Podepisování smluv rychle a bezpečně. Jak firmy využívají Bank iD?
7. června 2023
3 minuty
Digitalizace se stala nedílnou součástí našeho každodenního života. Velký podíl na tom má i služba Bank iD, která umožňuje začít využívat státní služby digitálně bez nutnosti chodit na úřady. Za pouhé dva roky od spuštění tuto metodu aktivně využilo přes 2,5 milionu lidí, tedy každý třetí dospělý Čech. Bank iD se tak stalo zdaleka nejpoužívanějším způsobem digitálního ověření totožnosti občanů v ČR. Novinkou je nová služba Bank iD SIGN, díky které mohou podnikatelé a firmy podepisovat smlouvy a dokumenty jednoduše online bezpečnou formou.
Bank iD je metoda digitálního ověření totožnosti, kterou lze s nadsázkou označit za digitální občanku. Díky ní se uživatelé můžou bezpečně přihlašovat do portálů různých firem a institucí státní správy. Mezi hlavní výhody Bank iD patří maximální bezpečnost – ke všem údajům má přístup pouze banka. Jen sám klient určuje, kde, jak a k čemu svou bankovní identitu využije. Služba se hodí zejména podnikatelům a firmám, protože díky ní zákazníkům zjednoduší přístup ke svým produktům a službám. Bankovní identitou v České republice disponuje 5,5 milionu klientů bank.
Češi se díky Bank iD naučili využívat online služby státu i soukromých firem. Ukázalo se, že pokud je způsob přihlašování do portálů státní správy nebo firem jednoduchý a bezpečný, občané chtějí řešit své záležitosti skrze digitální prostředí. Firem zapojených do Bank iD napočítáme více než 150, využití služby se přitom stále rozšiřuje. K významným segmentům se zde řadí zdravotní pojišťovny, mobilní operátoři, obchody a různé služby.
Rozdíly v ověřovacích službách
Bankovní identita – Přihlašovací údaje do internetového bankovnictví a metoda, kterou přihlášení potvrzujete. Lze využít například pro potvrzování plateb či ověřování totožnosti u třetích stran.
Bank iD – Služba provozovaná společností Bankovní identita, a. s., která umožňuje jednoduché přihlašování za pomoci bankovní identity k online poskytovatelům služeb.
Identita občana – Služba provozovaná Správou základních registrů, tedy správním úřadem České republiky.
Bank iD SIGN – Služba, která umožňuje zástupcům středních a velkých firem podepisovat smluvní dokumentaci prostřednictvím jejich banky bez nutnosti mít přístup do firemního internetového bankovnictví.
Jednodušší přístup a navigace
Službu Bank iD využívá například také Centrální depozitář cenných papírů (CDCP). „Hledali jsme cesty, jak lidem usnadnit dohledání cenných papírů, zejména z kuponové privatizace. Online žádost o výpis z nezařazeného účtu je pro uživatele ta nejjednodušší možnost. Bez bankovní identity, která plně ověří totožnost žadatele, by to nebylo možné,“ říká Ondřej Dusílek, CEO Centrálního depozitáře cenných papírů. Společnost CDCP poskytuje široké veřejnosti mimo jiné výpisy z nezařazených účtů. Před zářím 2021, kdy se Bank iD zavedla, mohli žadatelé o výpis žádat výhradně korespondenčně s úředně ověřeným podpisem. Celý proces se nyní značně usnadnil, což vyplývá i ze statistik a rostoucího zájmu.
Klienti získali novou možnost, jak se na pár kliknutí dostat k přehledu svých služeb. V případě CDCP nyní dominuje digitální Bank iD, zatímco u původní, papírové formy využití oslabuje. Podíl online žádostí se pohybuje okolo 95 %. Ověření identity žadatele, vyhotovení výpisu a zaslání e-mailem zabere jen pár minut. Digitální žádost se navíc vyplatí i finančně, klient za ni oproti původní, korespondenční alternativě za 500 korun zaplatí 90 korun. Nepřekvapí, že se celkový počet žádostí po spuštění Bank iD zvýšil skoro o dvacetinásobek a jen za první rok ji zužitkovalo přes 9 500 uživatelů.
Novinkou je služba pro podnikatele a firmy s názvem Bank iD SIGN. Zástupcům právnických osob umožňuje podepisovat úvěrové a jiné bankovní smlouvy. A to stejným způsobem, jakým se přihlašují do osobního elektronického bankovnictví, aniž by museli využívat speciální čipové USB klíče. Dokumenty lze podepsat v novém Podpisovém portálu, dostupném z jakéhokoliv zařízení a odkudkoliv. Firemní klienti hodnotí Bank iD SIGN jako jednoduchou, rychlou a efektivní službu pro komunikaci s bankou, která je přitom díky snížení dosavadního papírování šetrná k přírodě.