Vyberte jednoho z emitentů
Výhody výplaty dividend online
Je to bezpečný, snadný a rychlý způsob výplaty dividend akcionářům, kteří nemají své akcie vedené pod Správcem.
Stačí využít bankovní identitu, kterou se u své banky přihlašujete do internetového bankovnictví.
Pokud máte bankovní identitu, máte i Bank iD. Zda máte Bank iD aktivované, si můžete ověřit zde.
Není třeba
nic zařizovat nebo
chodit na pobočku.
Jaký je rozdíl mezi akcií vedenou pod Správcem a bez Správce?
Dividendy z akcií, u kterých je v Centrálním depozitáři cenných papírů (CDCP) zapsán Správce cenného papíru (banka, broker atd.), budou i nadále vypláceny dle podmínek uzavřených se Správcem cenného papíru. Takové nároky na dividendy nebudou v aplikaci zobrazeny, protože je Správce cenného papíru vyplácí akcionáři sám.
Příklad: akcionář má nakoupené akcie ČEZ, a.s. přes Českou spořitelnu. Dividendy mu tedy automaticky připíše na účet Česká spořitelna. Akcionář nemusí o dividendy sám žádat.
Jak výplata probíhá
- Kliknete na tlačítko Požádat o výplatu nebo na logo emitenta.
- Vyberete svou banku z nabízeného seznamu.
- Přihlásíte se svou bankou, stejně jako se přihlašujete do internetového bankovnictví. Zda máte Bank iD aktivované, si můžete ověřit zde.
- Potvrdíte souhlas s předáním údajů České spořitelně, která výplatu dividend zajišťuje.
Zásady zpracování osobních údajů - V přehledu vyberete, které dividendy chcete vyplatit, a potvrdíte.
- Po odeslání žádosti dostanete potvrzovací e-mail.
- Dividendy vám pošleme na vybraný účet ve výplatním termínu.
- Ke každé vyplacené dividendě dostanete e-mail s potvrzením transakce a zaheslovanou přílohou v PDF s informacemi k výplatě. Heslem je váš rok narození.
Kdo může požádat o online výplatu dividend
Akcionáři společností ČEZ, a.s., Kofola ČeskoSlovensko, a.s, Škrobárny Pelhřimov, a.s., Phillip Morris, a.s. a Holcim (Česko) a.s. kteří:
- nejsou zastupováni Správcem cenných papírů,
- jsou fyzické osoby s trvalým pobytem na území ČR,
- nejsou zbaveni svéprávnosti,
- je jim více než 18 let,
- jsou daňoví rezidenti ČR,
- mají aktivováno ověřování přes Bank iD,
- jsou majiteli běžného účtu v bance, kterou se do aplikace ověřují,
- mají platný doklad totožnosti,
- mají shodné identifikační údaje, jak v Centrálním depozitáři cenných papírů, tak v ověřovací bance (tj. rodné číslo a příjmení).
Fyzické osoby bez zřízené služby Bank iD, osoby s trvalým pobytem mimo ČR a právnické osoby, mohou pro žádost o výplatu využít návratové formuláře ke stažení zde.
Jaké dividendy lze vyplatit online?
Dividendy, které splňují všechny tyto podmínky:
- dividendy emitenta, u kterého tento způsob výplaty schválila valná hromada (momentálně lze takto vyplácet pouze dividendy ČEZ, a.s. a Kofola ČeskoSlovensko, a.s.,Škrobárny Pelhřimov a.s., Phillip Morris, a.s a Holcim (Česko) a.s.),
- dividendy, u kterých emitent povolil výplatu online (z rozhodnutí emitenta můžou být některé nároky na dividendy pro výplaty online zablokovány),
- dividendy, u kterých ještě neskončilo výplatní období (pokud máte nevyplacené dividendy za předchozí roky, v aplikaci je uvidíte).
