Spořitelna spouští obranu proti falešným bankéřům. Mobilní George klienty nyní upozorní, pokud jim volá skutečný bankéř Spořitelny
Česká spořitelna bude nově informovat klienty prostřednictvím oznámení z mobilní aplikace George, že jim volá skutečný bankéř Spořitelny. Stačí mít v mobilním zařízení aktuální verzi aplikace George a povolené zobrazování oznámení pro aplikace ve svém telefonu. Nová služba zvýší ochranu klientů před podvodníky, kteří se v telefonu vydávají za bankéře Spořitelny a pod různými záminkami nutí klienty k převodům peněz z jejich účtů nebo sdělení jejich přihlašovacích údajů.
Automatické oznámení, tzv. push notifikace, potvrzující, že volající je zaměstnancem České spořitelny, nově doprovází každý telefonát bankéřů Spořitelny klientům banky. Klienti, kteří chtějí tato oznámení vidět, musí jen v nastavení svého telefonu povolit zobrazování oznámení aplikace George.
Push notifikace o hovoru z České spořitelny zaslaná do oznamovacího centra chytrého telefonu je dalším vylepšením v boji proti falešným bankéřům. Pokud klienti žádnou notifikaci během hovoru nezaregistrují, mohou si snadno volajícího ověřit přímo v mobilním Georgi. Tuto možnost Spořitelna klientům nabízí již dva roky. Od bankéře si nechají do svého George zaslat 4místný kód a následně ho vyzvou, aby jim kód přečetl. Pokud to bankéř udělá a kód se bude shodovat, má klient jistotu, že mluví se zaměstnancem banky.
Pro zobrazení oznámení o hovoru z České spořitelny na mobilním zařízení je potřeba mít nainstalovanou aplikaci George, povolené zobrazení push notifikací (alespoň ty z mobilní aplikace George) a být připojen k mobilnímu internetu nebo Wi-Fi.
„Z celkového objemu klientských škod, které ve druhém čtvrtletí způsobili kybernetičtí podvodníci, tvořily čtvrtinu právě útoky falešných bankéřů. Ti se nejčastěji vydávají za pracovníka banky a pod různými záminkami, nejčastěji z důvodu napadení účtu, přimějí klienty, aby peníze ze svého účtu převedli nebo vložili na údajně zabezpečený účet,” říká Petr Zíma, manažer klientské bezpečnosti v České spořitelně a dodává: „Průměrná výše škod způsobená falešným bankéřem je výrazně vyšší než u jiných typů podvodů a ve druhém čtvrtletí dosáhla v průměru okolo 193 tisíc korun.”
Kromě zaměstnanců Spořitelny se podvodníci často vydávají za pracovníky jiných bank, České národní banky nebo Policie ČR. Zatímco loni nechali podvodníci klienty vybírat peníze na pobočce a vkládat do bitcoinmatů, letos jim nejčastěji radí peníze převést na jiné účty. Následně si podvodníci zaslanou částku vyberou v bankomatu.
„Falešní bankéři zpravidla volají z organizovaných podvodných call center, hovoří plynně česky a velmi věrohodně napodobují chování zaměstnanců call centra. Zejména v poslední době využívají falešní bankéři trik, kdy nejdřív klientovi pošlou podvodnou SMS - například s výzvou na zaplacení pokuty za překročení rychlosti, a poté na ni navážou a oznamují klientovi, že se stal obětí podvodu a musí peníze zachránit,” doplňuje Teo Filip, expert na klientskou bezpečnost v České spořitelně, s tím, že podvodníci mohou i podvrhnout volající číslo pomocí tzv. spoofingu. Klientovi se pak jeví, že mu volá číslo důvěryhodné instituce, které si může dohledat na internetu. „Pokud potom chce mít člověk jistotu, že volá s konkrétní institucí, musí sám zavolat na její telefonní číslo a situaci si ověřit. Proto nově doprovázíme hovory z České spořitelny push notifikací. V případě jakýchkoliv pochybností doporučujeme bankéře České spořitelny ověřit přímo v aplikaci George,” dodává Teo Filip.
Více o kybernetických hrozbách na www.csas.cz/bezpecnost.

Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny:
Filip Hrubý
Tiskový mluvčí ČS
Tel.: +420 775 011 550
E-mail: fhruby@csas.cz
Profil České spořitelny
Jsme nejstarší českou bankou, naše kořeny sahají až do roku 1825. Naším cílem je vést jednotlivce, firmy a celou společnost k prosperitě. Jsme největší bankou v České republice s více než 4,5 milionu klientů a zároveň bankou nejdostupnější - disponujeme největší sítí poboček a bankomatů. Máme relevantní nabídku pro všechny typy zákazníků od individuálních klientů a malých a středních firem až po velké korporace a veřejný sektor. Máme významnou roli v poskytování služeb v oblasti finančních trhů. Od roku 2000 jsme součástí evropské bankovní skupiny Erste. Naše postavení nám dovoluje udávat trend v technologických a digitálních inovacích a zavádění nových služeb a produktů.
- Jsme první bankou, která se stará o finanční zdraví klientů. Veřejně jsme se zavázali, že do roku 2025:
- Pomůžeme všem našim klientům vytvořit finanční rezervu na nenadálé výdaje
- Zpřístupníme kvalitní finanční vzdělávání všem dětem v České republice
- Pomůžeme milionu našich klientů šetřit si na důchod
- Poskytneme českým firmám 50 miliard na zvýšení konkurenceschopnosti a udržení pracovních míst
- Zaujímáme vedoucí tržní pozici v oblasti retailových i firemních úvěrů, hypoték i v celkových vkladech. Našich služeb využívá každá druhá municipalita v České republice.
- Naše internetové a mobilní bankovnictví George má více než 2 miliony uživatelů a je nejvyužívanější bankovní digitální službou na trhu.
- Nadace České spořitelny je největší bankovní nadací v ČR. Zaměřuje se především na systémové změny ve vzdělávání a v sociálním podnikání. Do podpory projektů v těchto oblastech a dalších obecně prospěšných programů investuje každý rok desítky miliónů korun.