někomu jinému.
Bankovní tajemství aneb proč vám banka jen tak nesdělí jméno majitele účtu
Jen tak sdělovat majitele běžného účtu bankám zakazuje bankovní tajemství. To je upravené v několika právních předpisech včetně zákona o bankách. Proto si nemůžete jednoduše zalistovat žádnou databází a majitele účtu si vyhledat. Nebo si zavolat na infolinku a požádat o takovou informaci operátora.
Kromě jména majitele účtu bankovní tajemství chrání i tyto údaje:
- Zůstatek na bankovním účtu
- Přehled jednotlivých transakcí
- Jaké další bankovní služby klient využívá (spořicíúčet, pojištění, kreditní karta apod.)
Jak je tedy možné, že se vám někdy při platbě v internetovém bankovnictví u odchozích plateb jméno majitele účtu zobrazí? V naprosté většině případů jde o firmy nebo podnikatele, kteří jsou zapsaní v rejstříku.
Pokud posíláte peníze na běžný účet fyzické osobě, pak se vám její jméno ve výpisu plateb nikdy neukáže.
Jiná situace nastává u příchozích plateb – tam zpravidla jméno majitele účtu vidíte. Díky tomu vy sami poznáte, od koho vám peníze dorazily.
Zjednodušeně řečeno, pokud odesíláte platbu, pak jméno majitele bankovního účtu nevidíte. Pokud jste v roli příjemce platby, pak se vám u částky zpravidla zobrazí i jméno odesílatele.
Kdy má banka povinnost informace o bankovním účtu sdělit
Každé pravidlo má svoje výjimky. Stejně tomu je i u bankovního tajemství. Někdy nastanou situace, kdy může banka poskytnout údaje o majiteli účtu, zůstatku nebo transakcích i bez jeho výslovného souhlasu. Nejčastěji se k prolomení bankovního tajemství uchylují banky proto, aby zabránily nelegální činnosti nebo ukrývání majetku.
Chráněné informace o svých klientech banka může sdělit:
- Soudu
- Soudnímu exekutorovi
- Orgánu činnému v trestním řízení
- Správci daně
- Zdravotní pojišťovně
- Úřadu práce ČR
- Ministerstvu financí
- Národnímu bezpečnostnímu úřadu
Porušit bankovní tajemství banka může i v případě, že vlastní chybou pošlete platbu na špatný účet a utrpíte tím škodu. Na to, jaký je v takovém případě postup, se podíváme dále v článku.
Zaslali jste platbu na neexistující účet: Neděste se, peníze přijdou zpět
Pokud přepisujete číslo účtu a překouknete se, pak máte celkem vysokou šanci, že napíšete takové číslo účtu, které neexistuje. Tvorba čísel účtu se totiž řídí přesnými pravidly a nemůže mít úplně libovolný tvar. Pravděpodobně se překlepem netrefíte do existujícího čísla účtu.
Pokud jste odeslali platbu na účet, který neexistuje, nepanikařte. Peníze vám sice z účtu odejdou, ale jakmile systém zjistí, že nemá peníze kam připsat, zase se vám na váš účet vrátí.
Někdy vás zarazí rovnou mobilní nebo internetové bankovnictví, které už při zadávání platby pozná, že číslo účtu neexistuje. Tím pádem vám takovou platbu zarazí hned v počátku a vy nemusíte vůbec nic řešit.
Předejděte zbytečným chybám při přepisování čísla účtu díky Platbě na kontakt. Zjistěte o této možnosti více.
Zadali jste chybný variabilní symbol: Většinou se platba vrátí, ale nespoléhejte na to
Variabilní symbol slouží pro snazší identifikaci plateb. Pokud platíte například zálohy na energie, pojištění, poplatky za některé služby (internet, mobilní tarif apod.), pak vám většinou poskytovatel přidělí unikátní variabilní symbol. Podle něj si pak eviduje vaše platby.
Při zadání chybného variabilního symbolu příjemce nespáruje platbu, a proto se může stát, že vám peníze pošle zpět. Následně vás požádá o zaslání platby ještě jednou se správným variabilním symbolem. Ne vždycky se ale příjemce ozve.
Samotná chyba ve variabilním symbolu nijak nebrání k odeslání platby. Internetové bankovnictví ani nemá, jak tento údaj zkontrolovat. Proto si při zadávání variabilního symbolu dávejte pozor a vždy si ho zkontrolujte. Hlavně v případech, kdy platíte třeba zálohy na zdravotní nebo sociální pojištění.