Máte-li nárok na dividendu, který v aplikaci nevidíte, ale ještě mu neskočilo výplatní období, pravděpodobně u něj emitent výplatu online nepovolil. V tom případě můžete o dividendu požádat jiným způsobem, schváleným valnou hromadou emitenta.
Jak na to
Časté dotazy
- svéprávnost,
- platný doklad totožnosti (Občanský průkaz, Cestovní pas),
- věk minimálně 18 let,
- daňová rezidence ČR,
- vlastnictví bankovního účtu v jedné z českých ověřovacích bank a zároveň aktivované ověřování přes Bank iD.
- Žádosti doručené v pracovní dny zpracujeme bez zbytečného odkladu a nejpozději do dvou pracovních dnů poukážeme na účet podle žádosti.
- Žádosti doručené mimo pracovní dny zpracujeme nejbližší následující pracovní den a nejpozději do dvou pracovních dnů poukážeme na účet podle žádosti.
- Žádosti o výplatu před zahájením výplaty zpracujeme v den zahájení výplaty a nejpozději do dvou pracovních dnů poukážeme na účet podle žádosti.
V současné době je možné si vyplatit přes webovou aplikaci pouze dividendy z akcií emitentů ČEZ, a.s. a Kofola ČeskoSlovensko, a.s., Škrobárny Pelhřimov a.s., Phillip Morris, a.s. a Holcim (Česko) a.s. u kterých byla emitenty povolena výplata i přes webovou aplikaci.
Aplikace umí vyplatit i nevyplacené dividendy z minulých let, u kterých ještě neskončilo výplatní období. Jestli se u jednotlivých emitentů budou takové dividendy zobrazovat, záleží pouze na dohodnutých podmínkách výplaty s emitentem.
Dividendy z akcií, u kterých je v Centrálním depozitáři cenných papírů, zapsán Správce cenného papíru, budou i nadále vypláceny podle podmínek dohodnutých se Správcem cenného papíru. Takové nároky na dividendy nebudou v aplikaci zobrazeny. (Vysvětlení pojmu „akcie pod Správcem“ a „akcie bez Správce“ viz následující dotaz.)
Akcie, které nemají v registru v Centrálním depozitáři cenných papírů zapsaného Správce:
Jedná se o cenné papíry, které nemají v datech z Centrálního depozitáře cenných papírů zapsaného Správce cenného papíru. To znamená, že majitel akcií se musí o výplatu dividend přihlásit sám, a to podle podmínek zveřejněných valnou hromadou společnosti. Veškeré informace o zápisu akcií a jejich evidenci jsou vedeny v Centrálním depozitáři cenných papírů. Ve většině případů se jedná o cenné papíry evidované na Nezařazeném účtu Centrálního depozitáře cenných papírů. Nezařazeným účtem se rozumí účet, který byl převzat ze zaniklého Střediska cenných papírů a jehož majitel dosud neuzavřel s účastníkem Centrálního depozitáře smlouvu.
Akcie, které mají v registru v Centrálním depozitáři cenných papírů zapsaného Správce:
Jedná se o cenné papíry, které mají v datech z Centrálního depozitáře cenných papírů zapsaného Správce cenného papíru. To znamená, že za majitele akcií o výplatu dividend žádá Správce cenného papíru podle podmínek, které s ním sjednal. Výplata peněžních prostředků ve většině případů probíhá standardně již první den zahájení.
Správcem akcií může být osoba nebo organizace, která má oprávnění a zkušenosti v oblasti investování a správy aktiv. Mezi typické Správce akcií patří finanční instituce, jako jsou banky, investiční společnosti, brokerské firmy, penzijní fondy a další specializované investiční společnosti. Jejich seznam je zveřejněn na webu Centrálního depozitáře cenných papírů v sekci Účastníci.
