Podvodnou SMS nebo e-mail můžete dostat i vy. Jak je poznat a nepřijít o peníze?
V prvních měsících roku zpravidla přicházejí vyúčtování, kolik jste za zimu protopili a prosvítili. Také je to období zúčtování daní.
To všechno představuje příležitost pro podvodníky − posílají podvodné SMS nebo e-maily, v kterých se vás snaží nalákat na vrácení přeplatků.
Podvodné zprávy známé také jako phishing mají jediný cíl: odvést vás na falešné webové stránky a tam od vás vylákat přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, důležitá čísla z karet nebo hesla na různé weby jako třeba Netflix.
Co je typické pro falešnou komunikaci, ať už jde o SMS nebo e-mail?
Podvodníci používají stále stejné osvědčené „fígle“, jen je aktualizují podle situace:
- Často se vydávají za známé společnosti nebo státní instituce (např. ČEZ, Česká pošta, portál MOJE daně atd.).
- Falešně urgují doplnění údajů nebo od vás požadují nějakou další akci (např. aktualizaci osobních dat, vyzvednutí přeplatku, doplatek daně nebo cla z přepravy atd.).
- Posílají odkaz, který vede na podvodné webové stránky. Dostanete pokyn, abyste do něj ihned zadali přihlašovací údaje do bankovnictví nebo všechna čísla z platebních karet.
Podvodníci své metody také často kombinují. Nejprve vám může přijít SMS nebo e-mail a potom vám volá např. falešný pracovník banky, že máte napadený účet. Přečtěte si, jaký podvod zkoušejí zrovna teď.
Jak poznat falešnou komunikaci?
- Zkontrolujte odesílatele: Vždy se zaměřte na to, od koho vám zpráva přišla. Pokud se vám něco nezdá, nereagujte.
- Pozor na odkazy: Do internetového bankovnictví, klientských zón firem nebo na stránky úřadů se přihlašujte vždy pouze z oficiálních stránek dané instituce, ne prostřednictvím náhodného odkazu z vyhledávačů, z SMS nebo z e-mailu.
- Důkladně si prohlédněte webovou adresu: Podvodné stránky často vypadají jako ty legitimní, ale mohou obsahovat drobné rozdíly, jako jsou chybějící písmena nebo překlep. Vždy si ověřte webovou adresu předtím, než na odkaz kliknete.
- Falešná urgence: Falešná komunikace se vyznačuje tím, že na vás druhá strana tlačí. Když vás podvodníci vystresují, mají větší šanci, že bez rozmyslu uděláte, co chtějí.
- Nevyžádané žádosti o informace: Zastavte se a zamyslete se. Očekáváte od dané instituce nějakou zprávu? Je normální, aby vám vracela peníze tímto způsobem?
Pamatujte: Žádná ze skutečných institucí po vás kvůli vrácení peněz nikdy nebude požadovat všechna čísla z karty nebo přístupové údaje do George. Pokud vám vrací peníze, stačí jim číslo účtu.
Pamatujte: Žádná ze skutečných institucí po vás kvůli vrácení peněz nikdy nebude požadovat všechna čísla z karty nebo přístupové údaje do George. Pokud vám vrací peníze, stačí jim číslo účtu.
Nejlepší obranou je ostražitost. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, na komunikaci nereagujte, na nic neklikejte a ověřte si informace na oficiálních stránkách dané instituce nebo firmy.
Přišla vám podvodná SMS, e-mail nebo jste narazili na nějakou jinou falešnou komunikaci? Dejte nám vědět. Podezřelé e-maily, SMS, chat nebo nahrávky hovorů pošlete do naší speciální schránky podvody@csas.cz.
Podvedl vás někdo? Nebo máte podezření, že se o to někdo pokouší? Využijte první pomoc České spořitelny.
Nejlepší obranou je ostražitost. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, na komunikaci nereagujte, na nic neklikejte a ověřte si informace na oficiálních stránkách dané instituce nebo firmy.
Přišla vám podvodná SMS, e-mail nebo jste narazili na nějakou jinou falešnou komunikaci? Dejte nám vědět. Podezřelé e-maily, SMS, chat nebo nahrávky hovorů pošlete do naší speciální schránky podvody@csas.cz.
Podvedl vás někdo? Nebo máte podezření, že se o to někdo pokouší? Využijte první pomoc České spořitelny.