Automobily v Česku by mohly zdražit až o desítky tisíc korun, anebo by se automobilky musely vzdát velké části ročních zisků. Až takové dopady by mohlo mít povinné snižování emisí CO2 na domácí automobilový průmysl.

Přestože evropský automobilový trh stále roste a loni bylo v EU registrováno nejvíce osobních aut od roku 2007, „vrásky“ v letošním roce bude automobilkám způsobovat emisní regulace Evropské komise. V letošním roce musí automobilky dodávající na evropské trhy snížit emise CO2 v průměru o 21 % na jedno auto v porovnání s rokem 2018.

"Škodovky budou muset snížit emise o 20 procent, vozy Hyundai dokonce o 24 %," potvrzuje analytik České spořitelny Radek Novák.

V případě, že by automobilky emisní limity u nově vyrobených vozů do konce roku nesnížily, hrozily by jim obří pokuty. Například kdyby na trh uváděly vozy produkující stejné množství emisí jako v roce 2018, musely by na pokutách Evropské komisi zaplatit 36 miliard EUR.

"Většinu evropských automobilek by to stálo značnou část jejich ročního zisku. Domácí automobilky by na tom byly ještě o něco hůře. Například Škoda Auto by musela odepsat 110 procent provozního zisku, a celosvětový čistý zisk Hyundai by klesl o 117 procent," vypočítává Radek Novák.

Variantou je zdražení vozů – hypotetická pokuta na jedno auto dosahuje v průměru 70 tisíc Kč. Aby například Škoda Auto pokryla náklady na hrozící pokuty, musela by zdražit jedno auto v průměru o 56 tisíc Kč, Hyundai o 70 tisíc Kč.

Nástup elektromobilů zasáhne domácí průmysl

Jednou z cest, jak se vyhnout pokutám, bude i posilování elektromobility. Dosavadní investice automobilek napovídají, že právě k elektromobilita bude v budoucnosti klíčovou oblastí dalšího rozvoje. Rychlý nástup elektromobility bude mít zásadní dopad na celý český automobilový průmysl. A to nejen na konečné výrobce osobních vozidel působící v ČR, ale rovněž na dodavatele automobilových dílů.

"Dopady pocítí zejména výrobci dílů, jež jsou součástí motorů a hnacího ústrojí vozidel. Tyto díly totiž v osobních vozech u elektromobilů nahradí baterie, které v současné době automobilky nakupují převážně od asijských výrobců," upozorňuje Radek Novák.

V sektorové databázi dodavatelů české Agentury pro podporu podnikání a investic (CzechInvest) bylo na začátku ledna 2020 registrováno 870 dodavatelů automobilového průmyslu. Jejich celkový obrat za rok 2018 dosáhl 1 358 mld. Kč. Z analýzy těchto firem vyplývá, že dodavatelé dílů pro motor a hnací ústrojí se na celkovém počtu dodavatelských firem automobilového průmyslu v ČR podílejí zhruba 19 % (169 firem) a na celkovém obratu přibližně 18 % – jejich souhrnný obrat dosahuje 237 mld. Kč ročně.

Nahrazování klasických pohonů elektromobilitou může ohrozit 20 procent subdodavatelů automobilového průmyslu v Česku. Celkový dopadna domácí průmysl se bude odvíjet i od toho, jak dokáží domácí firmy nacházet nové příležitosti právě v oblasti elektromobility.

Ekonomická a strategická analýza: Automobilový průmysl letos čeká ostrý test (21. 2. 2020)

linka