S podnikatelem a vizionářem Antonínem Kokešem se potkáváme na rušném Arbesově náměstí. O pár chvil později už vstupujeme do podniku, který je však nebývale klidný, nabízí malebné výhledy do zeleného vnitrobloku… a lákavou vůni chleba. Chléb a hry je prostor, který kombinuje dva ze tří Kokešových podniků. V přízemí se nachází rozlehlé, avšak přívětivé Antonínovo pekařství, v prvním patře pak najdete prodejnu i hernu společnosti Albi. Třetí Kokešova firma, Kinoko, sídlí na Letné. S úspěšným obchodníkem jsme si povídali o událostech posledních let, podnikání i vývoji jeho první firmy, která dnes nabízí především hry, hračky a dárkové předměty. Albi přitom začínalo jako nenápadný stánek dvou studentů, kteří si chtěli přivydělat na pivo prodejem pohlednic.
V roce 1991 se Antonín Kokeš společně se svým spolužákem Jaromírem Kovaříkem rozhodli, že si z kolejní skříňky a pohledů nakoupených za jednu korunu vytvoří stánek na pražském Staroměstském náměstí. Hned první den vydělali 2000 korun, tedy částku, která se tehdy dle Antonína Kokeše rovnala jednomu měsíčnímu příjmu jeho matky. Téměř okamžitě oběma kamarádům došlo, že jejich provizorní stánek nemusí zůstat jen příležitostným přivýdělkem, ale může se stát funkčním podnikáním. Brzy poté přišly sezónní pohlednice s malbami Josefa Lady, spolupráce s Hallmarkem – nejstarším a největším prodejcem pohlednic ve Spojených státech –, dárkové předměty a nakonec i produkty, se kterými si dnes Albi spojuje snad nejvíce z nás, hry.
„Carcassonne bylo první hrou, kterou Albi uvedlo na trh. Ukázal mi ji Jarek, který býval – a vlastně stále je – velkým fanouškem deskovek,“ vzpomíná Antonín Kokeš na již zmiňovaného kamaráda Jaromíra Kovaříka a zároveň i spoluzakladatele Albi. „Pamatuji si, že jsme hru hráli ještě podle německých pravidel a Jarek navrhl, ať to zkusíme prodávat.“ Carcassonne pochází z Německa, které sám Kokeš označuje za mekku stolních her. V Česku na přelomu tisíciletí naopak deskové hry neměly velkou tradici, a první zpětná vazba tak byla smíšená. „Zákazníci tehdy Carcassonne vybalili a lekli se: ‚Kde je kostka? Tady chybí kostka!‘ Byli zvyklí tak maximálně na Člověče, nezlob se. I když se nám dnes herní princip Carcassonne může zdát samozřejmý, tenkrát byl v Čechách celkem inovativní.“
Firma Antonína Kokeše, který v dětství slýchal příběhy o podnikání svého dědečka a fascinovaně četl knihy o Tomáši Baťovi, se brzy začala rychle rozrůstat. Ze stánku s pohledy se postupně stal prosperující podnik, který je momentálně spjatý především se sérií Kouzelné čtení – knihami s elektronickou tužkou, díky níž mohou děti rozehrát rozmanité ilustrace a pomocí mluveného komentáře poznávat svět kolem sebe. Už v roce 1996 vznikla pobočka Albi na Slovensku a o 8 let později se firma rozšířila i na polský trh.
