5 příkladů, jak stavět kulturně bohatý podnik
Jedni vedou statek a každoročně pořádají oblíbený festival. Jiní vaří pivo a region rozvíjí výstavami i kulturními akcemi. Další myslí nejen na výrobu, ale i na přírodu, a rozšiřují okolní louky. Poznejte pět tuzemských podniků, které překračují hranice svého oboru.
Lobečský pivovar dlouho chátral, teď vzkvétá každým dnem. Za záchranu vděčí manželům Pavlovi a Janě Prouzovým, kteří mu dali druhý život. Turisty i místní milovníky piva lákají na kvalitní ležáky, prohlídky historického pivovaru a pestré kulturní akce všeho druhu. Cestovatelé se tu můžou i ubytovat. Pavlovi a Janě Prouzovým se podařilo vytvořit prosperující a finančně zdravý podnik, ale také propojit pohostinství s celou řadou dalších činností. Pořádají tu konference, koncerty, svatby a různorodé firemní workshopy. Diverzifikují tak i své zdroje příjmů a díky pestré škále služeb do regionu dostanou daleko víc lidí. „Vrátili jsme budově kulturní hodnotu a obnovili vaření piva. Z Lobče se opět stal cíl výletů,” říká Pavel Prouza.
Celozrnné cereálie, mletý mák, mlékárenské výrobky či cukrářské směsi té nejvyšší kvality. Tak vypadá zásoba v mnoha spížích a také portfolio produktů opavské společnosti Semix Pluso, která své výrobky vyváží do 35 zemí světa. Firma vznikla v polovině 90. let z pekárny Sezam. Ta tehdy nabízela čerstvé pečivo, rohlíky a další výrobky z kynutého těsta, které se staly lokálním hitem. Pekařství se pak rozšířilo o zdravou výživu a Semix se začal soustředit na ochranu životního prostředí. K výrobě využívá pouze ty nejkvalitnější lokální suroviny a již od roku 2009 pečuje o nivní luka u řeky Opavy. Patří mezi přední české firmy, které si vzaly ochranu a obnovu přírody za svou.
Spojení lahodného pečiva a deskových her možná zní zvláštně, projekty podnikatele Antonína Kokeše však ukazují, že i dvě zcela odlišná odvětví lze spojit. U pražského Arbesova náměstí najdete oblíbené Antonínovo pekařství s čerstvým pečivem a domácími dezerty a o jedno patro výš obchod Albi, kde prozkoumáte deskové hry, široký dárkový sortiment a vše potřebné pro takzvané offline hraní. Antonín Kokeš oba podniky vlastní a neustále hledá cesty, jak je vzájemně propojovat. Cesta Albi začala v roce 1991, kdy se Antonín Kokeš spolu se svým spolužákem Jaromírem Kovaříkem rozhodli prodávat ve stánku pohledy. Postupem času se jejich nápad rozrostl do velké firmy, která se soustředí také na udržitelnost a ekologický přístup k podnikání. Ten se projevuje například snížením počtu obalů nebo jejich lepší recyklací.
Před 23 lety zachránil Pavel Dvořáček tradici českých pálenek a ve Vizovicích začal novou éru značky Rudolf Jelínek. Jeden z největších světových výrobců destilátů však zdaleka nekončí u slivovice, hruškovice a meruňkovice, které jsou proslulé po celém světě. Na Malé Straně například otevřel Muzeum slivovice. Návštěvníci se přesunou do daleké minulosti, seznámí se se smutnými příběhy vizovických židovských rodin a zrozením místní pálenky. Děje se tak skrze moderní technologie a působivou interaktivní expozici, jejíž součástí je i virtuální realita a 5D show. V suterénu je pak soukromý klub, kde si členové můžou schovat své limitované edice pálenek a zažít atmosféru americké prohibice.
Modernizace a technický pokrok pronikají do všech odvětví, včetně zemědělství. Krkonošská společnost DS Agro pracuje s robotikou – postavila kravín nové generace, který zvyšuje kvalitu produktů i blaho zvířat. Roboti zde provádí velkou část úkonů, od dojení až po dezinfekci. Krávy dokonce můžou podrbat. O vše ostatní se starají další automatizované systémy a procesy. Najdete zde například přizpůsobivé LED žárovky, které dokážou upravit denního světlo. „Na změnu si krávy rychle zvykly. V klidu se od robota nechají podojit,“ říká Josef Chuchlík, manažer výroby. Součástí celého procesu je i automatizovaná laboratoř, kde se mléko analyzuje. Zkoumají se tu také potenciální nedostatky produktu či zdravotní problémy krav.
1. září 2023
4 min
Jak na diverzifikaci rizika