Slovo vishing pochází z anglického sousloví Voice phishing - v překladu hlasový phishing. Jedná se o telefonní podvod, kdy pachatel obvolává své oběti. Představuje se jménem banky (nebo jiných společností) a sděluje, že účet volaného je napaden a on mu může pomoci zachránit jeho peníze. Jediné, co k tomu potřebuje znát, jsou bezpečnostní údaje k internetovému bankovnictví (ID a heslo, datum narození) nebo k platební kartě (číslo, platnost, jméno na kartě, třímístný kód CVV/CVC ze zadní strany, PIN). Následně oběť přesvědčí, aby mu předala bezpečnostní kódy ze SMS nebo potvrdila operaci v aplikaci George klíč, a vybere jí peníze z účtu.
Tip: Jak se nenechat napálit
Poslechněte si reálnou nahrávku vishingu (pozn.: hlasy zúčastněných byly modifikovány)
Na co si dát pozor?
- Zkontrolujte telefonní číslo, ze kterého vám takový člověk volá, zadáním do internetového vyhledávače. Můžete tam nalézt recenze k danému číslu.
- Nikdy do telefonu nesdělujte citlivé a bezpečnostní údaje, jako jsou třeba bezpečnostní údaje k internetovému bankovnictví (ID a heslo, datum narození) nebo ke kartám (č. karty, platnost karty, PIN, třímístný kód CVV/CVC z její zadní strany). Chráníte tím především své peníze.
- Nikomu nepředávejte bezpečnostní kód z SMS a nepotvrzujte v aplikaci George klíč nic, co neděláte vy sami.
Pokud jste se stali obětí těchto podvodníků:
1. Volejte na bezplatnou linku 800 207 207 a informujte nás:
- z jakého telefonního čísla vám bylo voláno;
- kdy vám bylo voláno;
- jakého máte operátora;
- jaké údaje chtěl útočník vědět;
- jaké údaje jste pachateli sdělil;
- a případně v rámci jakých transakcí vám následně odešly.
2. Podejte trestní oznámení na Policii České republiky