Jak dlouho trvalo vyřídit hypotéku?
Pokud nepočítáme čas, během kterého si lidé zjišťují informace u vícero různých bank, je dnes vyřízení hypotéky otázkou několika dní. „V České spořitelně spoléháme stále více na automatizaci, po klientech chceme méně dokumentů, u některých dokumentů nám stačí pouze jejich sken,“ vysvětluje Radim Gaďůrek, expert na bydlení z České spořitelny.
Před 25 lety přitom mohl celý proces zabrat v lepším případě týdny, v tom horším i dlouhé měsíce. Hlavně ze začátku, když byl produkt úplně nový a často se stávalo, že v bankách ještě nebyly vyladěné procesy schvalování.
Tip: Jak přesně sjednávání hypotéky probíhá, si přečtěte v našem článku Hypotéka za 4 týdny? Jde to!
Před 25 lety úvěr na bydlení nebyl pro všechny
Za posledních 10 let se lidé v České republice naučili vnímat hypotéku jako samozřejmého pomocníka, který výrazně zkrátí cestu k vlastnímu bydlení. Stalo se tak zejména díky třem věcem. „Úrokové sazby se začaly postupně snižovat, až se před cca 5 lety dostaly na historické minimum. Navíc byla ekonomicky příznivá doba a lidem se dařilo dosahovat vyšších příjmů. V minulých letech pomáhala mnoha rodinám také pravidla, která nevyžadovala žádné úspory, šlo o takzvanou 100% hypotéku,“ říká Radim Gaďůrek.
Tip: Chcete vědět, na jak vysokou hypotéku dosáhnete? Využijte naši online hypoteční kalkulačku. Orientační informace o výši hypotéky si vypočítáte z pohovky během přestávky na váš oblíbený pořad.
Ačkoli se v posledních dvou letech pravidla hypotéky opět zpřísňují, nejsou ani zdaleka tak striktní, jako na začátku. Tehdy bylo poskytnutí dlouhodobého úvěru vnímáno jako určité riziko – proto bylo určeno pouze lidem se stabilními a vysokými příjmy. Tehdejší úrokové sazby činily cca 14 % a průměrná výše měsíční splátky se pohybovala okolo 13 000 Kč (jen pro představu, průměrná hrubá měsíční mzda tehdy dosahovala 8 307 Kč). Což znamenalo, že hypotéka byla spíše pro lidi pracující ve vedoucích pozicích a pro podnikatele.
Změnil se ale také přístup lidí. Zatímco před 25 lety se klienti bank častěji báli dlouhodobého závazku a vysokých splátek, dnes se tyto věci berou jako samozřejmost a běžný způsob financování bydlení.
Tip: Máte z velkého závazku strach? Možná se bojíte zbytečně. Přečtěte si nejčastější mýty o hypotékách.

Vyšší hypotéky odpovídají zvyšování cen nemovitostí
Ačkoli odborníci s příchodem epidemie a velkou změnou ve fungování společnosti očekávali stagnaci nebo mírný pokles cen nemovitostí, opak je pravdou. I v roce 2020 ceny nemovitostí rostly. Za posledních 6 let vzrostly ceny bytů v Praze o 65 %, v ostatních krajích je to přibližně 50 %. A spolu s tím roste i průměrná výše hypotéky. Zatímco v roce 1995 si lidé brali v průměru 1 070 000 Kč, dnes potřebují 2 670 000 Kč.
Hypotéka jako samoobsluha aneb Služby k hypotéce
Za 25 let od vzniku hypoték se u jednotlivých bank hodně změnily také klientské služby. Trendem posledních let je převádění služeb do online prostředí. Díky tomu si může klient spoustu požadavků vyřešit sám z pohodlí domova a nemusí pokaždé na pobočku.
U České spořitelny můžete online čerpání a požadavky na změny nastavení své hypotéky jednoduše zadat v internetovém bankovnictví George. V detailu hypotéky vyplníte jednoduchý formulář a z pohodlí domova můžete požádat například o:
- čerpání hypotéky,
- změnu nastavení splátek,
- mimořádnou splátku,
- pojištění nemovitosti,
- změnu účtu, z něhož splácíte.
Refinancování hypotéky
Samostatnou kapitolou je také refinancování hypotéky. „Dřív nebylo tolik možností, lidé to ani tolik neřešili. První větší vlna, kdy se klienti začali zajímat o refinancovánípřevedení hypotéky, přišla před asi 8 lety. Tehdy jsme v České spořitelně posílali informace o změně jen 30 dní před koncem smluvených podmínek. Dnes jsou to 3 měsíce, na požadavek klienta to umíme i rok předem. Druhá věc však je, zda umí lidé tuto možnost dobře využít. Klienti v souvislosti s refinancováním totiž nejčastěji řeší pouze úrokovou sazbu, ale málokdo už si spočítá nový anuitní plán, částku, kterou už umořil, a kolik bude znovu platit na úrocích,“ doplňuje Radim Gaďůrek nejčastější chyby spojené s refinancováním.
Některé věci se ale nemění: Například vysoká úroveň hypotečních specialistů v České spořitelně. Pokud navštívíte některou z poboček nebo se rozhodnete kontaktovat Klientský servis 24/7, budete mít jistotu, že vás celým procesem provedou vzdělaní specialisté, kteří mají zkušenosti a přehled v procesech i v portfoliu produktů. Jasnou odpověď dostanete rychle a ve srozumitelné formě. „Tohle si držíme už od začátku. Díky vzdělaným a střícným specialistům lidé vědí, že se při řešení svého bydlení mohou na Českou spořitelnu s důvěrou obrátit,“ uzavírá Radim Gaďůrek.