Všechny články

Z Opavska až do Japonska. Semix Pluso staví na zdravé výživě a ochraně přírody

27. července 2022

3 minuty

hodiny
Semix Pluso – příběh firem ČS

Třebaže dnes Semix Pluso vyváží výrobky do 35 zemí světa, zůstává nedílnou součástí Opavska. Společnost, jejíž historie sahá do začátku 90. let, aktivně ochraňuje životní prostředí a zakládá si na lokálních surovinách. V jejím portfoliu najdete pestrou škálu produktů, od celozrnných cereálií přes cukrářské směsi až po mlékárenské produkty a kvalitní mletý mák. Firma přitom původně vznikla jako malé pekařství v srdci Slezska.

Čáp černý, volavka bílá nebo orel mořský. Nejen tyto chráněné ptáky lze zahlédnout na Kozmických ptačích loukách v povodí řeky Opavy. „Tuto lokalitu využívá k přežití více než stovka druhů o mnoha tisících jedinců,“ vysvětluje Michal Čižmár, ředitel společnosti Semix Pluso, která ojedinělé místo už od roku 2006 spravuje. Kromě toho se moravskoslezská firma, která sídlí v Oticích nedaleko Opavy, stará o řadu dalších biotopů, příroda pro ni totiž už několik dekád zůstává zcela zásadní. „Každý občan by kromě zabezpečení vlastního živobytí měl mít na paměti, že ochrana životního prostředí je podmínkou k jeho vlastnímu přežití i uchování životní úrovně,“ konstatuje Čižmár. Mezinárodnímu přesahu i společenské odpovědnosti firmy Semix Pluso předcházely skromné začátky.

Fronty před pekařstvím

Vše začalo pár měsíců po revoluci, kdy se na Horním náměstí v Opavě otevřela jedna z prvních soukromých pekáren v regionu. Nesla název Sezam a denně nabízela čerstvý chléb a rohlíky, ale i méně tradiční chutné pečivo, které se mezi Slezany okamžitě stalo hitem. „Ihned po oficiálním otevření pekařství jsme zaznamenali obrovský zájem zákazníků. Rádi vzpomínáme na fronty, které se před obchodem tvořily,“ líčí Michal Čižmár. Velké nadnárodní společnosti tou dobou na tuzemském trhu zatím nepůsobily a o vyhlášené pečivo, náplně a zlepšující přípravky Sezamu sílil zájem mezi pekaři i spotřebiteli. „Během jednoho roku bylo jasné, že má tento podnikatelský záměr šanci na úspěch,“ pokračuje ve vzpomínání spolumajitel firmy, kterého doplňují zakladatelé a společníci Kamil Lisal a Pavel Kratochvíl.

V polovině 90. let vznikla na základech pekárny Sezam firma Semix. Nabídka nově pojmenované společnosti zahrnovala nejen výrobky z kynutého těsta, ale i pudingy, knedlíky a různé typy směsí pro pekaře. Postupně začala pod svou značkou dodávat produkty nejen do vlastních prodejen, ale také do jiných maloobchodů, obchodů se zdravou výživou, diskontů i hypermarketů napříč republikou. Vedení společnosti přitom nikdy neztratilo vazbu ke svému rodnému kraji. „Jsme opavští patrioti. Narodili jsme se tady a snažíme se zachovat, vylepšit a další generaci předávat, co jsme zdědili. Semix je současně i významným zaměstnavatelem pro Opavsko a okolí.“

Co země, to jiné chutě

Semix Pluso nyní exportuje zboží do 35 zemí světa, mezi nimiž nechybí Japonsko, Saúdská Arábie, Jižní Korea, Austrálie a Spojené státy americké. Každá oblast má svá specifika. Jaké výrobky se těší popularitě třeba v Asii? „Tamní preference se trochu liší, ale naše receptury umíme přizpůsobit. Například do Japonska jsme dodávali müsli srdíčka s chia semínky a quinoou s medem, kokosem a kakaovými boby,“ vyjmenovává Michal Čižmár s tím, že hlavním trhem zůstává Evropa. Vzhledem k poloze výrobního závodu se k expanzi do zahraničí přirozeně nabízely sousední státy. Pobočky se postupně otevřely na Slovensku, v Polsku a nakonec také v Maďarsku.

žárovka

Semix v číslech

  • 230 zaměstnanců
  • 3 výrobní haly
  • 3 zahraniční pobočky
  • 35 zemí světa
  • každoroční obrat přes 500 000 000 Kč

Společnost se v průběhu čtvrtstoletí rozrůstala do několika divizí a středisek, které dnes sehrávají klíčové role. „Základním pilířem stále zůstává pekařská divize včetně výrobků ze stabilizovaného mletého máku. Jsme jedním z předních zpracovatelů českého máku. Zakládáme si na tom, že si sami umíme vyrobit suroviny pro další použití,“ vysvětluje Michal Čižmár. Na mysli má například lupínky a mouku z klíčených obilovin či luštěnin. Využití naleznou v pekařských produktech, ale třeba i v zakysaném výrobku z klíčeného ovsa jménem Ovsánek. Ročně firma tepelně ošetří až 2 000 tun máku a mletý mák vyváží třeba i do USA.

