Podvodní prodejci

Chraňte své peníze při nákupu přes internet.

Zpět na Bezpečnost a ochrana dat

Nakupování v internetových obchodech šetří čas a leckdy i peníze. Někdy je to dokonce jediné místo, kde je možné vytouženou věc sehnat. Internetové nákupy jsou pohodlné a ve své podstatě anonymní.

A právě anonymity zneužívají podvodní prodejci, kteří si vytvoří falešnou identitu, nebo ukradnou identitu někomu jinému a "prodávají" vstupenky, oblečení, nábytek, ubytování apod.

Tip: Jak neprodávat použité věci na internetu 
Podívejte se na další z našich videí

Jak takového obchodníka poznáte?

  • Z webových stránek není zřejmé, kdo je provozovatelem e-shopu, tedy není jasné, s kým uzavíráte smlouvu a vůči komu můžete nárokovat svá práva. Zcela chybí informace o možnostech uplatnění reklamace.
  • Na svých stránkách nemá uvedené Obchodní podmínky.
  • Nabízí „značkové zboží“ za podezřele nízkou cenu (jedná se o padělky zboží).
  • Neuvádí dostatek informací o produktu.
  • V obchodních podmínkách je zmíněn pouze dodavatel zboží (např. společnost z Číny), informace o této společnosti však nelze ověřit. Webové stránky se tváří jako český internetový obchodník (hlavně levné zboží - dámské a pánské boty, kabelky a jiné). Ačkoli se prodejce soustředí na český trh, na stránkách je v obchodních podmínkách uvedeno: "Smlouva a otázky související se řídí právem Čínské lidové republiky".
  • Účtuje skryté náklady/poplatky, o kterých na webových stránkách není informace.

Výše uvedené charakteristické znaky se netýkají pouze různých e-shopů, ale různých bazarových portálů (vinted.cz, MarketPlace na Facebooku aj.). I v těchto případech buďte obezřetní.

Obětí se můžete stát také v případě, že cokoli prodáváte. V praxi dochází k těmto situacím:

  • Člověku, který zboží prodává, se ozve zájemce, který ale požaduje zaplacení určité částky. Tvrdí, že se jedná o poplatky za dopravu, pojistné aj. Slíbí, že o tuto částku navýší cenu za zboží, kterou prodávajícímu pošle. Prodávající „poplatky“ uhradí, ale „zájemce“ se mu už nikdy neozve.
  • Prodávajícímu se ozve „zájemce“, s kterým se domluví a sdělí mu číslo účtu, kam má zaslat peníze. Od „zájemce“ mu přijde falešné potvrzení o uhrazené platbě (např. formou dokumentu nebo pomocí odkazu na PayPal). Peníze ale na účet prodávajícího samozřejmě nedorazí. „Zájemce“ se pak začne dožadovat zboží nebo vrácení peněz. Vyhrožuje udáním na policii, často zmiňuje také Interpol nebo FBI. 

Pokud jste se stali obětí těchto prodejců:

  • Podejte trestní oznámení na Policii České republiky. Možná si řeknete, že se jedná jen o malou částku, např. 400 Kč, ale když si ji vynásobíte např. 30 podvedenými lidmi, dostanete se na částku 12 000 Kč, kterou podvodník získal. A když se o něm nikdo nedozví, může ve své činnosti dál pokračovat.
  • S trestním oznámením navštivte naši nejbližší pobočku, nebo kontaktujte naše klientské centrum 800 207 207.

Nejlepší je podvodům předcházet:

  • Čtěte recenze a upozornění od ostatních uživatelů na internetu (nejen na stránkách, na kterých nakupujete).
  • Zkontrolujte web obchodníka, zejména jestli jsou na něm vystaveny obchodní podmínky, reklamační řád a informace o společnosti.
  • Pokud není prodejce ověřený, využijte možnost nákupu na dobírku.
  • V případě firmy si zkontrolujte IČO na www.justice.cz nebo www.info.mfcr.cz v sekci ekonomických subjektů, kde můžete zjistit:
    • zda firma vůbec existuje,
    • že není v insolvenčním řízení,
    • zda nemá pozastavenou nebo ukončenou činnost,
    • kdo je majitelem nebo jednatelem společnosti apod.
  • Informace můžete získat i na fyzické osoby, které nepodnikají, a to právě pomocí recenzí. Pokud nakupujete např. přes nějaký bazarový e-shop, ten hodnocení ostatních uživatelů zveřejňuje. Můžete také vyhledat informace o tel. čísle prodejce na internetu.
  • Čtěte recenze nejen o prodávajících, ale i o kupujících.
  • Dobrým zdrojem informací mohou být i webové stránky České obchodní inspekce www.coi.cz. V oddělení „Pro spotřebitele“ naleznete sekci „Rizikové e-shopy“. Pokud tam najdete i ten "svůj" (podle adresy), rovnou si můžete přečíst, proč byl do problematické skupiny zařazen.
  • Pokud prodáváte zboží, neposílejte jej dříve, než skutečně obdržíte peníze.
  • V případě prodeje neposílejte žádné poplatky − vy prodáváte, vy máte dostat peníze.

Tip: Podívejte se na ukázky jednání podvodných prodejců/kupujících
Přišel padělek z Číny? Jak můžu získat peníze zpět
Jak se bránit podvodníkům

Kam dále