Obdarovat ženu kyticí či dárkem k Mezinárodnímu dni žen není pasé. Z průzkumu, který pro Českou spořitelnu realizovala agentura Millward Brown, vyšlo, že 3/4 z oslovených vnímají tento svátek kladně. Ženy si ho užívají a těší je pozornost okolí. Nejde pouze o obdarovávání mezi mužem a ženou, ale o přání v rodině, kamarádce či kolegyním v práci.

Nejčastějším dárkem zůstává květina a příjemný večer s manželem či kamarádkou u vína. Jiné drobné dárky jsou spíše výjimečné. Nejčastěji jde o věci, které dárci padnou náhodou do oka a jejich cena nepřevyšuje 200 Kč. Jen ojediněle muž potěší svou partnerku něčím hodnotnějším, třeba šperkem či oblečením. Nejčastějším dárkem, které ženy dostávají od dětí, jsou přáníčka, která vyrobí ve školách a školkách. Zaměstnavatelé dnes už na rozdíl od dob minulých svátek v naprosté většině úplně opomíjejí, spíše se kontinuálně věnují programům rovných příležitostí.

Nejčastější asociací našich respondentů v souvislosti s MDŽ stále zůstává oslava v pracovním kolektivu v dobách socialismu. Svátek se ale postupně zbavuje negativního zabarvení.

Z průzkumu je patrné, že si lidé stále častěji uvědomují jeho původní význam, tedy že připomíná stávku newyorských švadlen, které v roce 1908 bojovaly za zlepšení životních podmínek žen.

Jiný srovnatelný svátek věnovaný všem ženám neexistuje. V průzkumu se také ukázalo, že pokud by se neslavil, lidem by chyběl: "Chovat se k ženám hezky po celý rok je sice samozřejmé, ale to bychom pak mohli zrušit všechny svátky. Třeba takové Vánoce, řeklo by se, že lidi na sebe mají být hodní celý rok, dárky si také mohou dávat průběžně a stejně tak se potkávat se svými blízkými. Podle mě si ženy speciální pozornost zaslouží - kytici k MDŽ kupuji pravidelně," zaznívá od respondentů.

Průzkum se uskutečnil v online komunitě, která je reprezentativní z hlediska věku a pohlaví. Komunita funguje na profesionální diskusní platformě Millward Brown vytvořené pro účely online kvalitativních projektů.

Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny:

Kristýna Havligerová
Tisková mluvčí FSČS

tiskove_centrum@csas.cz

Andrea Studihradová 
Tiskové centrum ČS