Když firma formuje region. Jak mohou podniky podporovat své okolí?
Co mohou firmy – kromě svých produktů – nabídnout světu? Například pracovní příležitosti, vzdělávání zaměstnanců i studentů nebo třeba kulturní akce. Když se firmy zaměří nejen na své zisky, ale i sociální dopady, dokážou pozitivně ovlivnit celý svůj region. Jak na to? Přinášíme několik tipů.
Zapadá slunce, příjemně fouká a všude okolo bzučí včely. Vzduchem se nese vůně levandulí, která je pro toto místo naprosto symbolická. Vítejte na Levandulovém festivalu. S Bezděkovem je neodmyslitelně spjatý už přes sedm let. Tehdy se totiž manželé Drlíkovi rozhodli představit kulturní událost, která by přilákala nové návštěvníky a skloubila rozkvetlé levandule s živou hudbou. „Lidé u nás poslouchají muziku, leží při tom na dece v levandulových polích a popíjejí levandulové víno. Prostě idyla,“ shrnuje Lukáš Drlík, hospodář a zároveň ředitel festivalu. Celý projekt vznikl znenadání, postupně ale nabral mnohem větší rozměry, než si jeho zakladatelé představovali.
1) Přivítejte u sebe místní: Základní cesta, jakou firmy podporují svůj region? Nabídka zaměstnání pro místní obyvatele. Když lidem dáte férové ohodnocení, průběžné vzdělávání a příjemné pracovní podmínky, nezískáte jen spokojené zaměstnance, ale zároveň můžete přispět k celkové vzdělanosti a pracovní konkurenceschopnosti místních.
Firma, která myslí zeleně i lokálně
Recyklační firma rPET InWaste, která sídlí v Rosicích u Brna, se rozhodla rozvíjet region tím, že své zaměstnance hledá především mezi místními. Jiří Hudeček, jeden z majitelů firmy, vysvětluje: „Snažíme se podporovat region. Mezi našimi přibližně 20 zaměstnanci narazíte pouze na místní. Přestože já sám jsem Brňák, jako rPET InWaste chceme být spjati především s Rosicemi.“ Obyvatelé Rosic se tak mohou podílet na chodu firmy, která svou činností navíc pomáhá planetě.
Firma rPET dokáže z každé použité potravinové lahve vytvořit novou. Zjistěte jak.
2) Vneste do regionu kulturu: Koncerty, výstavy, divadelní představení nebo festivaly. Tyto události znamenají zábavu a kulturní obohacení. Přilákat tak mohou místní i turisty. Skrze kulturní akce můžete pomoci svému regionu, aby se o něm vědělo – a zároveň tak dáte světu vědět i o vás. Buďte součástí kulturního dění, ať už jako hlavní partner, poskytovatel prostoru, nebo přímo organizátor.
Firma, která myslí zeleně i lokálně
Původně bylo levandulové pole manželů Drlíkových především poklidným, omamně voňavým místem. Před sedmi lety se ale rozhodli představit kulturní událost, která by přilákala nové návštěvníky a fialové květiny skloubila s živou hudbou – Levandulový festival. „Lidé u nás poslouchají muziku, leží při tom na dece v levandulových polích a popíjejí levandulové víno. Prostě idyla,“ shrnuje Lukáš Drlík, hospodář a zároveň ředitel festivalu. Z festivalu se stala pravidelná událost, která do regionu vnáší živou kulturu a dává prostor umělcům i dalším zemědělcům.
Přečtěte si více o levandulovém statku v Bezděkově nebo přímo o Levandulovém festivalu.
3) Nezapomínejte na udržitelnost: Ukažte, že vám záleží na planetě. Způsobů je celá řada. Investujte do environmentálních iniciativ nebo uspořádejte akci pro zaměstnance, při které společně pomůžete planetě – třeba sázením stromků nebo sběrem odpadků. Přispějete tak ke zlepšení kvality místního života i k ochraně životního prostředí.
4) Pomáhejte, kde je potřeba: Chcete se projevit jako společnost, která aktivně podporuje potřebné a zlepšuje tak život nejen ve svém regionu, ale i za jeho hranicemi? Spolupracujte s místními neziskovými organizacemi a charitami nebo se podílejte na různých dobročinných akcích.
5) Nakupujte doma: Až příště budete přemýšlet, jaký catering si vybrat na firemní akci nebo třeba jaké potraviny nakoupit na firemní meeting, zkuste sáhnout po výrobcích lokálních dodavatelů a farmářů. Podpoříte tím místní ekonomiku a pomůžete menším podnikům či zemědělcům.
6) Myslete na mladé: Spoluprací s místními vzdělávacími institucemi podpoříte školy i jejich studenty a zároveň možná zavčas navážete kontakty s velkými talenty nové generace. Školám můžete nabídnout například přednášky, odborné kurzy či stáže pro studenty.
Přínosné firmy je třeba ocenit
Společenský vliv, ochrana životního prostředí, ale i diverzita a inkluzivní přístup k talentům. To je jen pár faktorů hodnocených v soutěži EY Podnikatel roku, které je Česká spořitelna již třetím rokem partnerem. Pokud vás zajímá, jak české firmy přispívají k lokálnímu rozvoji, nebo byste rádi nějakou firmu nominovali na jednu z cen, podívejte se na stránky soutěže.
7) Komunikujte s místními: Nevíte, kde s podporou regionu začít? Nebo vás zajímá, co by místní ve svém okolí rádi změnili? Zeptejte se jich! Třeba na různých akcích pro veřejnost nebo na svých stránkách. Pravidelný dialog vám pomůže identifikovat priority a přizpůsobit jim vaši podnikovou strategii.
8. ledna 2024
3 min