Dividendy z akcií, u kterých je v Centrálním depozitáři cenných papírů (CDCP) zapsán Správce cenného papíru (banka, broker atd.), budou i nadále vypláceny dle podmínek uzavřených se Správcem cenného papíru. Takové nároky na dividendy nebudou v aplikaci zobrazeny, protože je Správce cenného papíru vyplácí akcionáři sám.
Příklad: akcionář má nakoupené akcie ČEZ, a.s. přes Českou spořitelnu. Dividendy mu tedy automaticky připíše na účet Česká spořitelna. Akcionář nemusí o dividendy sám žádat.
V případě, že máte nevyplacené nároky za minulé roky a stále u nich probíhá výplatní období, je možné si je přes aplikaci vyplatit. Výplatní období je zpravidla 4 roky, nicméně záleží na rozhodnutí emitenta.
V současné době ověření do aplikace umožňují tyto banky:
UniCredit Bank zatím umožňuje využití bankovní identity pouze do portálů státní správy. Pro vstup do aplikace pro výplatu dividend nelze tedy ověření přes tuto banku využít.
Aplikace pracuje pouze s údaji předanými ověřovacími bankami přes Bank iD. Nejsme schopni ovlivnit, jaké informace dostaneme. Proto je možné, že některé banky nemusí posílat informace, v jaké měně je účet veden. Vybraný účet si proto, před odesláním žádosti, pečlivě zkontrolujte (po odeslání požadavku již nelze účet změnit).
Ne, služba ověření i využití webové aplikace je pro akcionáře zcela zdarma.
Naše banka tuto službu poskytuje emitentům za smluvně dohodnutých podmínek. V tomto případě přebíráme seznam akcionářů od emitenta výhradně kvůli zprostředkování výplaty dividend. Prostřednictvím služby Bank iD využíváme jen doplňující kontaktní údaje od akcionářů, které jsou pro výplatu dividend nezbytné, tj. zejména e-mail a číslo účtu pro výplatu. Akcionáře nesmíme považovat za své klienty a nebudeme je oslovovat s nabídkami našich služeb.
Ostatní možnosti výplaty, například na pobočce naší banky nebo na základě žádosti zaslané e-mailem s elektronickým podpisem, zůstanou zachovány. Možnosti, jak o výplatu požádat, vycházejí z aktuálně platných podmínek výplaty, které zveřejňují emitenti zpravidla na svých webových stránkách.
Pokud se objevila tato chybová hláška, znamená to, že některé údaje z ověřovací banky nesplňují podmínky pro vstup do aplikace. Podmínkami pro vstup do aplikace jsou:
O případnou opravu údajů je nutné požádat v ověřovací bance. O dividendy si v tomto případě můžete požádat jiným způsobem, schváleným valnou hromadou emitenta.
Pro vstup do aplikace je nutné, aby akcionář byl zároveň i majitelem běžného účtu v bance, kterou se ověřuje. O dividendy si v tomto případě musíte jako akcionář požádat jiným způsobem, schváleným valnou hromadou společnosti.
Při vstupu do aplikace se porovnávají informace z Centrálního depozitáře cenných papírů s údaji dodanými z ověřovací banky. Pokud příjmení neodpovídá, aplikace se nespustí. Je třeba zažádat o úpravu v Centrálním depozitáři cenných papírů nebo využít výplatu dividend jiným způsobem, schváleným valnou hromadou společnosti.
Pokud nárok na dividendu máte, ale ve formuláři aplikace ji nevidíte, může to být ze dvou důvodů. Buď emitent zakázal výplatu dividendy přes webovou aplikaci, nebo u dividendy již skončilo výplatní období.
Akcie jsou v Centrálním depozitáři cenných papírů vedené na jméno a rodné číslo akcionáře.
Aplikace kontroluje vstup do aplikace tak, že porovnává data z ověřovací banky s daty z Centrálního depozitáře cenných papírů. Pokud se tedy ověřujete jako zákonný zástupce, data neodpovídají a nárok se nenačte. O dividendy si v tomto případě musíte požádat jiným způsobem, schváleným valnou hromadou společnosti.
