Všechny články

Ze dne na den hitem: Jak TikTok mění hudbu?

 

1. listopadu 2022

2 minuty

hodiny
Žena s telefonem a sluchátky

Jak posloucháte hudbu? Patříte k zastáncům tradičních formátů, jakými jsou CD, či dokonce LP desky? Nebo si raději vytváříte vlastní playlisty na streamovacích platformách? Způsob, jakým konzumujeme hudbu, se mění, ať už s přibývajícími možnostmi formátů, nebo zásahem vnějších vlivů – například sociálních sítí. Jak do hudební scény zasáhla oblíbená aplikace TikTok?

TikTok byl v posledních několika letech nejrychleji rostoucí sociální sítí a v současnosti čítá více než miliardu aktivních uživatelů. I když je tato sociální síť v povědomí veřejnosti stále spojovaná především s mladšími generacemi či obavami ohledně jejího čínského vlastníka, společnosti ByteDance, oblíbená platforma postupně mění svět.

Například Instagram na popularitu svého rivala reagoval představením Reels, krátkých videí, která formátem zřetelně připomínají tiktokový obsah. Dosah platformy, která vznikla teprve v roce 2018, se však v současnosti rozšiřuje za hranice sociálních sítí – například do hudební sféry, kde radikálně mění způsob, jakým posluchači konzumují hudbu a muzikanti tvoří hity či komunikují se svými fanoušky.Na přelomu milénia si člověk v Česku musel vystačit s určeným televizním programem a pár stanicemi, rozšiřovat filmovou zásobu DVD a VHS nosičů nebo si koupit lístek do kina. Další alternativu našlo mnoho lidí v pirátství – od vypalování disků přes ilegální stahování z pofiderních serverů až po kontroverzní využívání torrentů a jiných peer-to-peer sítí. Ačkoliv stažení filmu z internetu zabralo několik hodin, v první dekádě 21. století se stalo běžnou rutinou několika generací diváků. Ať už šlo o oblíbený seriál, nebo hudební album, značná část české společnosti se aspoň jednou v životě stala internetovým pirátem. Potřeba audiovizuální zábavy na přání mimo televizní kanály ale zároveň dala vzniknout takzvaným on-demand službám.

Jak funguje TikTok?

Krátká videa, rychle se měnící trendy, chytlavý obsah i vševědoucí algoritmy. I tak bychom mohli popsat TikTok, sociální síť, od které může být těžké se odtrhnout. Uživatelé TikToku jsou totiž po spuštění aplikace přivítáni takzvanou „For You Page“, jakousi základní stránkou s nekonečným množstvím obsahu, který je navíc – na základě předchozí aktivity, například „lajkováním“ či komentováním – přizpůsoben danému uživateli na míru. I tak se ale uživatelská zkušenost různých lidí v některých aspektech shoduje. Ať už totiž na této sociální síti vyhledáváte videa o autech, recepty, zprávy, či taneční kreace, často zde narazíte na takzvané TikTok trendy.

Právě z konceptu trendů TikTok částečně vychází. Trendy mohou vzniknout úmyslně, ale i pouhou náhodou. Některé video se zkrátka dostane k většímu množství uživatelů, získá lepší hodnocení a ostatní tvůrci se následně pokouší o podobný efekt tím, že video napodobují. A to nejen obsahem, ale i hudebním podkresem. Vytváření tiktokových videí je v zásadě velmi jednoduché, síť nabízí rozsáhlou databázi písní i efektů a klipy snadno sestříháte přímo v aplikaci. Trendy se proto šíří neskutečně rychle – a společně s množstvím zhlédnutí u videí rostou také čísla poslechů u doprovodných písní. 

Šance pro starší hity, ale i prostor pro komunikaci s celebritami

Jak tedy tiktokové trendy ovlivňují hudební scénu? Především tím, že se díky nim některé písně stávají ze dne na den hity – často i několik let po svém vydání. Pro příklad uveďme video Nathana Apodacy, na kterém tvůrce za zvuku písně Dreams od skupiny Fleetwood Mac jede na skateboardu a popíjí brusinkový džus. Ačkoliv samotný klip není v ničem šokující, získal téměř 90 milionů zhlédnutí a mnozí se jej pokusili ztvárnit ve vlastním provedení – včetně zpěvačky Shakiry, moderátora Dr. Phila či samotného Micka Fleetwooda, bubeníka zmiňované skupiny. Krátké video doposud neznámého Američana Nathana tak způsobilo, že se píseň Dreams více než 40 let po svém vydání opět ocitla na žebříčkách hitparád

TikTok také otevírá dveře zahraničním umělcům, na jejichž písně by posluchači jinak jen těžko narazili v rádiu. Například hit Love, Nwantiti od afrického umělce CKaye se dostal do více než 7 milionů tiktokových videí a tím i do povědomí světové veřejnosti. Zásadní roli TikToku potvrzuje i Ole Obermann, ředitel pro hudbu na TikToku a ByteDance, který tvrdí, že tato sociální síť mění písničky „australských, indických, korejských, japonských i saúdskoarabských“ hudebníků na „globální hity“.

Podívejte se, které písně momentálně hýbají TikTokem.

Slavnými se díky TikToku mohou stát i amatérští hudebníci. Například dnes již světoznámý umělec Lil Nas X se v roce 2018 rozhodl bojovat s nudou tak, že na platformu Soundcloud nahrál píseň Old Town Road. Tu o rok později použil uživatel TikToku Nice Michael jako podkres pro své video a z neznámé písně tak udělal virální senzaci. Old Town Road se později stal prvním hitem, který byl patnáctkrát oceněn platinovou deskou. Díky TikToku začali hudební kariéru i mnozí další umělci, mezi nimi například popová zpěvačka Dixie D’Amelio či americký zpěvák a skladatel Tai Verdes.

