Vishing

Buďte obezřetní při sdělování údajů přes telefon.

Zpět na Bezpečnost a ochrana dat

Slovo vishing pochází z anglického sousloví Voice phishing - v překladu hlasový phishing. Jedná se o telefonní podvod, kdy pachatel obvolává své oběti. Představuje se jménem banky (nebo jiných společností) a sděluje, že účet volaného je napaden a on mu může pomoci zachránit jeho peníze. Jediné, co k tomu potřebuje znát, jsou bezpečnostní údaje k internetovému bankovnictví (ID a heslo, datum narození) nebo k platební kartě (číslo, platnost, jméno na kartě, třímístný kód CVV/CVC ze zadní strany, PIN). Následně oběť přesvědčí, aby mu předala bezpečnostní kódy ze SMS nebo potvrdila operaci v aplikaci George klíč, a vybere jí peníze z účtu.

Tip: Jak se nenechat napálit 
Poslechněte si reálnou nahrávku vishingu (pozn.: hlasy zúčastněných byly modifikovány)

Na co si dát pozor?

  • Zkontrolujte telefonní číslo, ze kterého vám takový člověk volá, zadáním do internetového vyhledávače. Můžete tam nalézt recenze k danému číslu. 
  • Nikdy do telefonu nesdělujte citlivé a bezpečnostní údaje, jako jsou třeba bezpečnostní údaje k internetovému bankovnictví (ID a heslo, datum narození) nebo ke kartám (č. karty, platnost karty, PIN, třímístný kód CVV/CVC z její zadní strany). Chráníte tím především své peníze.
  • Nikomu nepředávejte bezpečnostní kód z SMS a nepotvrzujte v aplikaci George klíč nic, co neděláte vy sami.

Pokud jste se stali obětí těchto podvodníků:

1. Volejte na bezplatnou linku 800 207 207 a informujte nás:

  • z jakého telefonního čísla vám bylo voláno; 
  • kdy vám bylo voláno; 
  • jakého máte operátora; 
  • jaké údaje chtěl útočník vědět; 
  • jaké údaje jste pachateli sdělil; 
  • a případně v rámci jakých transakcí vám následně odešly.

2. Podejte trestní oznámení na Policii České republiky

Kam dále