Phishing na platební karty

Chraňte údaje o své kartě před útoky podvodníků na internetu.

Zpět na Bezpečnost a ochrana dat

Phishing je podvodné získání citlivých dat vaší platební karty (číslo karty, její platnost, PIN, třímístný kód CVC/CVV ze zadní strany). Pachatel se vydává za banku (případně kartovou společnost VISA/MC) nebo existujícího obchodníka (např. poštovní služby, supermarkety atd.) a snaží se z vás tyto citlivé údaje vylákat.

Nikdy nesdělujte celé číslo karty nebo CVV/CVC, váš PIN nebo bezpečnostní číslo z SMS, kterým potvrzujete platbu kartou na internetu (3D Secure). Pokud po vás tyto údaje někdo chce, určitě to nejsme my!

Phishing může probíhat přes e-mail, SMS, sociální sítě nebo podvodné internetové stránky, např. přes falešné platební brány či různé reklamy. Citlivé údaje od vás podvodníci mohou vylákat i po telefonu (tzv. vishing).

Jak se bránit?

  • Nastavte si rozumné limity pro internetové platby (neplatíte-li na internetu denně, nastavte si nulový internetový limit; v případě phishingu tak bude vaše karta chráněna). Internetové limity jsou denní. V internetovém bankovnictví si limity nastavíte nebo změníte zdarma.
  • Nereagujte na žádosti o sdělení informací. Podvodníci využívají různé způsoby, jak vás oslovit:
    • Oznámí vám výhru zboží nebo služby, kterou podmíní zadáním údajů vaší platební karty.
    • Nasměrují vás na podvržené internetové stránky. Kontrolujte weby, které se vám zobrazí.
    • Posílají výstražné zprávy o blokaci karty, účtu nebo změnu hesla a požadují zadání údajů karty, většinou vyplněním formuláře. Nereagujte!
    • Nabízejí odkazy na weby. Rozhodně je neotvírejte, raději napište www adresu manuálně přímo do adresního řádku prohlížeče. 
    • Posílají výzvu k doplacení přepravního poplatku za zásilku. Nereagujte na ně, případný nedoplatek můžete vždy zaplatit při převzetí zásilky.

Jak to může vypadat?
 

Ukázka phishingu na platební karty

Kam dále