Nepřetržitý sběr osobních dat. Čeká nás další výzva v otázkách soukromí?
10. ledna 2023
2 minuty
Co mají společného e-shopy, streamovací služby a sociální sítě? Všechny platformy shromažďují, třídí a analyzují osobní data svých uživatelů. Bez jejich vědomí pak informace často skrytě využívají pro marketingové či obchodní účely. Fenoménu, kdy ke sběru uživatelských dat dochází bez přítomnosti legitimního komerčního nebo právního účelu, se začíná říkat také hyper-collection. Kde může nastat problém?
Firmy sbírají osobní data svých zákazníků už několik dekád. Analýza preferencí a vlastností publika není žádnou novinkou a patří mezi základní principy marketingu. V Austrálii se však během roku 2022 hovořilo o problému, kdy společnosti shromažďují nadmíru intimních informací, aniž by se týkaly jejich produktů či služeb. Skloňují se dokonce termíny jako masový dohled, k němuž zásadně přispívá řada funkcí v našich mobilech a počítačích. Jde například o návštěvy e-shopů a jakékoliv online nákupy. Ještě větší roli ovšem sehrávají aplikace týkající se seznamování a rozvozu jídla nebo čím dál populárnější sociální média.
Mezi problémové aplikace patří zejména TikTok, který se stal nejnavštěvovanější sítí na světě. Platforma zaměřená na uživatelsky tvořený videoobsah se často spojuje s kontroverzí ohledně čínského majitele, tedy společností ByteDance. Objevují se například obavy, že má TikTok přístup ke všem fotkám, kalendářům a osobní korespondenci v mobilu uživatele. Experti na kybernetickou bezpečnost tvrdí, že se TikTok připojuje k čínským serverům a k osobním datům uživatelů se běžně dostanou i zaměstnanci ByteDance. Nonstop sběr dat v takovém případě dalece přesahuje potřeby aplikace. Místo toho připomíná spíše scénáře z dystopických románů.
Co dělat, aby se nás problematika hyper-collection u platforem jako TikTok týkala co možná nejméně? Vanessa Teague, datová expertka z Australské národní univerzity, má jednoduchou radu: „Smažte si nepotřebné aplikace. TikTok je ještě méně transparentní než Facebook. A také pod menším dohledem, protože má sídlo v méně demokratické zemi.“ Některá sociální média sbírají data o vašich preferencích či kontaktech dokonce ještě dříve, než se na svém profilu rozhodnete sdílet obsah. Mezi osobní data se řadí například:
- Jméno
- Adresa
- Číslo občanského průkazu
- Polohové údaje
- Číslo bankovního účtu
- Osobní fotografie a videa
- Zvukové nahrávky
- Telefonní číslo
- E-mailová adresa
- Historie vyhledávání na internetu
- Státní poznávací značka vašeho vozu
Databáze záznamů
Shromažďování dat se paralelně odehrává v online i offline prostředí. V praxi si stačí představit modelovou situaci, kdy vyrazíte do obchodního centra na pravidelný nákup potravin. Bez vašeho vědomí vás může natočit bezpečnostní kamera. Záznam vašeho obličeje se při každé další návštěvě porovnává s databází hledaných osob v zemi. Ačkoliv zní takový příklad jako sci-fi, v některých částech světa se již stal realitou. Trh s dohledovými systémy a technologiemi by měl podle odhadů nadále strmě narůstat.
Poskytovatelé služeb v čele s velkými technologickými korporacemi mohou v reálném čase sledovat vzorce chování a aktuální polohu uživatelů. Sledování lokace je u chytrých telefonů téměř všudypřítomné, přináší přitom mnoho rizik. Kromě stalkingu, tedy pronásledování osob v digitálním i fyzickém světě, může jít o vyvozování intimních údajů. Podle místa výskytu a pravidelně navštěvovaných lokací mohou aplikace vyvodit uživatelovo náboženství, sexuální orientaci nebo zdravotní stav. S daty následně operují pro obchodní, marketingové nebo jiné účely. Jaké základní kroky můžeme podniknout, abychom do světa pouštěli méně intimních dat?
Stoprocentně se vyhnout tomuto sílícímu problému je téměř nemožné. Pokud nechcete mazat aplikace a z pracovních či osobních důvodů se jednoduše nevyhnete pravidelnému používání internetu, myslete na několik prostých rad.
- Zabezpečte si účty silným unikátním heslem.
- Neinstalujte podezřelé aplikace a programy.
- Nastavte si několikafázové ověřování účtu.
- Nesdílejte svou aktuální polohu a denní rutiny.
- Identifikační čísla si nechte jenom pro sebe.
- Propojujte se pouze s lidmi, které skutečně znáte.
- Blokujte vyskakování reklam.
- Využívejte antivirové programy.
- Pravidelně si aktualizujte software a zařízení.
- Smažte si staré nepoužívané účty na internetu.Jméno
Problematika nepřetržitého sběru osobních dat, tedy i hyper-collection, bude v následujících letech patřit k zásadním tématům. Různé instituce a organizace už nyní volají po regulacích a legislativních změnách. Z výzkumu Shopify Future of Commerce vyplývá, že se každý šestý zákazník z deseti obává, jakým způsobem značka či služba zachází s jeho osobními daty. Rok 2023 ukáže, jak se budou otázky soukromí a kyberbezpečnosti vyvíjet v České republice.