Záporný vlastní kapitál je pro banky
červená vlajka. Proč?

vodovodní kohoutek

Když firma dluží víc, než kolik vlastní, ocitá se v nepříjemné situaci. Její vlastní kapitál se ocitá v záporných číslech. Co to přesně znamená a jak s tím lze pracovat, vysvětluje naše firemní bankéřka Kristýna Šamanová.

Finanční zdraví firmy se dá popsat různými ukazateli – ziskem, obratem nebo cash flow. Jedním z nejzásadnějších ukazatelů je ale takzvaný vlastní kapitál. A když je záporný, znamená to, že firma dluží víc peněz, než kolik vlastní. Kdyby prodala veškerý majetek, stále by jí zůstaly nesplacené závazky. To představuje pro podnikatele samotného i pro jeho obchodní partnery, investory nebo banky vážné riziko.

Jak zjistím, jak je na tom moje firma?

Výpočet je jednoduchý: majetek mínus závazky = vlastní kapitál. Pokud vyjde záporné číslo, je načase zbystřit. Někdy jde o dočasný stav, například u firem v růstové fázi nebo v období větších investic. Pokud se ale záporný vlastní kapitál opakuje nebo přetrvává delší dobu, je potřeba situaci aktivně řešit – ať už navýšením kapitálu, snížením dluhů, nebo novým způsobem financování.

Jak reagují banky?

Banky záporný vlastní kapitál vnímají jako varovný signál, že firma není stabilní a může mít problémy se splácením. Takový podnik často nedosáhne na úvěr – nebo alespoň ne za běžných podmínek. Z pohledu rizikového profilu je to zkrátka pro banky červená vlajka.

Co s tím?

Důležité je situaci nepodceňovat. Záporný vlastní kapitál nemusí být pro vaši firmu likvidační. Vnímejte takový moment spíše jako výzvu k přehodnocení finančního zdraví firmy. Je to chvíle, kdy byste se měli detailněji zaměřit na strukturu jejího majetku, výši závazků i dlouhodobou udržitelnost podnikání.

Co dalšího dělat, prozradí naše bankéřka Kristýna Šamanová

Kristýna Šamanová, firemní bankéřka České spořitelny, Blansko

Bankovnictví ji vždy přitahovalo. Firemním klientům radí, aby dobře znali finanční ukazatele své firmy a pracovali s nimi průběžně, nejen na konci roku. Stabilita firmy je totiž výsledkem systematické práce s financemi. . Kristýna se v roli bankéřky snaží pracovat stejně zodpovědně, svědomitě a s dlouhodobou vizí, jako by vedla vlastní firmu. Důležitá je pro ni důvěra a dlouhodobá spolupráce, nikoli krátkodobé a jednorázové řešení. „Přála bych si, aby si klienti uvědomili, že otevřená komunikace s bankéřem je zásadní. Čím dříve s ním sdílí své plány či obavy, tím rychleji a účinněji lze najít optimální řešení,“ říká bankéřka.

3. řijna 2025

3 min

Mohlo by vás dále zajímat

Máte přehled o svém cash flow? Stav účtu nestačí

Konkurence je příležitost. Poznejte ji ze všech stran

Začínáte podnikat. Jak vám pomůže banka?

Odhalte příběhy úspěšných českých firem.
Začtěte se klidně hned.