Virtuální realita. Jak změní podnikání v příštích pěti letech?

Březen 2020

 

Virtuální a rozšířená realita člověku přinesly silné a transformativní zážitky. Nabízejí ale také nové možnosti pro komunikaci či organizaci práce ve firmách. A zatímco některé společnosti už VR využívají, jiné jsou ještě pořád opatrné. Co může firmám dát technologie, která vzbuzuje nadšení i obavy?

V roce 2017 se výrobce automobilů Audi v Norsku spojil s kreativní agenturou Pol a produkční společností MediaMonks. Nabídl fanouškům aut a potenciálním zákazníkům jízdu modelem Audi Q5 na nečekaném místě – dětském pískovišti.

K zanechání hlubokého dojmu stačilo jedno instalované pískoviště, sedačka, volant a VR headset. Kdo měl zájem, mohl si lopatkou vytvořit v písku vlastní dráhu a tu si virtuálně projet, zatímco míjel hrad z báboviček nebo vyhrabaný tunel v nadživotní velikosti. Tvůrcům kreativního simulátoru Sandbox 2.0 se tak podařilo získat nezvykle velkou pozornost návštěvníků akce.

Dnes už se ale virtuální realita objevuje nejen v inovativním marketingu nebo v herním průmyslu, kde zážitek z hraní her podporují masky na obličej simulující pach nebo speciální rukavice. VR pomalu zasahuje i další obory. Uplatnění našla virtuální realita v lékařství, armádě nebo ve sportu.

Podle vedoucího pracovníka v oblasti technologií, marketingu a vývoje softwarů Guye Sheetrita se během následujících tří až pěti let bude VR čím dál více využívat k modelování, navrhování a testování různých produktů. Vstoupí do výroby prostřednictvím virtuální podpory od vzdálených zaměstnanců a povede k vytvoření nových příležitostí. Ať už skrze inovaci obchodních procesů a vývoj nových aplikací, nebo prostřednictvím VR kaváren, kde si budete moci vyzkoušet hry, sociální sítě, 3D knihy nebo virtuálně posílenou meditaci. Pamatujete si ještě na internetové kavárny?

Nyní se virtuální realitě věští ještě větší budoucnost, než se předpovídala internetu. Tomu nahrává také trend digitální transformace firem. A podle výzkumu platformy TechRepublic investice do virtuální i rozšířené reality nadále porostou. V praxi ale řada firem zatím stále váhá.

Mohlo by vás ještě zajímat