Praktiky dovolenkových podvodníků

Zarezervovali jste si online ubytování s platbou až na místě, ale najednou vás kontaktuje údajný zástupce hotelu a zničehonic mění podmínky a požaduje úhradu předem? Než cokoli zaplatíte, zkontrolujte si podmínky rezervace a ověřte si, s kým doopravdy komunikujete
 

Jak poznat, že jde o falešnou komunikaci?

  • Podvodník vám může zavolat a vydávat se za zástupce různých organizací poskytujících služby, které při cestování potřebujete. Mohou to být cestovka, přepravní společnost, hotel, půjčovna a další.
  • Může vám napsat přes chat z falešné stránky, která napodobuje grafiku rezervační aplikace, hotelu nebo cestovní agentury.
  • Stejně tak vám může poslat e-mail, který má jen mírně pozměněnou adresu odesílatele, takže máte pocit, že přišel od společností, se kterou jste zvyklí komunikovat.
  • Anebo použije kombinaci všech těchto způsobů. Podvodník se zkrátka snaží, aby z vás vytěžil maximum. A nemusí pracovat sám, často jde o dobře organizované skupiny.
     

Jak je možné, že zloděj ví tolik o vašem soukromí? 

Stále bohužel existuje nechtěný únik dat. Zloději pak mohou znát nejen vaše telefonní číslo, celé jméno, adresu, ale dokonce i číslo vaší občanky. Zdatnější podvodníci dokážou hacknout přímo systém hotelu a znají i číslo vaší rezervace. Když se pak vydávají za zástupce hotelu nebo jiných služeb spojených s cestováním, mají o vás dost informací, takže jim snadno uvěříte.
 

Jak se chránit? 

  1. Vždy si ověřte, s kým komunikujete, například zpětným zavoláním na hotel a ověřením, zda je ohledně vaší rezervace všechno v pořádku.
  2. Nikdy a nikomu nesdělujte přístupy a hesla do svého účtu, buďte opatrní při zadávání údajů ke kartě.
  3. Mějte povědomí o podmínkách služeb, které si objednáváte, a trvejte na nich. Pokud je vám v komunikaci cokoli podezřelé, rozhodně neposílejte nikomu žádné peníze a všechno si důkladně prověřte.

Příběh Magdy a její rodiny z Benešova

Magda jako každý rok plánovala dovolenou pro sebe a svou rodinu. Přes ověřenou ubytovací aplikaci si zabukovala hotel a služby spojené se zábavou pro děti. Rezervaci zaručila jako vždy kartou, ale bez platby předem, jelikož preferuje platbu až na místě. Vše proběhlo jako vždy a Magda s rodinou se těšili na zasloužené volno.

Po nějaké době se Magdě telefonicky ozval zástupce hotelu s nabídkou dopravy z letiště, která by mohla být se slevou.

Kam dále

Bezpečnost a ochrana dat

Phishing

Skimming