Podvodnou SMS nebo e-mail můžete dostat i vy. Jak je poznat a nepřijít o peníze?

V prvních měsících roku zpravidla přicházejí vyúčtování, kolik jste za zimu protopili a prosvítili. Také je to období zúčtování daní.  

To všechno představuje příležitost pro podvodníky − posílají podvodné SMS nebo e-maily, v kterých se vás snaží nalákat na vrácení přeplatků.

Podvodné zprávy známé také jako phishing mají jediný cíl: odvést vás na falešné webové stránky a tam od vás vylákat přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, důležitá čísla z karet nebo hesla na různé weby jako třeba Netflix.

Co je typické pro falešnou komunikaci, ať už jde o SMS nebo e-mail?

Podvodníci používají stále stejné osvědčené „fígle“, jen je aktualizují podle situace:

  1. Často se vydávají za známé společnosti nebo státní instituce (např. ČEZ, Česká pošta, portál MOJE daně atd.).
  2. Falešně urgují doplnění údajů nebo od vás požadují nějakou další akci (např. aktualizaci osobních dat, vyzvednutí přeplatku, doplatek daně nebo cla z přepravy atd.).
  3. Posílají odkaz, který vede na podvodné webové stránky. Dostanete pokyn, abyste do něj ihned zadali přihlašovací údaje do bankovnictví nebo všechna čísla z platebních karet.

Podvodníci své metody také často kombinují. Nejprve vám může přijít SMS nebo e-mail a potom vám volá např. falešný pracovník banky, že máte napadený účet. Přečtěte si, jaký podvod zkoušejí zrovna teď.

Jak poznat falešnou komunikaci?

  1. Zkontrolujte odesílatele: Vždy se zaměřte na to, od koho vám zpráva přišla. Pokud se vám něco nezdá, nereagujte.
  2. Pozor na odkazy: Do internetového bankovnictví, klientských zón firem nebo na stránky úřadů se přihlašujte vždy pouze z oficiálních stránek dané instituce, ne prostřednictvím náhodného odkazu z vyhledávačů, z SMS nebo z e-mailu.
  3. Důkladně si prohlédněte webovou adresu: Podvodné stránky často vypadají jako ty legitimní, ale mohou obsahovat drobné rozdíly, jako jsou chybějící písmena nebo překlep. Vždy si ověřte webovou adresu předtím, než na odkaz kliknete.
  4. Falešná urgence: Falešná komunikace se vyznačuje tím, že na vás druhá strana tlačí. Když vás podvodníci vystresují, mají větší šanci, že bez rozmyslu uděláte, co chtějí.
  5. Nevyžádané žádosti o informace: Zastavte se a zamyslete se. Očekáváte od dané instituce nějakou zprávu? Je normální, aby vám vracela peníze tímto způsobem?

Pamatujte: Žádná ze skutečných institucí po vás kvůli vrácení peněz nikdy nebude požadovat všechna čísla z karty nebo přístupové údaje do George. Pokud vám vrací peníze, stačí jim číslo účtu.

Pamatujte: Žádná ze skutečných institucí po vás kvůli vrácení peněz nikdy nebude požadovat všechna čísla z karty nebo přístupové údaje do George. Pokud vám vrací peníze, stačí jim číslo účtu.

Nejlepší obranou je ostražitost. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, na komunikaci nereagujte, na nic neklikejte a ověřte si informace na oficiálních stránkách dané instituce nebo firmy.  

Přišla vám podvodná SMS, e-mail nebo jste narazili na nějakou jinou falešnou komunikaci? Dejte nám vědět. Podezřelé e-maily, SMS, chat nebo nahrávky hovorů pošlete do naší speciální schránky podvody@csas.cz

Podvedl vás někdo? Nebo máte podezření, že se o to někdo pokouší? Využijte první pomoc České spořitelny.

Nejlepší obranou je ostražitost. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, na komunikaci nereagujte, na nic neklikejte a ověřte si informace na oficiálních stránkách dané instituce nebo firmy.  

Přišla vám podvodná SMS, e-mail nebo jste narazili na nějakou jinou falešnou komunikaci? Dejte nám vědět. Podezřelé e-maily, SMS, chat nebo nahrávky hovorů pošlete do naší speciální schránky podvody@csas.cz

Podvedl vás někdo? Nebo máte podezření, že se o to někdo pokouší? Využijte první pomoc České spořitelny.