Od roku 2016 Semix Pluso striktně nepoužívá palmový tuk a patří mezi zakládající členy koalice proti palmovému oleji. Michal Čižmár a jeho společníci vnímají ochranu přírody jako prioritu nejen při podnikání, ale i v každodenním životě. Každý Čech totiž ročně spotřebuje zhruba dva litry palmového oleje, který se mimo potravinářství používá například i v kosmetickém průmyslu. Palmový tuk nepatří z hlediska prevence proti kardiovaskulárním nemocem mezi tuky vhodné pro výživu. Tato skutečnost by dle zástupců firmy Semix měla být pádným argumentem proti používání palmového tuku v potravinách. „Poučení konzumenti vědí i o likvidaci deštných pralesů a následném vysazování monokulturních palem,“ míní Čižmár.

Mokřady a ptačí louky

Od roku 2009 skupují majitelé společnosti Semix Plus pozemky nivních luk u řeky Opavy. Oblast Slezska totiž dlouhodobě trpí intenzivním zemědělstvím na úkor přírody, a všechny biotopy lze proto bez nadsázky označit za ohrožené. „Rozhodli jsme se využít svých možností a vytváříme lokality restaurující přírodu,“ říká Čižmár. Semix se stará o Kobeřickou stráň, louku U Kruháče nebo stepní lokality v obci Krčmaň. Velké pozornosti se v posledních letech dočkal Raduňský mokřad a především již zmiňované Kozmické ptačí louky. Na tomto pozoruhodném místě najdeme také pozorovatelnu Petra Čolase, někdejšího dlouholetého ředitele Zoo Ostrava, který byl příznivcem tohoto projektu.

Semix není jedinou ryze českou firmou podporující ochranu přírody, zcela jistě však v této oblasti reprezentuje ty vůbec nejaktivnější. Drží se přitom pravidla „nakupovat kvalitně a co nejblíže“. Proč při výrobě svých produktů používá lokální suroviny? „Jsme přesvědčeni, že české suroviny jsou minimálně stejně kvalitní, či dokonce kvalitnější než suroviny z dovozu. U lokálních výrobků jsou navíc výrazně nižší náklady na dopravu a menší uhlíková stopa.“

žárovka

Co je TVAROGEN®?

Výzkumný tým Semixu vyvíjí ve vlastních laboratořích produkty, které odpovídají trendům. Zároveň ale světové trendy udává sama firma. Zasadila se například o vznik unikátu jménem TVAROGEN®. Jde o sypkou směs, která po zamíchání s vodou a tvarohem vytváří pekařskou tvarohovou náplň. „Od počátku jsme vsadili na budování silného kompetentního vývojového oddělení a tvorbu výrobků s vysokou přidanou hodnotou,“ dodává ředitel společnosti Michal Čižmár.

Na šetrných výrobních postupech stále víc záleží i spotřebitelům. „Nárůst zájmu o udržitelnou stravu je pro budoucnost zásadní a přesně zapadá do našich letitých vizí,“ poznamenává Čižmár. Čím dál silnější skupinu zákazníků budou dle statistik představovat vegani a vegetariáni. Právě na ně se Semix Pluso soustředí a do svého portfolia zařazuje veganské výrobky, které konzistenčně i chuťově připomínají svůj živočišný vzor tak, aby chutnaly každému, například směs na domácí přípravu veganských burgerů s klíčenými fazolemi mungo.

Semix Pluso už přes 25 let ukazuje, jak efektivně lze propojit podnikání se společenskou odpovědností. Ochrana životního prostředí je však posláním i pro další generace. „Láska k přírodě je emoční záležitost. Ale vědomí, že bez zdravého životního prostředí nemůžeme dlouhodobě prosperovat, není prozaické, nýbrž tvrdě realistické,“ uzavírá ředitel firmy Michal Čižmár.

 

Michal Čižmár, ředitel společnosti Semix Pluso

Narodil se roku 1964 v Opavě, vystudoval Žilinskou univerzitu. Potravinářství se věnuje od 90. let, kdy postupně vystřídal manažerské funkce ve společnosti Semix Pluso. V roce 2017 se stal ředitelem firmy, jejíž hlavní výrobní závod sídlí v Oticích nedaleko Opavy. Její cereální výrobky, pekařské směsi i mletý mák se těší popularitě po celé zeměkouli, Michal Čižmár s kolegy však nezapomínají na svůj rodný region a starají se rovnou o několik tamních biotopů. Za zmínku stojí zejména Kozmické ptačí louky, které si mohou zájemci prohlédnout na vlastní oči. „Komentovaných prohlídek pořádáme několik za rok, ale volný přístup a výhled na lokalitu z pozorovací věže jsou zajištěny celoročně,“ upřesňuje ředitel a jednatel společnosti Michal Čižmár.

„Se společností Semix jsme začali jednat počátkem roku 2003. V té době firma vyráběla pekařské a cukrářské směsi, náplně a výrobky pro zlepšení kvality chleba a pečiva. Mezi odběratele se řadily největší pekárny a mlékárny v zemi. Česká spořitelna klientovi během dlouhodobé spolupráce poskytla investiční úvěr TOP Podnik na nové technologie pro výrobu celozrnných cereálních produktů. Semix se tímto krokem chystal nejen do nové oblasti cereálií, ale také do maloobchodu. Již tehdy plánovali prodej jak pod svou značkou, tak pod privátními značkami obchodních řetězců. V průběhu let jsme s klientem spolupracovali na dalších projektech včetně stavby skladu v areálu nedaleko Opavy. V tomto regionu společnost neúnavně pečuje o přírodu a ukazuje, jak lze podnikat s opravdovým přesahem.“

Mohlo by vás dále zajímat