Nekonečné možnosti i bezpečnostní výzvy.
Jak umělá inteligence ovlivní podnikání?

14. března 2023

2 minuty

hodiny

Co je smyslem života? Do kterých restaurací vyrazit na Sardinii a kde si v Brně vypůjčit auto? I takové otázky se běžně pokouší zodpovědět jazykový AI model ChatGPT. Pro firmy napříč obory ale může nabídnout daleko širší využití. Obdobní chatovací roboti umí pomoct s generováním dat, shromažďováním podkladů či psaním krátkých reklamních textů. Zároveň s nimi však přichází řada otázek v oblasti kyberbezpečnosti, které bychom neměli podceňovat.

„Stojíme před zásadní technologickou změnou srovnatelnou s nástupem internetu. Naprosto to změní naše myšlení,“ uvádí Josef Šlerka v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Přední český sémiotik a vedoucí oboru Studia nových médií při Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se domnívá, že umělá inteligence postupně ovlivní nejen školství, ale i vědeckou sféru a humanitní obory. ChatGPT se stává celosvětově užívanou platformou a jedním z rezonujících buzzwords roku 2023. Polemizuje se dokonce nad tím, zda jednou chatovací asistent nahradí dnes nejpopulárnější internetový vyhledávač Google. Domněnku podporuje i nedávná investice Microsoftu, která činila 10 miliard amerických dolarů. Měla by společnosti, respektive jejímu vyhledávači Bing, zajistit, aby se stal exkluzivním partnerem přelomového vynálezu ChatGPT.

Texty podobné lidskému jazyku

Na otázku, jak přesně lze definovat systém založený na umělé inteligenci, jsme se zeptali přímo jeho. „ChatGPT je rozsáhlý jazykový model vytvořený firmou OpenAI, který dokáže generovat lidskému jazyku podobné texty a interagovat s uživateli v reálném čase. Byl trénován na velkém množství textových dat z různých zdrojů, jako jsou webové stránky, novinové články, knihy a další,“ odpověděl nám ChatGPT. Je založený na principu takzvané transformer architecture, která modelu umožňuje porozumět kontextům i vztahům mezi slovy a větami. Ve výsledku tak platforma zvládne nejen zodpovídat dotazy, ale také nabízet užitečné rady, upravovat texty nebo shromažďovat informace a ulehčit tak rešerše, které by jinak zabraly několik hodin práce. Databáze informací, se kterými ChatGPT pracuje, zatím končí rokem 2021, její vývojáři proto slibují postupné vylepšování a aktualizování. Když ale od oblíbeného jazykového modelu odstoupíme k umělé inteligenci obecně, jak by mohla v budoucnu pomoct firmám?

AI bude proměňovat podnikání zejména v oblasti automatizace opakujících se úkolů. Obslouží například analýzu dokumentů a zaměstnancům poskytne více času k řešení strategických problémů, které mohou vést ke zvýšení produktivity a ziskovosti společnosti. Umělá inteligence zároveň firmám umožní analyzovat obrovské množství dat a na jejich základě vytvářet predikce. Skrze rozbory dat o trhu a konkurenci může společnost lépe reflektovat trendy a připravit se na budoucí vývoj. 

Specialisté v oblasti marketingu a e-commerce už nyní využívají AI v otázkách personalizace. Respektive k efektivnější analýze dat o zákaznících tak, aby jim mohli nabízet produkty a služby podle jejich potřeb. V problematice bezpečnosti a ochrany dat umělá inteligence poslouží k detekci a prevenci kybernetických útoků. Podnikatelé tak můžou lépe chránit zákazníky, ale i zvýšit důvěru ve svou značku. 

Kyberútoky i společenská zodpovědnost

V potaz bychom však měli brát i kyberbezpečnostní a faktická rizika, která s umělou inteligencí souvisejí. AI systémy ke svému fungování a zdokonalování vyžadují obrovské množství datových sad. Pokud jsou některá z dat poškozená nebo nepravdivá, mohou vést k nepřesnostem a chybám, které ovlivní lidskou práci. Sílí také diskuse na téma společenské zodpovědnosti AI – pokud jsou systémy trénovány na nevyvážených či zaujatých datech, mohou být výstupy nespravedlivé či podporovat diskriminaci. Nikdy bychom neměli podceňovat možné nástrahy online prostředí, pomoct by vám mohlo i naše bezpečnostní desatero. Částečně totiž platí i pro umělou inteligenci, která shromažďuje a zpracovává značné množství osobních údajů a může se dotknout soukromí uživatelů.

Při spolupráci se systémy typu ChatGPT by tudíž uživatel měl dbát na etické zvyklosti a právní předpisy jako při jakékoliv práci s informacemi na internetu. AI může být stejně jako jiný software náchylný ke kybernetickým hrozbám a útokům. Vývojáři i uživatelé by proto v budoucnu měli myslet na pravidelné aktualizace systému, aby předešli jakýmkoliv rizikům. Ačkoliv umělá inteligence sama o sobě nedokáže cíleně ukrást osobní údaje, může být eventuálně využita jako nástroj kyberzločinců. Firmám se proto vyplatí přijmout opatření na ochranu svých osobních údajů a zajistit, aby její zaměstnanci používali AI zodpovědně.

Mohlo by vás dále zajímat

Nepřetržitý sběr osobních dat. Čeká nás další výzva v otázkách soukromí?

Firemní finance pod kontrolou. Jak je ochránit před hackery?

Web3. Co přinese
nová epocha decentralizovaného internetu?