Zaznamenali jsme novou kombinaci podvodu spojující známé techniky phishingu a falešného bankéře, s už méně obvyklou podvodnou aplikací George klíč a zneužitím platební karty. Přečtěte si, jak podvod probíhá a mějte se na pozoru.

Nová podvodná kombinace začíná SMS zprávou, ve které vám údajný finanční úřad oznamuje, že máte nárok na vrácení daní. Příběh použitý pro SMS se samozřejmě může měnit, princip je ale stále stejný.

Jak vypadá průběh podvodu:

  • Kliknete na odkaz v SMS a dostanete se na podvodnou stránku. Ta vás vyzve k přihlášení do George.
  • Pokud vyplníte své údaje do bankovnictví, zpřístupníte tak podvodníkovi svého George.
  • Několik minut po vyplnění údajů vám zavolá údajný pracovník banky s upozorněním, že jste klikli na falešný odkaz a vaše bankovnictví bylo napadeno. Poradí nainstalovat aplikaci George klíč, na kterou pošle odkaz.
  • Přiměje vás, abyste si ve falešném George klíči snížili limity na kartě a potvrdili tuto operaci ve svém Georgi. Reálně podvodník ve vašem Georgi zvýší limit na výběr kartou z bankomatu, a právě tu vy v Georgi potvrdíte.
  • Následně podvodník doporučí změnu PIN. Tu provedete opět ve falešném George klíči, kde vyplníte nejprve své aktuální PIN, čímž ho podvodníkovi předáte.
  • Podvodník vám dále radí, jak pomocí falešné aplikace účet „zabezpečit“. Snaží se vás přesvědčit, abyste si v telefonu aktivovali NFC technologii a přiložili k telefonu kartu. V tu chvíli může podvodník vybrat vaše peníze z jakéhokoli bankomatu zcela bez vašeho vědomí.

Jak se bránit?

Buďte obezřetní, zamyslete se v klidu nad situací a dodržujte následující pravidla:

  1. Vždy si ověřujte, s kým komunikujete. Pokud kdokoli tvrdí, že je zaměstnancem České spořitelny, požádejte o ověření přes George nebo zavolejte pro ověření situace na linku našeho klientského centra: 800 207 207.
  2. Nikdy si do svého zařízení neinstalujte aplikace z jiných než oficiálních zdrojů. Aplikaci George klíč v oficiálních obchodech nenajdete ani pro Android, ani pro iOS.
  3. Nesdílejte s nikým přístupy a hesla ke svému účtu nebo čísla ze své karty. Nikdy nezadávejte PIN do svého mobilního telefonu, ani ho nikomu nepředávejte. Pamatujte, že v případě, že by měla banka podezření na zneužití karty, zajistila by její zabezpečení sama, bez asistence klienta.

Jak se bránit?

Buďte obezřetní, zamyslete se v klidu nad situací a dodržujte následující pravidla:

  1. Vždy si ověřujte, s kým komunikujete. Pokud kdokoli tvrdí, že je zaměstnancem České spořitelny, požádejte o ověření přes George nebo zavolejte pro ověření situace na linku našeho klientského centra: 800 207 207.
  2. Nikdy si do svého zařízení neinstalujte aplikace z jiných než oficiálních zdrojů. Aplikaci George klíč v oficiálních obchodech nenajdete ani pro Android, ani pro iOS.
  3. Nesdílejte s nikým přístupy a hesla ke svému účtu nebo čísla ze své karty. Nikdy nezadávejte PIN do svého mobilního telefonu, ani ho nikomu nepředávejte. Pamatujte, že v případě, že by měla banka podezření na zneužití karty, zajistila by její zabezpečení sama, bez asistence klienta.

Ukázka podvodu