ALBI V ČÍSLECH
- 1991 – rok založení
- 40 – počet vlastních poboček v Česku a na Slovensku
- 450 – tolik má Albi přibližně zaměstnanců
- 15 – tolik Albi nabízí linií her, od dětských přes strategické až po hry pro dospělé
- 14 000 – přibližně tolik produktů Albi nabízí svým zákazníkům
Svět se nemění skrze náhlé revoluce
Sortiment Albi se neustále rozrůstá. Kde hledá firma inspiraci pro nové hry? „Naším hlavním zdrojem jsou veletrhy,“ vysvětluje Antonín Kokeš. „Ty největší najdeme například v Birminghamu, Frankfurtu, New Yorku či Hongkongu… Často se ale stačí dívat kolem sebe,“ dodává. A která hra je jeho nejoblíbenější? „Z našich deskových her mám nejradši Osadníky z Katanu, mým dlouhodobým oblíbencem jsou ale šachy. Teď tedy nemám žádného parťáka a hraju hlavně online, takže se ze mě stává trošku gamer,“ směje se. „Pravidla šachů jsou jednoduchá, ale umět je hrát dobře, to už je něco jiného! Musíte zvládat počty, což mě vždycky bavilo. Zároveň je to ale i hra psychologická.“ Šachy ostatně stály i za vznikem Albi – Antonín Kokeš a Jaromír Kovařík na Staroměstské náměstí vyrazili proto, aby si přivydělali na společné vysokoškolské večery, které tehdy trávili na koleji u šachovnice.
Časy se ale mění a dřevěné figurky postupně střídají chytré digitální hračky, které mají integrovanou elektroniku nebo je lze ovládat například telefonem či tabletem. Změnily nějak zásadně poptávku po stolních hrách? Antonín Kokeš změnu připouští, zároveň však hovoří skepticky o její razanci. „Lidé se často ptají, jaký je dnes trend, a očekávají definitivní odpověď. Věci se ale nedějí skrze náhlé revoluce. Vývoj většinou přichází postupně. Je tedy možné, že chytré hračky budou stále oblíbenější, v našem sortimentu ale máme některé offlinové stálice – například Bang! nebo Osadníky –, jejichž popularita zatím rozhodně neklesá.“ Přesto však Antonín Kokeš dodává, že momentálně jako nejdůležitější produkt Albi vnímá Kouzelné čtení.
Podobně se podnikatel dívá také na ekologii, další zásadní společenské téma. „Náš přístup k životnímu prostředí se postupně mění. Kdybyste se třeba bavili s mými dětmi, uvidíte, že o věcech přemýšlejí jinak. Zajímá je, jak byly produkty vyrobené a kde, ptají se na materiály. Tahle změna možná není v běžném životě příliš vidět, ale myslím, že se všichni začínáme víc ptát na to, jak různé výrobky ovlivňují naše životní prostředí,“ uvádí.
I Albi se proto snaží o ekologičtější přístup k podnikání – ale jak Antonín Kokeš přiznává, některé cesty se mohou ukázat jako slepé: „Chtěli jsme snížit počet obalů a zlepšit jejich recyklaci. Zkusili jsme proto rozřezat staré krabice a použít je jako ochranu nových zásilek. Jak jsme ale brzy zjistili, taková vycpávka může navlhnout – a začít hnít. Snahu o ekologičtější cestu proto vnímám jako hledání rovnováhy, správné míry i postupů. Teď třeba plánujeme na sklad nainstalovat solární panely, ale chceme to udělat rozvážně a kvalitně. Což vnímám jako krok lepším směrem,“ vysvětluje.
