Phishing je podvodné získání citlivých dat vaší platební karty (číslo karty, platnost karty, PIN, třímístný kód CVC/CVV ze zadní strany karty). Pachatel se vydává za banku nebo existujícího obchodníka nebo společnost VISA/Mastercard a snaží se vylákat tyto citlivé údaje.
Nikdy od vás nebudeme požadovat sdělení celého čísla karty nebo CVV/CVC, vašeho PIN nebo bezpečnostního čísla z SMS potvrzující platbu kartou na internetu (3D Secure).
Phishing může probíhat přes email, SMS, sociální sítě nebo podvodné internetové stránky, např. přes falešné platební brány. Tyto údaje mohou podvodníci vylákat i po telefonu (tzv. Vhishing).
Jak se bránit?
- Nastavte si rozumné limity pro internetové platby (neplatíte-li na internetu denně, nastavte si nulový internetový limit; v případě phishingu je vaše karta chráněna) – internetové limity jsou denní. Nastavení a změny limitů jsou přes naše internetové bankovnictví zdarma.
- Nereagujte na žádosti o sdělení informací, např.
- Výhra zboží nebo služby podmíněná zadáním údajů platební karty.
- Podvržené internetové stránky, kontrolujte zobrazené www stránky.
- Nereagujte na výstražné zprávy o blokaci karty, účtu, změnu hesla s požadavkem na zadání údajů karty, většinou vyplněním formuláře.
- Neotvírejte odkazy a raději napište www adresu manuálně přímo do adresního řádku prohlížeče.