Díky. Jak tohle slovo pomůže zvýšit motivaci vašich týmů a snížit fluktuaci?

Stresující, hektické a vysoce konkurenční. I takové je někdy dnešní pracovní prostředí. Kvůli velkému tlaku se u zaměstnanců může objevit syndrom vyhoření, syndrom podvodníka, různé úzkosti a další psychické problémy. Jak vašim týmům pomoct, aby se cítily lépe? Zkuste jim dát takzvané pozitivní uznání. 

Proč je pozitivní uznání tak důležité?

Představte si, že zaměstnanec nachystal skvělý report. Snadno jste díky němu propluli schůzkou s managementem. Co uděláte, když meeting skončí? Poděkujete svému zaměstnanci? Řeknete mu, že odvedl skvělou práci a usnadnil tu vaši? Nebo to berete jako samozřejmost a součást jeho povinností?

„Lidé na vedoucích pozicích často neumí tak dobře dávat pozitivní feedback. Pokud je vše o. k., prostě mlčí. Když promluví, většinou sdělují negativní zpětnou vazbu,“ říká v rozhovoru pro blog Škoda Kariéra Sonja-Isabell Schulz, vedoucí koncernového kompetenčního centra pro software SAP, které spadá pod mladoboleslavskou automobilku.

Pozitivní uznání je však zásadní složkou zdravé firemní kultury. Dokáže zvýšit spokojenost zaměstnanců. Když své talentované lidi oceníte, byť jen slovně, okamžitě tím zvýšíte jejich motivaci k práci, a naopak snížíte riziko, že se začnou dívat po jiné firmě. 

Jelikož je pozitivita tak trochu nakažlivá, spokojení zaměstnanci svou dobrou náladu předají i vašim zákazníkům – při schůzkách, hovorech a jakémkoli dalším jednání. Studie ukazují, že spokojený zaměstnanec, který není ve stresu a cítí, že si ho firma váží, spíš začne přemýšlet o inovacích a zlepšovácích. Výsledek? Týmy můžou začít pracovat efektivněji a produktivněji, a to jen díky několika vstřícným slovům.

Odolnější kolektiv

Pozitivní uznání vám také pomůže zvýšit odolnost kolektivu. Tým, který se cítí doceněný, snáze čelí krizovým obdobím a snáší přechodné problémy, když se firmě nedaří. Díky uznání a pocitu, že firmě záleží i na jednotlivci, může zaměstnanec dočasně strpět i věci, kvůli kterým by třeba jindy zvažoval výpověď. Můžete tak snížit riziko vyšší fluktuace i v krizovějších obdobích.

Jak tedy vnést více pozitivního uznání i do vašeho pracovního kolektivu?

Začněte s „díky“

I tak snadná a v podstatě běžná věc jako poděkování se v práci často přehlíží. Pokud váš kolega vyřídil zadaný úkol správně, poděkujte mu. Jestli vám kolegyně vypomohla s úkolem, se kterým jste si nevěděli rady, ukažte, že si toho vážíte. Když vás někdo upozornil na chybu, které jste si ani nevšimli, vyjádřete vděk. Poděkovat můžete i celému týmu. Třeba i za to, že i když se teď vaší firmě zrovna nedaří, zůstávají vaši zaměstnanci loajální.

Najděte si svůj způsob

Možná nevíte, jak pořádně děkovat. Možná vás už unavuje sendvičová metoda komplimentů, tak často omílaná na manažerských trénincích. A možná znáte své kolegy nebo podřízené a víte, že i oni bývají nesví, když dojde na chválu.

Najděte si tedy svůj vlastní způsob, jak uznání předat. Vždy nějaký existuje. Pozitivní slova můžete například doslova „přilepit“ na konec konverzace o něčem úplně jiném. Výsledek může vypadat třeba nějak takto: „Lukáši, potřebuji, abys mi do rána připravil tenhle report. Budu výsledky prezentovat managementu. A díky za tu zprávu, cos mi sepsal včera, přesně takhle jsem si to představoval/a!“ Jednoduché, stručné a přesně zacílené.

Vytvořte platformu pro uznání

Nemusíte to být vždy jen vy, kdo šíří pozitivní hodnocení ve vašem týmu. Vytvořte platformu, přes kterou si budou moci lidé sdělovat uznání navzájem. Může jít například o krabičku, kam budou zájemci průběžně házet papírky s děkovnými lístky. Na konci měsíce je roznesete těm, kterým patří (můžete přidat i nějakou malou odměnu). Možností je spousta, stačí si jen vybrat. Rozproudíte tak pozitivní uznání i mezi jednotlivými členy týmu a nebudete se o něj muset starat jen vy.

Pravidelné feedbacky

Skvělou platformou, kde můžete zaměstnanci projevit uznání, jsou také pravidelná feedbacková setkání. Vše zůstane mezi čtyřma očima a při schůzkách můžete čerpat ze všech výše zmíněných nápadů. Zároveň dáte svým lidem prostor, aby se podělili o svůj názor, a utvrdíte je tak v tom, že na jejich pohledu na věc záleží a že kolegy posloucháte.

Projevit pozitivní uznání můžete i aktivním nasloucháním právě během těchto feedbackových setkání. Nechte zaměstnance, ať se vyjádří na libovolné téma, a aktivně mu naslouchejte, dělejte si poznámky a odsouhlaste si další kroky, které můžete společně podniknout. Snažte se svého zaměstnance poznat komplexně, odhalit jeho osobnost. Posílíte v něm pocit, že vám na něm záleží.  

I dobré nálady někdy může být až moc. Už jste slyšeli o toxické pozitivitě? Zjistěte, proč se na pracoviště nehodí.

15. března 2024

3 min

Mohlo by vás dále zajímat

Minimalismus. Životní styl, nebo marketingová strategie?

Kult sebevědomí. Proč může tlak na sebedůvěru škodit?

Digitální minimalismus. Jak se ve stále rychlejším světě lépe soustředit?