Celkový objem kartových transakcí klientů České spořitelny loni v meziročním srovnání vzrostl o 14 %. Ve srovnání s rokem 2019, kdy se do platebního chování klientů ještě neprojevila pandemie koronaviru, celkové transakce platebními kartami stouply o 15 %. Nejvíce se na tomto růstu podílely platby kartou na internetu, které v roce 2021 ve srovnání s rokem 2019 vzrostly dvojnásobně (o 105 %). Více než 80 % veškerých kartových transakcí klienti potvrzují bezpečnou metodou pomocí aplikace George klíč. Vyplývá to z analýzy dat o platebním chování klientů České spořitelny.

Počet transakcí kartou přes platební terminál u obchodníků se meziročně zvýšil o 18 %, v porovnání s rokem 2019 dokonce o 30 %. Bankomat pro výběr hotovosti využilo loni o 5 % více klientů, ve srovnání s rokem 2019 nicméně se výběr hotovosti snížil o 7 %.

„Pandemie koronaviru vede jednoznačně k větší preferenci klientů platit bezhotovostně. Největší boom nastal především u placení kartou na internetu. Objem plateb v on-line prostoru loni stoupl o polovinu a ve srovnání se situací před covidem dokonce více než dvojnásobně,” říká David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny a pokračuje: „Covid zároveň urychlil přechod na bezhotovostní ekonomiku. Z celkových kartových transakcí tvořily v roce 2019 výběry z bankomatů 55 %, nicméně v roce 2020 došlo k poklesu na 48 % a vloni na 44 %.”

„Naprostá většina plateb kartou u obchodníků probíhá dnes bezkontaktně a stále více klienti při placení místo plastové karty přikládají k platebnímu terminálu mobilní zařízení. Velký zájem je rovněž o naše virtuální karty, které si lze snadno vytvořit přímo v mobilním bankovnictví George a rovnou si je lze přidat do mobilní peněženky Apple Pay či Google Pay. V loňském roce jsme klientům vydali přes 100 tisíc virtuálních karet,” doplňuje Jan Hailich, šéf platebních řešení v České spořitelně.

 

 

V loňském roce nejrychleji rostly platby kartou, které souvisely s volným časem. O 84 % vzrostly platby za katalogové dovolené (cestovní kanceláře), o 40 % pak za ubytování (kempy, penziony a hotely) a o třetinu platby v restauracích.

„Vloni jsme si chtěli a konečně i mohli užít dovolenou a prázdniny. Nicméně když platby kartou porovnáme s rokem 2019, tak zjistíme, že nadále platíme za cestovní kanceláře o 44 % méně a za ubytování o 11 % méně. Také méně cestujeme veřejnou dopravu (-18 % než ve 2019). Naopak v restauracích jsme vloni zaplatili o 27 % více než v roce 2019,” dodává David Navrátil.

Silný růst byl loni vidět i u plateb kartou kurýrům a na poště (růst o 49 %), což samozřejmě souvisí s přechodem nákupů do online kvůli karanténním opatřením. Data zároveň potvrzují, že Češi si on-line nákupy velmi oblíbili. Ve srovnání s  okem 2019 byly platby kurýrům a poště vyšší o 138 %. Navíc platby kartou přes internet se více než dvojnásobily ve srovnání s rokem 2019. Naopak vloni poklesly platby kartou za nábytek a podprůměrné rostly i výběry z bankomatů.

Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny:

Filip Hrubý
Tiskový mluvčí ČS 
Tel.: +420 775 011 550
E-mail: fhruby@csas.cz
E-mail: tiskovecentrum@csas.cz    
                                                                    

Profil České spořitelny

Jsme nejstarší českou bankou, naše kořeny sahají až do roku 1825. Naším cílem je vést jednotlivce, firmy a celou společnost k prosperitě. Jsme největší bankou v České republice s více než 4,5 milionu klientů a zároveň bankou nejdostupnější - disponujeme největší sítí poboček a bankomatů. Máme relevantní nabídku pro všechny typy zákazníků od individuálních klientů a malých a středních firem až po velké korporace a veřejný sektor. Máme významnou roli v poskytování služeb v oblasti finančních trhů. Od roku 2000 jsme součástí evropské bankovní skupiny Erste. Naše postavení nám dovoluje udávat trend v technologických a digitálních inovacích a zavádění nových služeb a produktů.

  • Zaujímáme vedoucí tržní pozici v oblasti retailových i firemních úvěrů, hypoték i v celkových vkladech. Našich služeb využívá každá druhá municipalita v České republice.
  • Naše internetové a mobilní bankovnictví George má 1,8 milionu uživatelů a je nejvyužívanější bankovní digitální službou na trhu.
  • Nadace České spořitelny je největší bankovní nadací v ČR. Zaměřuje se především na systémové změny ve vzdělávání a v sociálním podnikání. Do podpory projektů v těchto oblastech a dalších obecně prospěšných programů investuje každý rok v průměru 60 miliónů korun.