Ano, ale jen v případě, že tyto akcie na vás byly v souladu s Usnesením o dědictví přepsány v Centrálním depozitáři cenných papírů, a jste tedy jejich majitelem. V opačném případě si o dividendy musíte požádat jiným způsobem, schváleným valnou hromadou společnosti, a předložit originál Usnesení o dědictví.
Ve formuláři aplikace se zobrazují pouze účty, která zaslala ověřovací banka. Z důvodu bezpečnosti umožňujeme výplaty dividend pouze na tyto účty. Data, která od jednotlivých bank přes službu Bank iD dostaneme, nemůžeme ovlivnit. Každá banka si sama definuje, jaké účty při ověření zašle.
Ano, za předpokladu, že to schválí emitent, se nároky v aplikaci zpřístupní ještě před zahájením výplatního období. Od tohoto okamžiku lze požádat o jejich vyplacení. Výplata takových nároků proběhne v první den výplatního období. Přesné datum zobrazení nároků před zahájeným výplatním obdobím nelze přesně určit. Záleží na tom, kdy budou zpracována data z registru Centrálního depozitáře cenných papírů, která emitent předá naší bance.
Změnit číslo účtu v tomto případě již není možné. Jakmile je o výplatu zažádáno, záznam se uzamkne a nelze do něj vstupovat ani ho upravovat. Pokud výplatní účet neexistuje (mezi žádostí a výplatou je například účet zrušen), banka provede opravné účtování. Nárok akcionáře je možné vyplatit v následujících dnech.
Vybrané dividendy je momentálně možné vyplácet pouze hromadně na jeden zvolený účet. Toto řešení nabízí maximální bezpečnost výplat.
V Historii jsou vidět všechny dividendy konkrétního emitenta, které byly vyplaceny od okamžiku spuštění aplikace pro výplatu dividend. Pokud se tedy aplikace pro emitenta spustí například k 1. 8. 2023, v historii se objeví všechny dividendy, které byly vyplacené po tomto datu.
Na e-mailovou adresu zadanou ve formulář vám přijdou dva potvrzovací e-maily. První e-mail přijde jako potvrzení zadání žádosti o výplatu.
Druhý e-mail bude obsahovat potvrzení o provedení výplaty na požadovaný účet. Součástí druhého e-mailu je také příloha „Potvrzení o provedení výplaty a srážky daně“ ve formátu PDF. Toto PDF je zaheslované. Heslem je rok narození akcionáře.
O dividendu můžete požádat v režimu 24 hodin denně/sedm dní v týdnu, a to ve výplatním období i krátce před zahájením výplatního období (pokud je budoucí výplata připravena, ukáže se vám dividenda v aplikaci). Poukázání výplaty na účet banky v České republice se řídí lhůtami zpracování a provozní dobou České spořitelny i banky příjemce.
Konečné připsání platby ve prospěch účtu příjemce závisí také na lhůtách zpracování a provozní době banky příjemce.
V roce 2023 mohou o výplatu přes webovou aplikaci požádat pouze daňoví rezidenti ČR, kteří mají zřízeno ověřování bankovní identitou.
Daňovým nerezidentům, kteří tyto podmínky nesplňují, budou dividendy vyplaceny způsoby, které schválila valná hromada emitenta.
Pro občany SR platí stejné podmínky jako pro ostatní cizince (viz předchozí dotaz). Pro zobrazení nároku ve webové aplikaci je nutné, aby rodné číslo uvedené u nároku v Centrálním depozitáři cenných papírů odpovídalo rodnému číslu, které pomocí Bank iD zašle banka, přes níž se akcionář ověří. Pokud tato čísla nebudou odpovídat, nárok se v aplikaci nezobrazí. V tomto případě budou dividendy vyplaceny způsoby, které schválila valná hromada emitenta.
Rozhodnutí, jakými cestami budou akcionáři informováni, je plně na emitentovi.