• Unikátní projekt Životní etapy zmapoval životy Čechů, nyní se zaměřil na skupinu mladých lidí a na to, jak prožívají svátky zamilovaných
  • Za šperky k Valentýnu utratí přes 1,5 mil. Kč, tedy téměř dvakrát více, než za šperky k 1. květnu
  • Pražáci za květinu k svátku zamilovaných zaplatí v průměru 519 Kč, v Plzni je to jen 279 Kč
  • Mladí jsou dnes vzdělanější, a proto odkládají samostatné bydlení i děti

Na Valentýna zaplatili lidé v Česku kartou za květiny celkem 595 tis. Kč, zatímco na 1. května jen 325 tis. Kč. Když se podíváme konkrétně na mladé, pak nejštědřejší jsou v květnu mladí muži na Jihovýchodě a ve Středních Čechách, kteří za květinu utratí v průměru 289 Kč, respektive 286 Kč. Naopak nejméně, v průměru 114 Kč, jsou do květiny ochotni investovat mladíci na Moravskoslezsku. Vyplývá to z projektu výzkumného týmu České spořitelny s názvem Životní etapy, který propojuje několik zdrojů od etnografických rozhovorů, přes databáze klientů České spořitelny, projekce České spořitelny až po ad-hoc tematické výzkumy. Unikátnost tohoto projektu potvrzuje i první místo v soutěži Zlatý středník, které získala jejich knižní podoba.

„Květina je tradiční dárek k svátku zamilovaných a obecně platí, že na Valentýna lidé za tento symbol lásky utratí přibližně dvakrát více, než na Máchův 1. máj,“ řekla Monika Hrubá, vedoucí výzkumu České spořitelny. Mezi další klasické romantické dárky patří i šperky. Celkem za šperky k únorovému svátku zaplatí lidé kartou 1,56 mil. Kč, zatímco v květnu je to jen 801 tis. Kč. Mezi mladými gentlemany jsou v květnu nejštědřejší muži na Jihovýchodě, kde za šperk utratí v průměru téměř 700 Kč.  Naopak muži z Jihozápadu a Severozápadu republiky utratí za šperky nejméně, a to zhruba 250 Kč.

Zajímavé výsledky nabízí i průzkum toho, jestli o zamilovaných svátcích vyrážíme do restaurací a za zábavou. Romantickou večeři si lidé dopřávají ve větší míře na Valentýna, kde za jídlo v restauracích zaplatí 4,58 mil Kč oproti 3,62 mil Kč v květnu. Zato do kina či divadla vyrážíme o obou svátcích zhruba ve stejném počtu a utratíme za tyto kulturní zážitky zhruba 1,4 mil Kč v únoru, a 1,25 mil. Kč na 1. máje. Klienti České spořitelny si mohou snadno zjistit, jak moc utrácí za své milované v porovnání se svými vrstevníky v aplikaci Moje zdravé finance. Ta jim také pomůže udržet rodinné finance pod kontrolu, lépe sledovat své výdaje i hledat úspory (více informací na www.mojezdravefinance.cz). Demo aplikace Moje zdravé finance si můžete vyzkoušet zde.

 
„Mladí bývají často označováni za mamánky a čísla by to i potvrzovala: přes třicet procent žen a polovina mužů ve věku 25-29 let bydlí u svých rodičů,“ řekl David Navrátil, hlavní analytik České spořitelny, s tím, že za posledních dvacet let se tento podíl zdvojnásobil. Dále se o mladých říká, že odkládají založení rodiny, a data analytiků České spořitelny to potvrzují. Maminky v dnešní době porodí první dítě těsně před třicítkou, zatímco před dvaceti lety to bylo těsně po dvacítce.
 
Hlavním důvodem těchto změn je vzdělávání. Zatímco před dvaceti lety dosáhlo pouze 15 % mladých vyššího odborného a vysokoškolského vzdělání, nyní je toto číslo více než dvojnásobné: čtvrtina mužů a více než třetina žen. V Praze je tento podíl dokonce ještě vyšší, a to 44 % mužů a více než polovina žen. „Nejde přitom o inflaci titulů. Mezinárodní průzkumy totiž ukazují, že naši mladí mají v průměru vyšší dovednosti a znalosti než jejich rodiče a prarodiče,“ upozornil David Navrátil a dodal, že vyšší vzdělání je zároveň i cestou k vyšší životní úrovni. Pokud se student po maturitě rozhodne pokračovat ve studiu, tak mu vyšší odborné nebo bakalářské vzdělání zvýší mzdu v průměru o 16 %, a pokud dokončí univerzitní magisterské vzdělání, tak dokonce o 50 %.

Životní etapy

Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny:

Kristýna Havligerová
Tisková mluvčí FSČS

tiskove_centrum@csas.cz

Pavla Kozáková 
Tiskové centrum ČS