Medoo postavilo včelí království uprostřed havířského kraje
Moravskoslezský kraj si většina lidí spojuje s hutěmi, uhlím a těžebním průmyslem. Jenže to už dávno neplatí. Důkazem je i firma Medoo Silesia a její zakladatelé Robert a Kateřina Chlebišovi. V roce 2017 spolu v areálu zámku Šilheřovice začali stavět svůj včelařský sen se širokým portfoliem různorodých produktů. Je realita vlastního podnikání skutečně medová?
Kousek od Ostravy, na dohled od polské hranice, najdete šilheřovický zámek. Nachází se v anglickém zámeckém parku. Jen pár kroků od hlavní zámecké budovy při procházce objevíte i kavárnu. Vstupní dveře zdobí nápis Medoo, což je i název firmy, kterou v tomto útulném prostoru najdete. Založil ji v roce 2017 Robert Chlebiš. „V té době jsem pracoval na manažerské pozici. Ačkoliv byla skvěle finančně ohodnocená a zajímavá, korporátní prostředí mě zkrátka přestalo naplňovat. Chtěl jsem tvořit něco vlastního, mít produkt, který budeme rozvíjet a budovat.“ A tak vzniklo Medoo Silesia.
K životu na zámku
Zámek Šilheřovice má za sebou dlouhou a pestrou historii. Robert Chlebiš na moment, kdy si ho pro své podnikání vybral, vzpomíná: „Když jsem sem přišel poprvé na prohlídku, byl tu sklad kamení a celý prostor působil dost zanedbaně. Já ale hned poznal, že má toto místo úžasný genius loci. Hned jsem rozplánoval, kam umístit výrobu, kde zřídíme kavárnu a jak co rozvrhneme. Do rekonstrukce nám hodně zasahoval památkový úřad a nebylo to vždy jednoduché. Dnes znovu ožívá, pořádají se tu různé společenské akce. Teď nás ale těší, že nám zákazníci říkají, že jsme z takové potemnělé části zámku udělali živou, krásnou uličku.“
I jeho ženě a partnerce v podnikání Kateřině se tu líbí: „Největší radost mám, když si můžu sednout venku na trávu a dívat se na naši zahrádku, kde v létě sedí lidé. Už během studií jsem si přála otevřít terapeutickou kavárnu a teď s vděčností sleduji, že se to podařilo.“
Včelařina se v rodině Roberta Chlebiše dědila po generace – věnoval se jí jeho otec i dědeček. Robert tak mohl zužitkovat 70 let jejich zkušeností a přetavit je ve vlastní moderní projekt. „Hned od začátku jsem věděl, že nechci jen prodávat med sousedům. Mým cílem bylo vytvořit celé portfolio medových produktů.“ Dnes tak v prostoru bistra najdete nejen vynikající čerstvé medové produkty, na kterých si můžete okamžitě pochutnat, ale i medové pivo, cider nebo zavařovací skleničky s trhaným kachním či hovězím masem připraveným na bylinkách a medu. Vznikají tu už i první kosmetické produkty jako balzám na rty nebo tuhé mýdlo.
„Manželově vizi jsem věřila od začátku. Je to typ člověka, který když si něco usmyslí, dosáhne toho,“ říká Kateřina. „Společné podnikání nás posunulo lidsky, byznysově i partnersky. Samozřejmě, že se občas i pohádáme. To k tomu patří. Další ráno na hádku vždy zapomeneme. Že vůbec nějaká byla poznáte jen tak, že ráno neoslovím manžela Robí, ale kolego. Spory nemají dlouhého trvání,“, dodává s úsměvem Kateřina.