Jak se z neznámého tvůrce stane celebrita? Opět za to mohou algoritmy. Ty totiž na TikToku nepropagují jen videa slavných umělců, ale neustále hledají i klipy méně známých tvůrců, které poté nabízejí uživatelům. Pokud takto vybrané video zhlédne dostatek lidí, nebo jej dokonce okomentují či nasdílí na jiných sociálních sítích, TikTok klip nabídne většímu publiku.

Propagací neznámých profilů a videí se TikTok odlišuje od dalších sociálních sítí, které nabízejí videoobsah, jako jsou například YouTube či Instagram. Jak potvrzuje Jonathan Strauss, spoluzakladatel vydavatelské společnosti Create Music Group: „Na Instagramu se zkrátka nikdo nemůže stát novou Kim Kardashian.“ Na TikToku naopak můžete být večer zcela neznámým uživatelem a ráno se probudíte jako influencer s miliony sledujících.

Konečně nesmíme zapomenout ani na fakt, že sociální sítě, TikTok nevyjímaje, značně ulehčují komunikaci umělců s fanoušky. Na TikToku tak najdeme rapperku Doju Cat, zpěvačky Lizzo či Billie Eilish, ale i zpěváka Alice Coopera.

Jak posloucháme hudbu?
Střípky z historie
.

 

  • 1877 – Thomas Edison přichází s fonografem, prvním přístrojem, který dokáže nahrávat i přehrávat hudbu. 
  • 1890 – Vznikají první jednostranné desky ze šelaku, které obsáhnou přibližně 3 minuty zvuku. Desky se prodávaly v kolekcích připomínajících knihy a vzniká tak termín „hudební album“.
  • 1916 – V Americe začíná vysílat první komerční rozhlasová stanice s názvem KDKA a brzy následují další. V rádiu si tehdy veřejnost mohla poslechnout především klasickou hudbu, ale i country.
  • 1946 – Šelakové desky jsou postupně nahrazovány pevnějšími deskami z vinylu, které posluchačům nabízejí až 40minutový hudební zážitek. Říká se jim proto „long-playing“ (dlouhohrající) desky – tedy takzvaná „elpíčka“.
  • 1958 – Hudba je poprvé zaznamenána na magnetickou pásku. Na popularitě získává především páska osmistopá, ovšem v sedmdesátých letech ji nahrazuje její menší příbuzná – kompaktní audiokazeta.
  • 1979 – Firma Sony představuje walkmana, přenosný stereopřehrávač, díky kterému kazety definitivně popularitou převážily nad vinylovými deskami.
  • 1980 – Firmy Sony a Philips přicházejí na trh s CD, tedy kompaktními disky. Na jeden CD se vejde 74 minut záznamu – tedy přesně tolik, kolik má Beethovenova Devátá symfonie. 
  • 1981 – Objevuje se první televizní stanice věnovaná výhradně hudebnímu obsahu, MTV, vysílání zahajuje písní Video Killed the Radio Star.
  • 1995 – Vzniká formát MP3, o rok později jej následuje také představení kompaktního MP3 přehrávače.
  • 2005 – První streamovací platforma Pandora obsahovala nejen databázi hudby, ale uživatelům nabízela i hity na míru. Pandorou se brzy nechaly inspirovat i další platformy – například Spotify, která vzniká v roce 2006.
  • 2020 – Pandemie covidu-19 způsobila, že uživatelé méně navštěvovali hudební streamovací platformy. Uživatelů TikToku naopak radikálně přibývá, a vliv sociálních sítí se tak zvětšuje.
  •  

Když se trend stane podmínkou 

Umělci, nahrávací společnosti i marketingové firmy brzy pochopili, že by byla chyba možností TikToku nevyužít. Sociální síť tak změnila nejen způsob, jakým hudbu posloucháme, ale i její produkci.

Někteří hudebníci, mezi nimi například Miley Cyrus, Khalid či Demi Lovato, se tak před oficiálním vydáním některých svých písní nejprve scházejí s influencery, svůj nový hit jim představí a společně vymýšlejí strategii, jak píseň na TikToku propagovat. Některé platformy navíc nabízejí nahrávacím společnostem i umělcům, aby své písničky propůjčili jako „pozadí“ k různým tiktokovým videím, jejichž tvůrci jsou následně placeni za online propagaci.

Ne všichni jsou ale z vlivu TikToku nadšení. Například zpěvačky Charli XCX či Taylor Upsahl upozornily, že kombinovat propagaci na sociálních sítích s už tak plným programem, do kterého spadá například samotné psaní písní, jejich nahrávání a následné koncerty, může být pro umělce psychicky náročné. Proti sociální síti TikTok se vyjádřila i zpěvačka Adele, která prohlásila: „Když budou všichni tvořit hudbu pro TikTok, kdo bude zpívat pro mou generaci?“ Ironicky to byla právě tato sociální platforma, která výrazně napomohla popularitě jejího hitu Easy on Me.

I když se tak někteří umělci snaží z vlivu TikToku vyprostit, ne vždy se jim to daří. Dopad, který mají sociální sítě na hudební sféru, není čistě pozitivní, ale ani nutně negativní. Je ale zcela jistě přítomný a nepopiratelný – i když si toho běžný posluchač bez profilu na TikToku možná ani nevšimne. 

Mohlo by vás dále zajímat