Jak se vyvíjela cloudová řešení u nás
a ve světě?

Muž za pracovním stolem

Za posledních dvacet let se cloud computing stal jedním z nejdůležitějších technologických pokroků v oblasti IT a byznysu. Tato technologie umožňuje firmám i jednotlivcům využívat aplikace a data odkudkoliv bez nutnosti investic do nákladné infrastruktury. Jakou má vlastně cloud historii? 

Cloud je velmi široký pojem. Potvrzuje to i Martin Bazala, ředitel české společnosti Raynet, která se specializuje na cloudové CRM. Definuje ho jako technologii umožňující využívat prostřednictvím internetu nejrůznější IT služby bez nutnosti provozovat vlastní servery nebo jinou fyzickou infrastrukturu. Cloudová řešení se dnes používají v podstatě všude, od malých startupů po velké korporace.

Cloudové služby, zejména pak model software as a service (SaaS), který byl na trh uveden poprvé společností Salesforce v roce 1999, se staly základem mnoha firemních procesů. V České republice se cloudová řešení začala objevovat kolem roku 2005, přičemž Raynet patřil mezi průkopníky. Svá první cloudová řešení představila ostravská firma v roce 2009. „Málokdo věděl, co cloud znamená, a museli jsme vysvětlovat, jak se věci mají a k čemu technologie slouží,“ vzpomíná Martin Bazala.

Rychlý růst globálního cloudového trhu

O větším rozvoji v České republice se dá mluvit až zhruba od roku 2010. Trh nebyl moc rozvinutý a podle ředitele společnosti Raynet se cloudový segment ještě pořád rodí i dnes. Posun je ale každým rokem výraznější. „Trh byl donedávna poměrně nerozvinutý, ale teď český cloudový segment roste. Máme tady mnoho šikovných vendorů. S lidmi z naší branže se scházíme například na pravidelné akci SaaS Vegas,“ podotýká Martin Bazala. S tím, jak se podniky postupně začaly seznamovat s výhodami cloudových technologií, došlo k jejich širšímu přijetí.

A co patří mezi aktuální trendy oboru? „Nejvíc se mluví o vytváření ekosystému a propojování různých cloudových řešení do sebe. Čím je systém nástrojů ucelenější, tím větší je šance, že uvnitř něj uživatel zůstane,“ konstatuje Martin Bazala a pokračuje: „Vzájemně integrované produkty řeší své jednotlivé agendy o to efektivněji a logicky tím roste i spokojenost uživatelů. Je to výhra pro poskytovatele i klienty.“ Tento trend, spolu s rostoucí oblibou hybridních a multicloudových strategií, ukazuje na stále větší flexibilitu a schopnost přizpůsobit se potřebám moderních firem. Technologie se ovšem neustále posouvají. „Klienti cloudová řešení přijímají čím dál lépe. O jejich rozšíření svědčí i rostoucí počty prodejů,“ hodnotí současný stav Martin Bazala. V příštích letech lze očekávat další inovace, zejména ve zlepšování uživatelského rozhraní a integraci různých cloudových služeb, které podnikatelům ještě více usnadní život. 

25. března 2025

3 min

Mohlo by vás dále zajímat

CRM řešení: 5 důvodů, proč se vyplatí

Jak CRM systémy chrání citlivá data?

Od statku po Levandulový festival. Jak posunout podnikání až k vlastní kulturní události?

Odhalte příběhy úspěšných českých firem.
Začtěte se klidně hned.