Znáte hodnotu své firmy?
Zjistěte, jak na valuaci

Fixní náklady

Hledáte investora, plánujete prodej nebo si jen chcete udělat jasno v tom, co jste vybudovali? Pak musíte provést valuaci své firmy. Ta se ale netýká jen čísel, jak by se mohlo zdát. Zasahuje do ní třeba i důvěra zákazníků. Více prozradí naše firemní bankéřka Kristýna Šamanová.

Kolik stojí vaše firma?

Valuace firmy, tedy odhad její tržní hodnoty, je pojem, který si mnoho podnikatelů spojuje především s jejím prodejem nebo vstupem investora. Jenže vědět, kolik vaše firma stojí, má smysl i v případech, kdy o žádném prodeji neuvažujete. Proč?

Její hodnota vypovídá o vaší dosavadní práci, výsledcích, stabilitě i potenciálu. Slouží jako základ pro strategická rozhodnutí – třeba při expanzi, náboru důležitých lidí, hledání partnerů nebo zajištění financování. Mít alespoň rámcový přehled o hodnotě firmy je stejně důležité jako znát své tržby nebo náklady.

Co všechno valuaci ovlivňuje?

Kromě hospodářských výsledků firmy hraje při valuaci roli například

  • dlouhodobý klientský kmen a typ zakázek,
  • majetek a závazky,
  • know-how, které ve firmě držíte,
  • reputace značky na trhu,
  • stabilita týmu a míra závislosti na konkrétních lidech,
  • udržitelnost a škálovatelnost vašeho byznys modelu.

U menších firem je navíc časté, že jsou velmi úzce propojeny se svým zakladatelem, což může hodnotu jak zvyšovat, tak snižovat. Například pokud by firmu bez vás nikdo jiný nezvládl řídit, pro kupce může být méně atraktivní.

Zohledněte víc než jen čísla

Často se zapomíná na to, že celková hodnota firmy se nepočítá jen z excelových tabulek. V malých a středních firmách do ní vstupují také důvěra, vztahy se zákazníky, ale i kultura a způsob vedení. Právě proto je dobré konzultovat valuaci s odborníky, kteří vám pomohou zohlednit všechny aspekty a najít objektivní pohled.

Více se o valuaci firmy dozvíte ve videu s naší firemní bankéřkou Kristýnou Šamanovou.

Kristýna Šamanová, firemní bankéřka Blansko

Bankovnictví ji od začátku přitahovalo svou důstojností a významem. Firemním klientům radí, aby dobře znali svá čísla a pracovali s nimi průběžně, nejen na konci roku. Stabilita firmy je totiž výsledek systematické práce s financemi. Nejvíc ji v současnosti zajímá financování inovací a udržitelného rozvoje firem. Jejím profesním vzorem je maminka, úspěšná podnikatelka. Kristýna se v roli bankéřky snaží pracovat stejně zodpovědně, svědomitě a s dlouhodobou vizí, jako by vedla vlastní firmu. Důležitá je pro ni důvěra a dlouhodobá spolupráce, nikoli krátkodobé, jednorázové řešení. „Přála bych si, aby si klienti uvědomili, že otevřená komunikace s bankéřem je zásadní. Čím dříve s ním sdílí své plány či obavy, tím rychleji a účinněji lze najít optimální řešení,“ říká bankéřka.

30. řijna 2025

3 min

Mohlo by vás dále zajímat

Máte přehled o svém cash flow? Stav účtu nestačí

Konkurence je příležitost. Poznejte ji ze všech stran

Záporný vlastní kapitál je pro banky červená vlajka. Proč?

Odhalte příběhy úspěšných českých firem.
Začtěte se klidně hned.