Robertova manželka Kateřina vystudovala sociální práci s poradenským zaměřením. Jakmile se začali bavit o vlastním byznysu, přišla s myšlenkou, že by měli svůj medový podnik vystavět na principech sociálního podnikání a stát se společensky zodpovědnou firmou v rámci svého regionu. To se podařilo a Medoo Silesia se stalo prvním sociálním podnikem na Hlučínsku. „Mezi našimi kolegy najdete třeba maminky na mateřské nebo lidi, kterým jejich předchozí náročná práce přivodila syndrom vyhoření nebo doživotní zdravotní problémy. Kvůli nim nyní nemohou pracovat celých osm hodin,“ vysvětluje Kateřina. „Jsou to ale velmi inteligentní, schopní a pracovití lidé. Přichází s vlastními iniciativami i myšlenkami a pomáhají nám Medoo stále rozvíjet.“
26. listopadu 2025
5 min
Začátky podnikání ale měly svá úskalí. „Nejtěžší bylo odložit kravatu, navléct montérky a půl roku s kamarádem v jeho dílně stloukat úly,“ říká Robert. „Zažili jsme i víkendy, kdy jsme v pátek vyrazili na veletrhy do Olomouce. V jedenáct hodin dopoledne jsme dostavěli prodejní stánek, skládali jsme ho v jednu v noci. Ve dvě jsme přijeli domů a další den ráno nás čekaly trhy v Ostravě, které trvaly do odpoledních hodin. Stavili jsme se rychle na zámku přebalit sortiment a pokračovali jsme na pivní slavnosti do Benešova, kde jsme končili ve tři hodiny ráno. V neděli jsme pak museli všechno pouklízet, vybalit a nachystat na pondělní provoz. Každý podnikatel si při rozjíždění svého podnikání nejspíš podobné chvíle prožil a bylo to skutečně náročné.“
Úspěchy značky Medoo Silesia
Několik výrobků z portfolia značky Medoo se pyšní oceněním Regionální potravina. V roce 2022 získal tuto cenu medový cider, v roce 2023 to byl slezský medovník, v roce 2024 bodovala trhaná hovězí kližka s medem, mátou a skořicí a v roce 2025 si cenu odnesly medové sušenky. V roce 2024 získala firma Medoo také Cenu hejtmana kraje za společenskou odpovědnost v kategorii mikropodniků.
Zlomový bod pro Chlebišovi přišel ve chvíli, kdy se jim ozvala Simona Očadlá ze Sociálního bankovnictví České spořitelny. „Simona narazila na náš příběh na sociálních sítích a napsala nám. Bylo skvělé mluvit s konkrétním člověkem, kterého naše práce opravdu zajímala,“ vzpomíná Kateřina Chlebišová. „Najednou jsme měli finanční polštář a oporu pro naše plány. Uvědomili jsme si, že skutečně tvoříme něco smysluplného nejen pro nás, ale i pro naše okolí a region, kterého jsme součástí. Jsme za to velmi vděční. Zároveň cítíme o to větší závazek naše podnikání dál úspěšně rozvíjet.“
Bankéřky Simona Očadlá a Michaela Countremoulin hned poznaly, že Medoo Silesia je přesně tím typem klienta, kterého chtějí podporovat v rámci sociálního bankovnictví. Firma získala finanční podporu, ale i další podněty. Robert Chlebiš dodává: „Workshopy a různá školení, která Česká spořitelna firmám zapojeným do sociálního bankovnictví nabízí, nám pomáhají se stále posouvat dopředu, objevovat nové myšlenky a rozvíjet naši firmu.“
Co pro Medoo znamená finanční zdraví?
„K stabilnímu finančnímu zdraví potřebujete mít hlavně dobré vztahy se svými zaměstnanci. Když chodí do práce rádi a práce je baví, plní snáze normy, kterých potřebujeme dosáhnout. My pak máme co prodávat, nabízet a udržujeme si tak zdravé cash flow. Zároveň si musíte vždy dávat pozor na vyvážené finanční plánování, abyste ustáli krize. Základem všeho jsou ale vaši zaměstnanci a vztahy s nimi,“ vysvětluje Robert Chlebiš.
Chlebišovi se spolu se svými zaměstnanci starají dohromady o 224 včelstev. Většina je rozmístěna kolem Šilheřovic a také v okolí nedaleké vodní přehrady Kružberk. „Včely jsou tím, co nás živí,“ shodují se Chlebišovi. „Bez nich bychom neměli naši základní surovinu. Péče o ně je náročná, sezóna začíná v březnu nebo dubnu podle počasí a trvá až do podzimu. Každé včelstvo je živý tvor, takže k němu musíte vždy přistupovat s pokorou a láskou.“ Robert Chlebiš se ale rozhodl jít i cestou městského včelaření a dohodl se s obchodním centrem Forum Nová Karolina v centru Ostravy, že na střechu nákupního centra umístí čtyři včelstva. „V tomto obchodním centru také najdete náš první prodejní automat,“ pyšní se.
Kolik dostal Robert Chlebiš žihadel?
