Zloději se neustále zdokonalují a kombinují různé techniky podvodů a manipulace. Nově se u našich klientů zaměřují na to, aby získali plný přístup do jejich George díky aktivačnímu kódu.
Jak podvod probíhá?
Podvod může začít phishingem:
- Přijde vám SMS, která se nejčastěji týká příspěvků na bydlení, dávek a podobně. SMS se tváří, že je od České zprávy sociálního zabezpečení, Ministerstva práce a sociálních věcí nebo dalších institucí.
- Odkaz ze zprávy vede na podvodnou stránku, která je k nerozeznání od pravé přihlašovací stránky k Bank iD nebo k vašemu internetovému bankovnictví.
Následně vám zavolá falešný bankéř:
- Ozve se za několik okamžiků. Představí se jako zaměstnanec nebo rovnou bankéř České spořitelny.
- POZOR: Telefonát může probíhat i ze spoofovaného čísla, což znamená, že vypadá jako číslo linky České spořitelny.
- „Pracovník banky“ vám sdělí, že jste klikli na falešný odkaz a vyplnili do něj údaje, čímž jste zpřístupnili účet podvodníkům.
- Poté vám bude tvrdit, že je třeba účet okamžitě deaktivovat, abyste peníze zachránili.
- Deaktivaci je podle volajícího podvodníka možné udělat pouze tak, že si v bankomatu vyzvednete aktivační kód a nadiktujete mu ho. S jeho pomocí vám falešný bankéř účet „zablokuje“ a peníze „zachrání.“ Reálně mu tak ale předáte kompletní přístup ke svému Georgi a on si v něm může dělat, co chce.
Dejte si pozor i na nákupy na bazarech, kdy vám falešný kupující pošle odkaz na běžnou přepravní službu (Česká pošta, Zásilkovna, PPL, DHL atd.). Tato stránka vypadá velmi reálně, ale ve skutečnosti je podvržená. Jejím jediným cílem je vylákat z vás přihlašovací údaje do George i aktivační kód.
Co je aktivační kód a co se děje po jeho předání podvodníkům?
Aktivační kód je jednorázový unikátní číselný kód, který získáte v bankomatu, na pobočce nebo na informační lince České spořitelny.
Pamatujte si, že aktivační kód slouží pouze pro:
- aktivaci George na novém mobilním zařízení,
- obnovení hesla do George nebo
- změnu limitu plateb v Georgi.
Aktivační kód vpisujte pouze do George. Pokud předáte aktivační kód podvodníkovi, ať už prostřednictvím odkazu, nebo telefonického hovoru, dáváte mu plný přístup ke svému Georgi. Pokud vám bude někdo tvrdit, že od vás potřebuje aktivační kód např. pro zablokování účtu – jedná se o podvod.
S kódem si podvodník aktivuje vašeho George v jakémkoli zařízení a může ho ovládat, jako by byl jeho. Pohodlně pak přesouvá vaše finance na další účty, nakupuje na e-shopech nebo si zakládá virtuální karty, ze kterých pak vybírá hotovost. Během několika minut tak můžete přijít o veškeré finance.
Jak se chránit?
- Ověřujte si, s kým komunikujete, podvodník se může vydávat za kohokoliv. Bankéře České spořitelny si vždy ověřte přes George / George klíč.
- Nesdílejte s nikým přístupy a hesla ke svému účtu nebo čísla ze své karty. Aktivační kód vpisujte pouze do George.
- Dejte pozor, co a komu potvrzujete nebo platíte.
Zloději se neustále zdokonalují a kombinují různé techniky podvodů a manipulace. Nově se u našich klientů zaměřují na to, aby získali plný přístup do jejich George díky aktivačnímu kódu.
Jak podvod probíhá?
Podvod může začít phishingem:
- Přijde vám SMS, která se nejčastěji týká příspěvků na bydlení, dávek a podobně. SMS se tváří, že je od České zprávy sociálního zabezpečení, Ministerstva práce a sociálních věcí nebo dalších institucí.
