„Chytrá“ trička českého startupu CityZen vás podrží za všech okolností

 

CityZen je firma vyrábějící unikátní trička, kterou na podzim roku 2018 založili tři muži z Chrudimi: René Němeček, Pavel Hrstka a Martin Burkoň. Ptáte se, co je na tak běžném kusu oblečení výjimečného? Na tričku není vidět, když se zpotíte, ani když se náhodou polijete kávou, je prodyšné a vyrobené ze stoprocentní bavlny. Není divu, že kombinace všech těchto vlastností sklízí u zákazníků velký úspěch a zabodovala i v soutěži o nejlepší podnikatelský nápad.

Na začátku příběhu unikátních českých triček, která svému majiteli i v létě nebo při zvýšené fyzické námaze zajistí „civilizovaný“ vzhled bez viditelných známek potu, byl René Němeček. Jako absolvent textilní fakulty liberecké univerzity měl potřebnou znalost oboru, kterou postupně ještě prohloubil spoluprací s různými textilními firmami v regionu i celé ČR. Léta testování a vylepšování produktu vyústila v září 2018 v založení zmiňovaného startupu. Tou dobou už ale René Němeček věděl, že pokud má mít jeho nápad šanci se prosadit, neobejde se bez společníků, kteří mu pomohou podnikání rozjet.

„Navzájem se doplňujeme,“ hodnotí spolupráci se svými kolegy a kamarády Pavel Hrstka, který má v CityZen na starosti především marketing a obchod, a dodává: „Vždy usiluji o velmi otevřenou diskusi, při které se nechodí kolem horké kaše. Zároveň je ale důležité přistupovat k takové diskusi s tím, že si to nikdo z nás nebere osobně.“ Rozvoj CityZenu mu usnadňují neocenitelné zkušenosti, které získal jako jeden ze zakladatelů úspěšného internetového obchodu Lékárna.cz, přičemž jako konzultantovi mu prošlo rukama více než 100 dalších e-shopů. Třetí z jednatelů a spolumajitelů, Martin Burkoň, se věnuje hlavně financím a firemní operativě. Všichni tři společníci ale o všem podstatném rozhodují společně, „a když je to výjimečně potřeba, platí pravidlo, že dva jsou víc než jeden,“ říká s úsměvem Pavel Hrstka.

Unikátní kombinace efektů a materiálu

„Naše trička jsou výjimečná v tom, že jsme vyvinutou technologii aplikovali na přírodní materiál. Chtěli jsme, aby se v nich lidé cítili příjemně. Při použití umělých vláken, například z polypropylenu, může látka při zpocení pokožku dráždit,“ vysvětluje René Němeček. Samozřejmě sledují i potenciální konkurenci, ale zahraniční firmy sázejí buď na umělé materiály či různé směsi, nebo jejich produktům chybí některá z vlastností triček CityZen – obvykle propouštějí pot. Jedinečnou technologii úpravy bavlněné látky, ze které se trička CityZen šijí, si tak firma pečlivě střeží.

Značka je výjimečná ale i v dalších ohledech: veškeré fáze výroby probíhají v České republice za přímého dohledu majitelů a trička se šijí z velmi kvalitní dlouhovlákenné bavlny. Látka z dlouhovlákenné bavlny je totiž mimořádně hladká a jemná, ani po vyprání nikdy není „chlupatá“. Z takové bavlny přitom nešijí zdaleka ani všechny známé světové značky, z nichž některé spadají do kategorie luxusních. Pokud jde o kvalitu, nechtěli ale René Němeček a jeho společníci dělat žádné kompromisy. Neméně důležitý je také atraktivní design s propracovanými detaily, jako jsou třeba knoflíčky s vyraženým názvem značky, a samozřejmě barvy. Roli hrají ale i zdánlivé detaily, které se však záhy projeví na celkovém komfortu nošení a zákazníkově zájmu se ke značce vracet.

Jedním takovým detailem je například perfektní střih límečků u polokošil. Skoro každý – ať už nosí košile, polokošile nebo halenky – asi zažil, jak nepříjemné je, když se špičky límečku ohýbají nahoru. U pánských košil se to někdy řeší speciálními výztužemi, CityZen si ale s tímto problém problémem poradil i bez výztuží, a to pouze na základě střihu.

Výroba probíhá ve dvou partnerských společnostech: Pleasu a Sintexu. Pleas v Havlíčkově Brodě má přitom v Česku historii dlouhou skoro 150 let. V současné době barví látky tzv. krátkým procesem (ekologicky šetrnými barvami) a dokáže se dostat na 20–40 litrů vody na kilo úpletu, zatímco ve světě je to běžně 80–100 litrů. Přínosem je úspora energie, vody a času. I díky tomu může firma konkurovat výrobě v Asii. Letos Pleas plánuje ještě další vylepšení: chystá se používat technologii, která mu umožní vyčistit obarvenou vodu natolik dokonale, že ji bude moci k barvení použít opakovaně. 

„Chceme vyjít vstříc i lidem, kteří nenakupují online“ 

Majitelé mají s firmou do budoucna velké plány, zároveň ale říkají, že nechtějí nic uspěchat. To se týká zejména expanze do zahraničí. „Nechceme plánovat expanzi do 30 zemí, když jsme zatím pořádně neobsadili český trh,“ vysvětluje ředitel marketingu a obchodu. Na jaře ale plánují plně zprovoznit slovenský e-shop a v průběhu roku začít budovat síť kamenných partnerských prodejen v českých městech nad 30 tisíc obyvatel. „Podle statistik si 50 % lidí potřebuje výrobek osahat a vyzkoušet si ho – kamenné prodejny tedy mají smysl.“ Do zahraničí se firma chystá expandovat zejména prostřednictvím partnerských společností, které je budou na tamních trzích zastupovat. První na řadě by mohly být Polsko, Německo, Rakousko a Velká Británie.

Rozšiřovat se ale bude i samotná nabídka produktů. Poté, co na podzim 2019 představili dámskou kolekci, chtějí majitelé rozšiřovat především barevnou škálu svých výrobků, zaměřit se na barevné detaily u polokošil a celkově na střih. Plánují také například výrobu spodního prádla nebo triček z merino vlny za použití stejné technologie.

V neposlední řadě firma zaznamenala poptávku z různých pracovních segmentů, kde se klade velký důraz na upravený vzhled: jde o profese jako číšník, fyzioterapeut nebo třeba dentální hygienistka. Aktuálně například spolupracují s rehabilitačním ústavem, který jejich výrobky testuje. „Není to ale tak jednoduché, protože u těchto profesí se většinou vyžaduje možnost praní na vysoké teploty. Trička, která běžně prodáváme, se přitom mají prát na 30 stupňů,“ upozorňuje René Němeček. Pokud všechno půjde dobře, nevylučují do budoucna ani vlastní továrnu. „To by nám zajistilo větší flexibilitu výroby a možnost realizovat různé speciální malé edice,“ vysvětluje Pavel Hrstka.

Lukáš Tlustý

Pobočka České spořitelny Chrudim

„S firmou CityZen spolupracujeme od samého začátku, podnikatelskému nápadu a přístupu majitelů jsme věřili,“ říká firemní bankéř pobočky České spořitelny v Chrudimi Lukáš Tlustý. Česká spořitelna se startupům a začínajícím podnikatelům intenzivně věnuje. Vytvořila pro ně několik speciálních produktů, z nichž některé využívají podporu Evropského investičního fondu nebo Českomoravské záruční a rozvojové banky.

Mohlo by vás ještě zajímat

×
George
Česká spořitelna
Bankovnictví budoucnosti.
Stáhnout