Jak vypadá současné pivovarství v Česku? Výzvy a výhled do budoucna

Česko a pivo – nerozlučná dvojice. Češi na své ležáky a pivovarskou kulturu nedají dopustit. I místní pivovarství se však musí vypořádat s řadou výzev a překážek. Roste konkurence, mění se chování spotřebitelů a zvyšují se náklady na výrobu. Co dalšího ovlivňuje současnou podobu i budoucnost odvětví?

Konkurence na trhu

Zhruba pět set. Asi tolik pivovarů s ročním výstavem do 10 tisíc hektolitrů působilo na území Česka v roce 2022, uvádí Českomoravský svaz minipivovarů. Počet se neustále proměňuje, jedno je však jasné: minipivovary si konkurují vzájemně, ale představují i výzvu pro velké hráče na trhu. Ti se z malých rodinných regionálních podniků stále častěji snaží dělat spojence. Podporují mimo jiné takzvanou soutoč – restaurační zařízení pak může mít na čepu nejen pivo z tradičního „velkého“ pivovaru, ale také speciál z mikropivovaru. Touto cestou jde například Budějovický Budvar. Stejně jako Plzeňský prazdroj s minipivovary pivo i vaří, naposledy třeba s potštejnským Clockem svrchně kvašený letní speciál Summer Affair. Plzeň už má za sebou spolupráci s pivovarem Matuška, navíc založila vlastní minipivovar Proud. I jiné větší pivovary doplňují svou nabídku o další typy piv, kupříkladu Bernard své portfolio rozšířil o piva typu ALE.

Ohánět se ale musí i minipivovary, některé rozšiřují svou působnost za hranice pivovarství. Potvrzuje to i Pavel Prouza z Pivovaru Lobeč. „Samotné vaření piva by nás nejspíš neuživilo. Proto nabízíme i ubytování či prostory k pronájmu. Otevřeli jsme restauraci, pořádáme tu různé kulturní akce,“ jmenuje. 

 

Přečtěte si celý příběh pivovaru v Lobči a zjistěte, jak se vyrovnává se situací na trhu.

Změny v chování spotřebitelů

Potřeby zákazníků se neustále vyvíjí. V posledních letech stoupá poptávka po nealkoholických a nízkoalkoholických pivech. „Nealkoholická piva jsou jednoznačně nejrychleji rostoucí částí pivního trhu a jejich význam nadále poroste,“ řekl pro Seznam zprávy někdejší marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik. 

Pivovary proto zvyšují kvalitu nealkoholického sortimentu a krom tradičních ležáků bez alkoholu připravují mimo jiné i piva typu IPA. Za zmínku stojí Zichovec a jeho nealko Hazy IPA nebo Nachmelená opice se svou edicí FREE IPA. Výrobě nealka se však musí přizpůsobit i technologické zázemí a vybavení, které bývá nákladné. Některé pivovary tak svá nealka vaří u jiných značek – a částečně se z nich stávají takzvané létající pivovary. Ostatně, mnohdy tak i začínaly. Poptávka po nealkoholickém pivu roste celosvětově – a Česko tento trend následuje. Podle platformy Statista se mezi roky 2023–2027 očekává každoroční nárůst trhu o 7,56 %.

Vyšší ceny surovin i náklady na výrobu

Voda, chmel, slad a kvasnice se řadí mezi základní suroviny pro výrobu piva. Jejich cena roste, stejně jako náklady na energie. Zvyšují se ale i ceny obalových materiálů nebo pivních korunek. Aby se pivovary s rostoucími náklady dokázaly aspoň částečně vyrovnat, snaží se snižovat náklady na provoz, i přesto však musí zdražovat, obdobně jako další podniky. Ceny energií, které jsou mnohdy i pětinásobné oproti předchozímu roku, do produktu nicméně zcela promítnou nemůžou. Jak sdělil Deníku.cz Jakub Vik z rodinného pivovaru Vik, pivo by se pak stalo neprodejným. Motivací můžou být rostoucí tržby, které se vracejí, nebo někdy dokonce překonávají roky před pandemií koronaviru, kdy příjmy naopak strmě klesaly. Jak píše portál Kurzy.cz: „V celém Česku vzrostla spotřeba piva v posledním kvartálu roku 2022 (říjen, listopad, prosinec) oproti stejnému období v roce 2021 o 39 %.“ Průměrná cena piva vzrostla oproti cenám více než trojnásobně – nejvyšší nárůst zaznamenal Středočeský kraj (53 %). 

Očekává se však také zvýšení DPH na čepované pivo, které nejspíš povede k dalšímu zdražování a podle některých expertů i odlivu hostů, zejména z vesnických hospod. Pivo, které mají podniky na čepu, momentálně spadá do 10% sazby. Nově by dle návrhu ministra financí Zbyňka Stanjury mělo spadat do 21% kategorie. Návrh je však stále v řešení – změna by měla platit od roku 2024.

Nedostatek personálu

S nedostatkem pracovních sil bojují mimo jiné ve výše zmiňovaném lobečském parostrojním pivovaru. Je sice v zelených číslech, lidé však chybí. „Celou řadu činností nejen v pivovarském provozu musím zastávat já, i když bych je rád někomu předal,“ říká spolumajitel pivovaru Pavel Prouza. Některé pivovary na to jdou svérázně. Například v Rakové na Prostějovsku zavedli samoobslužný výčep. Jiné však kombinaci zdražování výroby, pandemie a chybějících kvalifikovaných sil, které by pivu dávaly potřebnou péči, neustojí. Svůj pivovar se kvůli tomu rozhodli prodat například majitelé pivovaru Švihov. Jak jeho spoluzakladatelku Annu van der Weerden cituje Deník.cz: „Kombinace covidových vln, ale i zdražování benzinu, skla, sladu a také nedostatek kvalitního personálu už jsme nepřekonali. Došli jsme zkrátka do bodu, kdy si už nechceme půjčovat peníze na další provoz.“ Některé pivovary se rozhodly využít služby takzvaných létajících sládků, jejichž expertizu si objednávají na zakázku. Sládci zároveň vaří pivo i jinde – tak jako Aleš Dvořák, který má stálé angažmá v Budvaru, své know-how však předává i minipivovarům. 

I když pivovary čelí ekonomické nejistotě, stále jich přibývá. Jak s trhem zamává vyšší DPH na čepované pivo? Odpovědi by mohl přinést již příští rok. Podpořit české pivovarnictví můžete i vy – z pivovaru se totiž může stát skvělý cíl výletu. Vydejte se říznými ležáky, ovocnými speciály i plnými stouty třeba s aplikací Brewee.

1. září 2023

3 min

Přehled spotřební daně

Mohlo by vás dále zajímat

5 příkladů, jak stavět kulturně bohatý podnik

Nedostatek personálu v gastru. Proč je těžké sehnat lidi?

Od statku po Levandulový festival. Jak posunout podnikání až k vlastní kulturní události?

Odhalte příběhy úspěšných českých firem.
Začtěte se klidně hned.