Peníze přistály na jiném účtu než jste chtěli: Obraťte se na banku
Už jsme nakousli, že banka může za určitých okolností prolomit bankovní tajemství a pomoct vám zjistit, komu patří číslo účtu, kam jste omylem zaslali své peníze. Jakmile přijdete na to, že od vás peníze odešly na jiný učet, než jste měli v plánu, máte několik možností, co s tím udělat. Jako první můžete zkusit štěstí a číslo účtu, kam jste peníze omylem poslali, vyhledat. Pokud by šlo o účet veřejně uvedený na internetu, máte z půlky vyhráno. Na majitele účtu se můžete rovnou obrátit a řešit už to přímo s ním.
A co když žádné informace o majiteli účtu na internetu nenajdete?
Požádejte sami majitele účtu o vrácení platby
Zkuste kontaktovat majitele účtu a požádejte ho o vrácení peněz. Jak na to? Zašlete na ten stejný účet 1 Kč a do zprávy pro příjemce uveďte, že došlo k omylu a žádáte ho o poslání peněz zpět.
Představte si, že jste v jeho kůži. Necháte si cizí peníze, o kterých víte, že vám nepatří? Většina slušných lidí pošle peníze zpět. Můžete ale narazit i na méně empatického člověka a pak už není jiná možnost, než začít problém řešit oficiální cestou.
Kontaktujte svou banku a požádejte o vrácení peněz
I když to vypadá jednoduše, banka nemůže nijak příjemce platby nutit, aby peníze vrátil zpět jen na základě vaší žádosti. Může ho stejně jako vy pouze vyzvat k navrácení platby.
Banka po vás navíc bude chtít doložit, že jste se opravdu spletli. Jako důkaz postačí například kopie původní faktury nebo screenshot s účtem, kam vaše peníze odešly. Pokud nic z toho k dispozici nemáte, pak si banka vyžádá alespoň čestné prohlášení, že opravdu došlo k chybě a odeslání platby omylem na špatný účet.
Pokud majitel účtu na žádost o vrácení peněz stále nereaguje, další možnost je poslat urgenci. Co když ale příjemce platby ignoruje i tuto výzvu?
Využijte Žádost o sdělení identifikačních údajů příjemce platby
Pokud snaha řešit věci slušnou domluvou nevede k požadovanému výsledku, může vám banka sdělit jméno majitele účtu. Není to ale jen tak.
Kde selže lidský přístup, nastupuje právní mluva a byrokracie. Musíte prokázat, že jste vlastní chybou (v tomto případě špatně zadaným číslem účtu) utrpěli škodu. A že se bez poskytnutých informací nemůžete domoci svého práva na vrácení peněz. I v tomto případě vás banka může vyzvat k doložení důkazu nebo čestného prohlášení.
Vyplněním Žádosti o sdělení identifikačních údajů příjemce platby požádáte banku o prolomení bankovního tajemství.
V žádosti pak nezapomeňte uvést všechny potřebné údaje – číslo účtu plátce i příjemce, přesnou částku, datum provedení platby. Od banky pak získáte jméno majitele účtu i poštovní adresu.
Následně ho můžete oficiální cestou vyzvat k navrácení platby nebo podat žalobu za bezdůvodné obohacení. V takovém případě už ale danou záležitost řešíte sami nebo se svým právníkem. Banka žádné pravomoci, jak z příjemce peníze dostat, nemá.
Nenaleťte podvodníkům: Jak poznat důvěryhodný e-shop a platit kartou bezpečně. Přečtěte si tipy pro bezpečné platby internetu.
Někdo vám omylem poslal peníze: Pošlete je zpět
Co když se ocitnete na opačné straně a na účet vám dorazí peníze, které nejsou určené vám? U příchozích plateb je výhoda, že vidíte, od koho přišly. Pokud vám dorazí od někoho, jehož jméno jste v životě neslyšeli, pravděpodobně se jedná o omyl. Pokud u čísla účtu žádné informace nejsou, můžete banku požádat o identifikaci platby.
Pravděpodobnost, že vám peníze poslal někdo jako tajné překvapení, je mizivá. Ve většině případů půjde o omyl. Pokud jste si jistí, že vám peníze nepatří, pošlete je rovnou zpátky.