Nakupování v internetových obchodech šetří čas, leckdy peníze, někdy je to jediné místo kde je možné vytouženou věc sehnat, je pohodlné a ve své podstatě anonymní.
Toho zneužívají právě podvodní prodejci, kteří si vytvoří falešnou identitu, nebo ukradnou identitu někomu jinému a prodávají vstupenky, oblečení, nábytek, ubytování, apod.
Vy jim nemusíte poskytnout přístup do svého internetového bankovnictví nebo předat údaje ke kartě, jako je tomu v případě různých počítačových virů a phishingových emailů. Peníze jim jednoduše pošlete sami a dobrovolně.
Jak takového obchodníka poznáte?
- Z webových stránek není zřejmé, kdo je provozovatelem e-shopu, tedy s kým držitel karty "uzavírá smlouvu" a vůči komu může nárokovat svá práva. Zcela chybí informace o možnostech uplatnění reklamace.
- Na svých stránkách nemá uvedené Obchodní podmínky.
- Nabízí „značkové zboží“ za podezřele nízkou cenu (jedná se o padělky zboží).
- Neuvádí dostatek informací o produktu.
- V obchodních podmínkách je zmíněn pouze dodavatel zboží (např. společnost z Číny), informace o této společnosti z Číny však nelze ověřit. Webové stránky se tváří jako český internetový obchodník (hlavně levné zboží /dámské a pánské boty, kabelky a jiné). Ačkoli se prodejce soustředí na český trh, na stránkách je v obchodních podmínkách uvedeno: "Smlouva a otázky související se řídí právem Čínské lidové republiky".
- Účtuje skryté náklady/poplatky, o kterých na webových stránkách není informace.
Pokud jste se stali obětí těchto prodejců:
- Podejte trestní oznámení na Policii České republiky (někteří si možná řeknete, že se jedná jen o malou částku, např. 400, tak si to vynásobte např. 30 podvedenými lidmi a dostanete se na částku 12.000, kterou podvodník získal a může dále pokračovat ve své činnosti, protože o něm nikdo neví).
- S trestním oznámením navštivte nejbližší pobočku ČS nebo kontaktujte naše klientské centrum 800 207 207.
Nejlépe je tomu předcházet:
- Čtěte recenze a upozornění od ostatních uživatelů na internetu (ne jen na stránkách, na kterých nakupujete).
- Proveďte kontrolu web stránek, zejména zda obchodník má vystaveny obchodní podmínky, reklamační řád a informace o společnosti.
- Pokud není prodejce ověřený - využijte možnost zaslat zboží na dobírku.
- V případě firmy si zkontrolujte IČO na www.justice.cz nebo www.info.mfcr.cz/ares/ v sekci ekonomických subjektů, kde můžete zjistit:
- zda firma vůbec existuje,
- že není v insolvenčním řízení,
- zda nemá pozastavenou nebo ukončenou činnost,
- kdo je majitelem nebo jednatelem společnosti, apod.
- Informace se dají vyčíst i na fyzické osoby, které nepodnikají a to právě pomocí recenzí – pokud nakupujete např. přes nějaký bazarový e-shop, tak ten hodnocení ostatních uživatelů zveřejňuje. Můžete vyhledat informace o tel. čísle prodejce na internetu.
- Čtěte recenze nejen o prodávajících, ale i o kupujících.
- Dobrým zdrojem informací mohou být i webové stránky České obchodní inspekce www.coi.cz. V oddělení „Pro spotřebitele“ naleznete sekci „Rizikové e-shopy“, kde si můžete ten svůj e-shop najít dle adresy a přečíst si i případně důvod označení.