Co je to startup

Jako startup se nejčastěji nazývá soukromá firma s velmi rychlým růstem, která pravidelně získává nový kapitál od investorů.

Často jde o technologické firmy (ale není to pravidlem), které mají potenciál rychle růst, přináší inovativní myšlenku nebo službu.

Startup často zpočátku tvoří malý tým, který podniká s co nejnižšími náklady. Investory láká především vidinou rychlého zhodnocení vložených prostředků, případně možnou expanzí na globální trh.

Dalším typickým znakem stratupu je vyšší podnikatelské riziko.

Mnoho startupů končí neúspěchem. Například nabízí inovativní produkt nebo službu, o který na trhu ještě není dostatečný zájem. Případně se jim nedaří lákat investory, kteří finančně startup podpoří. 

Co není startup

Startup není každé nově vzniklé podnikání.

Nová kavárna nebo třeba e-shop s chovatelskými potřebami se nedá označit za startup. A to ani když firmu tvoří malý tým, nebo se snaží podnikat s misálními náklady.

Pro startup je především charakteristická originální myšlenka nebo inovativní přístup. Stejně tak jako startup neoznačujeme každou menší firmu nebo živnostníka. 

Jak vzniká startup

Před založením startupu vzniká podnikatelský nápad. Následně se na rozvoj nápadu a rozjezd samotného podnikání shání peníze. Pokud se podaří sehnat investory, přichází na řadu fáze uvedení produktu nebo služby na trh.

V poslední fázi přichází zákazníci a začíná samotné podnikání. Úspěšný startup pak často odkoupí větší firma.

Tento proces vzniku startupu se nejčastěji dělí na čtyři fáze:

  • Early Stage – počáteční fáze, kdy existuje pouze podnikatelský nápad.
  • Seed – společnost už je založená a snaží se na trh dostat svůj produkt nebo službu.
  • Growth – firma už na trh dodává svůj produkt nebo službu a zároveň usiluje o co největší růst.
  • Startup – společnost už je na trhu zavedená a neustále se snaží o získávání nových investorů, případně expanzi na další trhy. Pokud se startupu daří, často ho odkoupí jiná firma.  

Startup unicorns

Vybudovat úspěšný startup představuje poměrně velikou výzvu. Každoročně vznikne a zanikne mnoho startupů po celém světě.

Proto se těm, které na trhu vydrží a přesáhnou tržní hodnotu jedné miliardy dolarů, říká jednorožci (anglicky unicorns).

Úspěšné startupy jsou totiž stejně vzácné jako tato mytická zvířata. Příkladem české startupového jednorožce je Rohlik.cz, který hodnotu jedné miliardy dolarů přesáhl v roce 2021. 

Příklady českých startupů

V současné době existuje řada ryze českých a úspěšných startupů.

Mezi ty nejznámější patří:

Kiwi – vyhledávač letenek.

Rohlik.cz – online supermarket.

Zásilkovna – přeprava zásilek.

Keboola – platforma na zpracování dat.

Storyous – pokladní systém a platební terminály pro restaurace.

Bonami – prodejce nábytku.