Strategie příštích pár let? Obezřetnost a stabilita
Antonín Kokeš kromě Albi přivedl na svět i již zmiňované Antonínovo pekařství či firmu se sportovním oblečením Kinoko. Minimálně první dva podniky spojuje jeden aspekt – nad dobrým jídlem i hrami se lidé setkávají a užívají si příjemně strávené společné chvíle. „Vztah firmy a klienta najdete v každém byznysu, ale je pravda, že naše produkty asi evokují vřelejší reakci než třeba balená voda,“ směje se. Vztah mezi podnikem a zákazníkem vnímá jako vzájemnou péči. „Zaměstnanci se občas hroutí kvůli negativní zpětné vazbě. Ale já vždycky říkám – ti zákazníci, kteří si stěžují, jsou ti, kteří nás mají rádi. Kdybychom jim byli ukradení, nemají důvod nám psát. Už jen tím, že si ze stížnosti něco odnesete, zareagujete na ni a třeba se omluvíte, vytváříte zdravý vztah s klientem.“
Zpětná vazba od zákazníků je tedy jedním z několika faktorů, které firmu Albi i její vývoj ovlivňují. Jaké jsou ty další? Při rozhovoru narážíme i na nepříjemné výzvy současnosti. Antonín Kokeš jmenuje některé z nich: „Na pandemii covidu-19 už sice občas zapomínáme, ale stále je tu s námi. Například v Číně se stále jedná o velice aktuální problém – a když je Čína jedním z vašich dodavatelů, tamní situace se propíše i do té vaší. Dále čelíme válce na Ukrajině, energetické krizi, … A další obrovský problém, o kterém se zatím moc nemluví, představuje situace na trhu práce. Máme hned několik pozic, které se dlouhodobě snažíme obsadit. Bez úspěchu. Nejsou pekaři, skladníci, prodavačky ani programátoři.“
Právě překonávání překážek ale Antonín Kokeš vnímá jako snad nejdůležitější podnikatelskou vlastnost. „Podnikání není jen o nápadu, ale hlavně o energii. Nápady má každý – když mi dáte chvilku, hned vám jich deset vymyslím. Ale odhodlat se k tomu, něco udělat, vydržet nejen první kroky, nevzdávat se a tlačit svůj projekt dopředu, … To je ta energie, o které mluvím, a na které záleží.“ Albi se tedy připravuje čelit budoucím nejistotám. Jaké má firma plány do následujících let? „V první řadě chystáme další vývoj Albi tužky. Máme na ni krásné ohlasy ze zahraničí, takže připravujeme verzi anglickou a španělskou a chceme zkusit i něco pro švédský trh.“ Rád by zapracoval i na vizi firmy. „V budoucích pár letech chceme být hlavně obezřetní. Přichází totiž velké změny – věřím, že současná situace představuje pouhý začátek. Naše současná strategie je proto především udržet firmu během otřesů co nejstabilnější,“ uzavírá Antonín Kokeš a dopíjí kávu, na kterou si tady, v jeho Antonínově pekařství, opravdu potrpí.
Antonín Kokeš
Antonín Kokeš nikdy nebyl zaměstnancem – svou kariéru podnikatele začal už během studií na Vysoké škole ekonomické. Po prvním podniku Albi přišlo Antonínovo pekařství a v roce 2020 i podnik se sportovním oblečením Kinoko. Právě poslední firmě Antonín Kokeš v současnosti věnuje nejvíc času. Své zkušenosti s podnikáním promítl do svých seminářů Antonínovy recepty na podnikání, ale i do knihy Můj život je chléb a hry. Věnuje se rovněž neziskovému sektoru, dlouhodobě spolupracuje například s projektem Čistá duše či organizacemi Bona, o. p. s., Člověk v tísni či Green Doors. Hlavu si čistí putováním, za sebou má i slavnou pouť do Santiaga de Compostela. Podnikatelského ducha ale nezapře – i na cestách sbírá inspiraci na hry, a dokonce také koncept Antonínova pekařství vyrostl na zkušenostech z řemeslných pekáren, které Antonín Kokeš potkal na svých cestách po Německu a Švýcarsku.
S firmou Albi spolupracujeme již od roku 2003. Jedná se tedy o dlouhodobou a dovolím si říct i úspěšnou spolupráci. Naše partnerství je postaveno na důvěře a osobním přístupu jak zástupců společnosti Albi, tak i kolegů z Regionálního korporátního centra. V průběhu společných let jsme s Albi spolupracovali při jejich investičních plánech, měli jsme možnost být u expanze firmy a podíleli jsme se například i na výstavbě skladové haly v Červeném Kostelci. Jsme hrdí, že můžeme i nadále rozvíjet vzájemný vztah s tímto neobyčejně motivujícím a úspěšným klientem, který se vyznačuje osobitým charakterem a přátelským přístupem majitele i všech jeho spolupracovníků.
Eva Reitmajerová, ředitelka Regionálního korporátního centra Praha-jih