Fixní náklady nabíhají, i když firma zrovna nevydělává

Fixní náklady si často uvědomíme až ve chvíli, kdy začnou převyšovat tržby. Jenže jejich dopad na zdraví firmy je zásadní. Bankéřka Petra Kološová vysvětlí, proč je důležité mít fixní náklady pod kontrolou a proč právě ony rozhodují o tom, jestli podnik přežije i horší období.
Fixní náklady jsou výdaje, které firma musí platit pravidelně bez ohledu na to, jestli zrovna vydělává, nebo ne. Patří mezi ně například nájem kanceláří nebo provozoven, leasingy a další pravidelné splátky, mzdy zaměstnanců (zejména na interních pozicích), energie, pojištění, účetní služby a podobně. Na rozdíl od variabilních nákladů, jako jsou například materiál a doprava, které rostou či klesají podle objemu práce, jsou fixní náklady pevně dané – a běží stále.
Proč jsou fixní náklady tak zásadní?
Protože právě jejich výše rozhoduje o tom, jestli firma zvládne přečkat slabší období. Mnoho podnikatelů se dostane do problémů ne proto, že by neměli zakázky, ale proto, že mají příliš vysoké fixní náklady, které nedokážou v momentě, kdy tržby dočasně klesnou, pokrýt.
Fixní náklady běží bez přestávky. Pokud nejsou správně naplánované, mohou rychle vyčerpat cash flow a tím ochromit chod firmy.
Nejčastější chyby podnikatelů
Podceňování růstu fixních nákladů při expanzi
- Nové prostory, větší tým, víc zařízení a s tím i vyšší měsíční náklady.
- Když pak dojde k výpadku tržeb, firma se těžko přizpůsobuje.
Chybějící přehled
- Není výjimkou, že podnikatelé ani přesně nevědí, kolik jejich fixní náklady měsíčně činí.
- Bez tohoto přehledu se nedá plánovat – natož tvořit rezervy.
Sázka na jistý příjem
- Když se firmě daří, rozhodne se pronajmout větší kancelář. Tržby ale nejsou garantované a pronájem větší kanceláře bude třeba platit za všech okolností.
Jak své fixní náklady chytře řídit, prozradí ve videu bankéřka Petra Kološová.
Petra Kološová, bankéřka České spořitelny, Klatovy
Do České spořitelny nastoupila v roce 2012. Bankovnictví ji totiž lákalo už jako klientku. Proto chtěla zjistit, jaký je život na druhé straně přepážky. Práce s lidmi a financemi ji i po letech stále naplňuje a baví. Klientům radí, aby měli jasný přehled o cash flow své firmy a nebáli se plánovat dopředu. Učí je správně číst čísla jejich firem a vyvozovat z nich ty správné závěry. „Přála bych si, aby si klienti uvědomili, že finanční plánování není jen pro velké společnosti. I malý živnostník si díky jasnému přehledu ušetří spoustu starostí a může růst,“ říká bankéřka. Zároveň se dlouhodobě snaží, aby lidé v bance viděli partnera, a ne instituci, které se musí bát. A co Petru inspiruje? Příběhy klientů plné odvahy a odhodlání.
16. řijna 2025
3 min