Luxusní kempování na krásných místech. Proč je glamping tak populární?

4. srpna 2022

2 minuty

hodiny

Útěk do přírody, při kterém nepřijdete o pohodlí. Glamping se stává celosvětovým fenoménem a cestování po neobvyklých místech láká čím dál víc nadšenců. Trh s luxusním kempováním v korunách stromů či malebných jurtách by měl v následujících letech růst. Jak si vysvětlit jeho náhlý úspěch?

Je šest hodin ráno, chcete ještě spát, ale nejde to. Probudilo vás nesnesitelné horko a v dusnu se nemůžete pořádně nadechnout. Kameny pod karimatkou vás tlačí do zad a nezbývá než rozepnout stan a vyvléct se ze spacáku. I takhle může dopadnout kempování. Třebaže se tato letní aktivita těší velké oblibě a vidina přespávání na čerstvém vzduchu může být lákavá, skýtá mnoho překážek. Stačí, když si stan postavíte na nepraktickém místě, podceníte vybavení nebo zrovna nevyjde počasí.

Co kdyby se ale dalo těmto rizikům zaručeně předejít a celý zážitek posunout na další úroveň? Glamping je fenomén, který propojuje kempování s pohodlím domova, aniž byste přitom přicházeli o vazbu k okolní krajině. Pokud vás při cestování nebaví generické hotelové pokoje, ale na spaní ve stanu se z jakéhokoliv důvodů necítíte, glamping je přesně pro vás.

Pojem v sobě propojuje anglická slova glamorous (oslňující) a camping (kempování). Může mít podobu jurty u rybníka, dřevěným nábytkem vybaveného týpí nebo domečku v korunách stromů, ale také například transparentní nafukovací koule, v níž usínáte s pohledem na noční oblohu. Rozličné glampingové lokace mapuje například portál GlampingCZ nebo oblíbená platforma Amazing Places.

„Zdaleka už nemusí jít jen o stromové domky nebo luxusní stany bez tekoucí vody, dnes už glamping dokáže nabídnout komfort srovnatelný s butikovým hotelem,“ konstatuje novinář a cestovatel Michael Švarc.

Několikamiliardový trh

Ať už zvolíte jakoukoliv z alternativ, vězte, že se ve většině případů vydáte na krásné tiché místo v těsné blízkosti přírody. Trend luxusního kempování zásadně podpořila celosvětová pandemie. Jaký potenciál má tento trh podle expertů?

Hodnota globálního trhu v oblasti glampingu byla letos vyčíslena na 2,74 miliardy amerických dolarů. Tato cena by však do roku 2030 měla vzrůst víc než dvojnásobně. Luxusní kempování na okouzlujících místech nejvíc láká lidi ve věku mezi 18 a 32 lety. Vyplývá to z průzkumů organizace Grand View Research. „Oblibu takových pobytů neilustruje na řadě míst jen značně omezený výběr termínů, ale i různé profily na Instagramu, které se na glamping a luxusní ubytování zaměřují,“ dodává český novinář, který se ve svých textech věnuje hlavně cestování.

Zásadními se staly minulé dva roky, během nichž lidé kvůli pandemickým restrikcím cestovali zejména po své rodné zemi. Pobyt mimo civilizaci přitom korespondoval s nutností sociální izolace. Platilo to i pro Českou republiku. „Popularita glampingu v Česku rozhodně neupadá, spíš naopak. Jde o pobyty, které často lákají na izolaci od okolního světa, klid v přírodě a s ním spojený civilizační a digitální detox, což řada lidí vyhledává,“ dodává Michael Švarc.

Předpokládaný vývoj trhu glampingu

  • 2022 – 2,74 miliardy USD
  • 2030 – 5,94 miliardy USD

Zdroj: Grand View Research, 2022

Povědomí o glampingu by podle odhadů mělo stoupat především díky rostoucímu vlivu sociálních médií. TikTok loni překonal milník miliardy měsíčních uživatelů a současně sílí také síť Instagram. Právě cestování a tipy na zajímavé lokace napříč zeměkoulí patří k populárním tématům tvůrců krátkých videí. Potenciál glampingu zaregistrovaly také cestovní kanceláře a turistické weby, které zážitkové kempování nyní svým klientům nabízejí častěji. Důvodů, proč cestovatelé preferují tuto alternativu ubytování, se nabízí mnoho.

Menší ekologická stopa

Kromě pohodlí, přírody a celkové estetiky boduje glamping také svými environmentálními aspekty. Oproti hotelům totiž jurty či dřevěné chatičky nezabírají příliš místa ani nevyžadují tak častou údržbu a rekonstruování. Váže se k nim tudíž výrazně menší ekologická stopa a jejich provozování je daleko šetrnější k přírodě. Studie navíc dokazují, že čas strávený mezi stromy má pozitivní účinky na psychické i fyzické zdraví, příroda totiž působí na všechny naše smysly.

Současně však na koncept glampingu míří kritika za přemrštěné ceny. Za noc ve vybaveném stanu či dřevěném objektu dáte i víc než šest tisíc korun, průměrně se však ceny pohybují okolo dvou tisíc. Nocleh tudíž vyjde levněji než v luxusním hotelu, přesto si na něj oproti spaní pod širákem budete muset vyhradit část svého cestovního rozpočtu.

Otázka ceny se nabízí zejména v případech, kdy glampingový objekt staví na minimalismu a svým hostům poskytuje jen to nejdůležitější, aby se co nejvíc přiblížil venkovnímu kempování a nabídl jistý návrat v čase. Vzniká tak paradox, kdy cestovatel platí víc za méně. Ubytování ve všemožných kempových variacích vám však dovolí usínat a probouzet se na ojedinělých místech, která sama o sobě poskytují cestovatelský požitek.

Zkušenost s glampingem má také designérka Linda Procházka, která cestovatelské zážitky sdílí na profilu Planet Walkers. „Glamping je rozumný kompromis mezi pohodlím a divočinou. Jednou jsme bydleli například uprostřed jordánské pouště Wadi Rum v nafukovacím iglú s vlastní klimatizací a sprchou. V noci jsme z postele mohli průhlednou střechou přímo nad námi pozorovat hvězdy,“ líčí. Kvůli rostoucímu cestovnímu ruchu, který po koronavirové odmlce opět globálně nabírá na síle, ale i potřebě lidí poznávat nové zážitky bychom s glampingem měli počítat jako s nedílnou součástí turistiky této dekády.

Mohlo by vás dále zajímat

Klidnější tep i mysl díky přírodě. Co je japonská lesní terapie shinrin-yoku?

Pět neobvyklých povolání. Znáte je?

Síla pohybu. Jak sport posouvá vaše pracovní dovednosti?