Co je podnikatelský plán
Podnikatelský plán je sepsaný dokument, který popisuje a konkretizuje podnikatelský koncept. Pokud chce podnikatel zaujmout investora anebo získat půjčku od banky pro své podnikání, je podnikatelský plán základním dokumentem pro představení své myšlenky.
Co má podnikatelský plán obsahovat
Žádný právní předpis o tom, co má podnikatelský plán obsahovat, neexistuje. Obvykle v něm najdete tyto části:
- Shrnutí – v plánu popište hlavní myšlenku a přínosy vašeho podnikání. Nevynechejte ani důvody, proč právě váš podnik uspěje a jaké máte cíle.
- Údaje o vlastnících – v dokumentu nezapomeňte představit všechny vlastníky a jejich zkušenosti v oboru.
- Právní forma – promyslete si právní formu podniku. Nejlepší bude, pokud se o ní poradíte s daňovými poradci a právníky. Popište výhody adresy, kde se bude podnik nacházet.
- Popis podnikání – dopodrobna se rozepište o službách či produktech, které budete poskytovat, a v čem je vaše přidaná hodnota.
- Náročnost provozu – zde popište proces výroby, pokud budete vyrábět produkty. U služeb se zaměřte na to, co pro její výkon potřebujete.
- Výběr dodavatelů – popište podmínky spolupráce s dodavateli.
- Časový harmonogram – určete si, jak bude spuštění podniku probíhat.
- Konkurence – v plánu nezapomeňte zmínit, jaká je konkurence na trhu. Zmapujte také ceny.
- Marketingové kroky – zmiňte i marketingové kroky, které budou otevření podniku doprovázet.
- Finanční plán – rozdělte ho na zakladatelský a provozní rozpočet. Do zakladatelského rozpočtu patří peníze potřebné k rozjezdu podnikání a vše potřebné pro rozjezd v prvním roce. Provozní rozpočet si stanovte na začátku každého účetního období.
- Zhodnoťte rizika – zkuste sepsat, co by se mohlo pokazit.