- Odkaz ze zprávy vede na podvodnou stránku, která je k nerozeznání od pravé přihlašovací stránky k Bank iD nebo k vašemu internetovému bankovnictví.
Následně vám zavolá falešný bankéř:
- Ozve se za několik okamžiků. Představí se jako zaměstnanec nebo rovnou bankéř České spořitelny.
- POZOR: Telefonát může probíhat i ze spoofovaného čísla, což znamená, že vypadá jako číslo linky České spořitelny.
- „Pracovník banky“ vám sdělí, že jste klikli na falešný odkaz a vyplnili do něj údaje, čímž jste zpřístupnili účet podvodníkům.
- Poté vám bude tvrdit, že je třeba účet okamžitě deaktivovat, abyste peníze zachránili.
- Deaktivaci je podle volajícího podvodníka možné udělat pouze tak, že si v bankomatu vyzvednete aktivační kód a nadiktujete mu ho. S jeho pomocí vám falešný bankéř účet „zablokuje“ a peníze „zachrání.“ Reálně mu tak ale předáte kompletní přístup ke svému Georgi a on si v něm může dělat, co chce.
Dejte si pozor i na nákupy na bazarech, kdy vám falešný kupující pošle odkaz na běžnou přepravní službu (Česká pošta, Zásilkovna, PPL, DHL atd.). Tato stránka vypadá velmi reálně, ale ve skutečnosti je podvržená. Jejím jediným cílem je vylákat z vás přihlašovací údaje do George i aktivační kód.
Co je aktivační kód a co se děje po jeho předání podvodníkům?
Aktivační kód je jednorázový unikátní číselný kód, který získáte v bankomatu, na pobočce nebo na informační lince České spořitelny.
Pamatujte si, že aktivační kód slouží pouze pro:
- aktivaci George na novém mobilním zařízení,
- obnovení hesla do George nebo
- změnu limitu plateb v Georgi.
Aktivační kód vpisujte pouze do George. Pokud předáte aktivační kód podvodníkovi, ať už prostřednictvím odkazu, nebo telefonického hovoru, dáváte mu plný přístup ke svému Georgi. Pokud vám bude někdo tvrdit, že od vás potřebuje aktivační kód např. pro zablokování účtu – jedná se o podvod.
S kódem si podvodník aktivuje vašeho George v jakémkoli zařízení a může ho ovládat, jako by byl jeho. Pohodlně pak přesouvá vaše finance na další účty, nakupuje na e-shopech nebo si zakládá virtuální karty, ze kterých pak vybírá hotovost. Během několika minut tak můžete přijít o veškeré finance.
Jak se chránit?
- Ověřujte si, s kým komunikujete, podvodník se může vydávat za kohokoliv. Bankéře České spořitelny si vždy ověřte přes George / George klíč.
- Nesdílejte s nikým přístupy a hesla ke svému účtu nebo čísla ze své karty. Aktivační kód vpisujte pouze do George.
- Dejte pozor, co a komu potvrzujete nebo platíte.
Příběh paní Elišky z Plzně
Elišce přišla SMS, která se tvářila jako od Ministerstva práce a sociálních věcí, která oznamovala, že si kliknutím na odkaz může vyzvednout příspěvky na bydlení. Eliška odkaz přepsala do internetového vyhledávače na svém počítači a přihlásila se přes Bankovní IDentitu.
Za pár minut po přihlášení následoval telefonát pana Novotného, který se představil jako pracovník bezpečnostního oddělení České spořitelny.
Elišce oznámil, že klikla na podvodný odkaz, má napadený účet a je potřeba ho deaktivovat pomocí aktivačního kódu z bankomatu. Eliška se vydala k bankomatu, po celou dobu měla pracovníka banky na telefonu. To ještě nevěděla, že celou dobu mluví s falešným bankéřem.