Abeceda peněz se věnuje i seniorům, učí je s technologiemi

25. května 2020

5 minut

Pochopit rozdíl mezi wifi a daty, posílat fotky, instalovat aplikace, číst QR kódy… To vše chtějí umět senioři, kteří se účastní Abecedy vzdělávání. Programu České spořitelny, v němž „žáky“ o generace starší seznamují s moderními technologiemi lektoři z řad studentů středních škol. V Česku je přes 2 miliony seniorů a mnozí mají dosud z techniky spíše strach než užitek. 

Výuka probíhá již v několika krajích

Seznámení s moderními technologiemi a výhodami, které přináší, nabízí českým seniorům série třítýdenních výukových bloků s názvem Abeceda vzdělávání. "V úzkém kruhu 5 - 8 účastníků je učíme pracovat s chytrými telefony a tablety, stahovat i používat aplikace," vysvětluje David Hubáček, který má v České spořitelně na starosti finanční vzdělávání. "Projekt se rozjíždí postupně. V současné době je dostupný seniorům v Praze, Libereckém, Královéhradeckém a Jihomoravském kraji. Plánujeme Abecedu vzdělávání postupně rozšířit do všech regionů. Podle ohlasů prvních absolventů totiž vidíme, že podobné programy pro tuto věkovou skupinu jsou potřeba," dodává.

Hledání cesty k technologiím

V České republice jsou bezmála 2 miliony seniorů. Moderní technologie je zastihly v pokročilém věku a pro většinu je velmi těžké k nim najít cestu. "Mnozí účastníci našich kurzů mají svůj první chytrý telefon a vůbec nevědí, jak jej používat. Netuší, co je to aplikace a ani si třeba neumí vytvořit účet, aby si mohli nějakou stáhnout," popisuje David Hubáček.

"S mobilními telefony bojují účastníci našich kurzů více než s počítačem. Ale velmi se snaží, baví je to a je znát velké zlepšení. S postupem času mají také stále složitější dotazy," zmiňuje Veronika Brunová. Studentka střední průmyslové školy je jednou z mnoha mladých lidí, kteří se do projektu České spořitelny zapojili coby lektoři. Některým seniorům stačí podle jejích slov základy: pochopit WhatsApp, naučit se s mapami a fotoaparátem. Jiní potřebují i praktické věci jako třeba pomoc s odinstalováním placených aplikací, o které nemají zájem.

Dojmy účastníků výuky

"Člověk se musí stále vzdělávat a učit. Jinak by to s námi šlo rychle z kopce," svěřuje se Jiří (82), který se kurzů účastnil se svojí ženou. Oba mají vnuky v zahraničí, a proto je nejvíce zajímalo, jak posílat fotky a videa. "Hned po první hodině jsem poslala fotku vnučce do Norska. Měla ohromnou radost," doplňuje paní Marta. Pochvaluje si i komorní prostředí. „Většina kurzů pro seniory probíhá ve velkém počtu a často i ve velkých prostorách. A to představuje velkou překážku pro nedoslýchavé. S rostoucím věkem má přitom problémy se sluchem stále více lidí," vysvětluje seniorka, proč je zdejší malá skupinka a individuální přístup tak výjimečný. "Skvělé také je, že kdykoliv narazíme na nějaký problém doma, můžeme Veronice zavolat a ona nám poradí," doplňuje ještě Jiří.

"Kurz je úžasný. I kdybychom si ho měli platit, chodili bychom. Člověk se zde naučí vše, co potřebuje," doplňuje paní Jana. Ta je v důchodu již 27 let a s moderní technikou v práci do kontaktu nepřišla. "Vše se musím naučit sama. Děti i vnoučata se pokoušela mi to vysvětlit, ale je znát, že lektorka to dokáže lépe," pochvaluje si svoji, o 60 let mladší, pedagožku.

Pokračujte dále