„Rekordní počet byl 100 žihadel za týden a z toho 40 v jeden den. Doktorka mi ale řekla, že to je skvělá přírodní medicína a že mám být rád!“, dodává v žertu Robert.
Co dělají včelaři přes zimu? „Naše práce krásně kopíruje přirozený rytmus života i lidského těla,“ vysvětluje Kateřina, „na podzim zazimujeme včely a přes zimu můžeme být více doma, věnovat se například nápadům na nové produkty, designu nových etiket, vzdělávání se nebo účetnictví. Řešíme různé manažerské věci, na které nezbývá přes rok čas.“ Robert Chlebiš dokonce občas zaskočí do bistra a připravuje snídaně. Všichni mohou díky sezónnosti práce přepnout do nových rolí a práci si trochu ozvláštnit.
Jak Medoo pomáhá svému regionu?
Šilheřovice jsou součástí Moravskoslezského kraje. Co Medoo podle svých zakladatelů regionu přináší? „Především fungujeme jako zdroj inspirace pro své okolí. Několik našich známých už za námi přišlo s podobným příběhem – pracují na dobré pozici, mají se dobře, ale práce je nenaplňuje. Váhají, zda zkusit nějaký svůj podnik. V nás vidí inspiraci, že to jde i v tomto kraji, v tomto věku, v páru i v manželství,“ říká Robert Chlebiš. Kateřina pokračuje: „Stáváme se i zajímavým zaměstnavatelem v rámci našeho regionu. Studenti, kteří k nám přišli na praxi, se sem chtějí později vracet i na brigády. Naši zaměstnanci jsou pyšní, že pracují právě v Medoo a jsou rádi, že i tady v Šilheřovicích máme takový podnik městského typu.“
V čem vidí Chlebišovi výhodu Moravskoslezkého kraje? „Tento region se rychle rozvíjí. Jsou tu skvělé firmy, vznikají tu zajímavé projekty, zdejší univerzity mají vysokou úroveň. Zároveň zde roste turismus, takže nás objevuje čím dál více zákazníků. Ostrava už dávno není havířským krajem s černým sněhem. Je to krásné, zelené město. Navíc jsme blízko Polsku, takže můžeme naše výrobky dodávat i tam,“ vysvětlují.
Do budoucna mají Chlebišovi spoustu plánů. „Chtěli bychom se věnovat apiterapii, tedy terapii včelami. Mám koupenou konopnou matraci, nachystané úly a připravenou konstrukci na stavbu objektu, v němž pak klient může pobývat na včelích úlech. Včely slyšíte, cítíte vůni medu a pylu, je to pro lidský organismus velmi léčivé,“ vysvětluje Robert Chlebiš. „Také máme vymyšlených 15 nových produktů pro příští sezónu. Zároveň chceme dotáhnout digitalizační projekty, odladit výrobu a administrativu spojenou s novým e-shopem.“
Pokud vás po přečtení honí mlsná na medové dobroty, neváhejte. E-shop už běží. Anebo si udělejte výlet do Moravskoslezského kraje a zajděte se do Medoo podívat sami. U jedné medové kuličky jistě nezůstane.
Michaela Contremoulin
firemní bankéřka Ostrava
Simona Očadlá
specialistka Sociálního bankovnictví
Spolupráce Simony a Michaely s Medoo Silesia začala ve chvíli, kdy Simona na sociálních sítích objevila příběh této firmy. Okamžitě ji zaujal a začala řešit možnosti spolupráce. „Je to přesně ten typ klienta, kterého chceme v Sociálním bankovnictví podporovat: srdcaři s vizí, ale zároveň podnikatelé, kteří rozumí byznysu a nebojí se dělat věci jinak,“ říká Simona a dodává: „Společně jsme pak začaly pracovat na smysluplném financování, rozvoji provozovny i komunitních aktivit.“ Nejsilněji oběma bankéřkám utkvěla v paměti první návštěva zámeckého areálu v Šilheřovicích – atmosféra místa, vůně medu a nadšení Roberta a Kateřiny Chlebišových je utvrdily v tom, že nejde jen o podnikání, ale o jejich životní poslání. „Chlebišových si vážíme pro jejich pokoru, pracovitost a schopnost dávat šanci těm, pro které život nebyl žádný med. Jsou pro nás ukázkou smysluplného podnikání s vizí a hodnotami, které chceme v České spořitelně podporovat,“ uzavírá Michaela.