Stárnu, ale chci se učit. Jak se vzdělávat v pozdějším věku?

23. února 2021

Americký psycholog William James přišel v 19. století s poněkud demotivujícím tvrzením: člověk po 30. roce života představuje již „hotový sádrový odlitek“ a jeho schopnost naučit se něco nového od té chvíle už jen klesá. Novější výzkumy v oblasti neurovědy a kognitivní psychologie však situaci tak černě nevidí.

Na internetu dnes najdeme řadu článků o tom, že programátorem se člověk může stát dokonce i v osmdesáti. Možností, jak se rozvíjet i v pokročilém věku, je ale daleko víc. A dokonce můžete nové informace zpracovávat i líp než puberťáci.

Jak na to?

1) Zkuste o věcech přemýšlet jako úplní začátečníci

Podle amerického novináře Toma Vanderbilta v dospělosti častěji zaujímáme nějaký postoj – a to i vůči věcem, kterým nerozumíme. Začátečnická fáze je pro nás něčím nepříjemným. Něčím, čím musíme rychle projít. Jenže právě první fáze pokládá základní kameny celého studia. Dokud obor přesně neznáme, je dobré věnovat pozornost všemu, protože ještě nevíme, co pro nás bude později důležité.

Mohlo by vás ještě zajímat