- Unikátní projekt Životní etapy zmapoval životy Čechů, nyní se zaměřil na skupinu mladých lidí a na to, jak prožívají svátky zamilovaných
- Za šperky k Valentýnu utratí přes 1,5 mil. Kč, tedy téměř dvakrát více, než za šperky k 1. květnu
- Pražáci za květinu k svátku zamilovaných zaplatí v průměru 519 Kč, v Plzni je to jen 279 Kč
- Mladí jsou dnes vzdělanější, a proto odkládají samostatné bydlení i děti
Na Valentýna zaplatili lidé v Česku kartou za květiny celkem 595 tis. Kč, zatímco na 1. května jen 325 tis. Kč. Když se podíváme konkrétně na mladé, pak nejštědřejší jsou v květnu mladí muži na Jihovýchodě a ve Středních Čechách, kteří za květinu utratí v průměru 289 Kč, respektive 286 Kč. Naopak nejméně, v průměru 114 Kč, jsou do květiny ochotni investovat mladíci na Moravskoslezsku. Vyplývá to z projektu výzkumného týmu České spořitelny s názvem Životní etapy, který propojuje několik zdrojů od etnografických rozhovorů, přes databáze klientů České spořitelny, projekce České spořitelny až po ad-hoc tematické výzkumy. Unikátnost tohoto projektu potvrzuje i první místo v soutěži Zlatý středník, které získala jejich knižní podoba.
„Květina je tradiční dárek k svátku zamilovaných a obecně platí, že na Valentýna lidé za tento symbol lásky utratí přibližně dvakrát více, než na Máchův 1. máj,“ řekla Monika Hrubá, vedoucí výzkumu České spořitelny. Mezi další klasické romantické dárky patří i šperky. Celkem za šperky k únorovému svátku zaplatí lidé kartou 1,56 mil. Kč, zatímco v květnu je to jen 801 tis. Kč. Mezi mladými gentlemany jsou v květnu nejštědřejší muži na Jihovýchodě, kde za šperk utratí v průměru téměř 700 Kč. Naopak muži z Jihozápadu a Severozápadu republiky utratí za šperky nejméně, a to zhruba 250 Kč.
Zajímavé výsledky nabízí i průzkum toho, jestli o zamilovaných svátcích vyrážíme do restaurací a za zábavou. Romantickou večeři si lidé dopřávají ve větší míře na Valentýna, kde za jídlo v restauracích zaplatí 4,58 mil Kč oproti 3,62 mil Kč v květnu. Zato do kina či divadla vyrážíme o obou svátcích zhruba ve stejném počtu a utratíme za tyto kulturní zážitky zhruba 1,4 mil Kč v únoru, a 1,25 mil. Kč na 1. máje. Klienti České spořitelny si mohou snadno zjistit, jak moc utrácí za své milované v porovnání se svými vrstevníky v aplikaci Moje zdravé finance. Ta jim také pomůže udržet rodinné finance pod kontrolu, lépe sledovat své výdaje i hledat úspory (více informací na www.mojezdravefinance.cz). Demo aplikace Moje zdravé finance si můžete vyzkoušet zde.
Životní etapy
Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny:
Kristýna Havligerová
Tisková mluvčí FSČS
Pavla Kozáková
Tiskové centrum ČS