Jak stanovit správnou cenu produktu
V byznysu dvojnásob platí, že je důležité znát svoji cenu. Cena je totiž jedním z klíčových faktorů, které v podnikání rozhodují o úspěchu nebo neúspěchu. Způsobů, jak může začínající podnikatel u svého nového produktu nebo služby určit tu správnou, je naštěstí hned několik.
Klasickou cestou je sečíst výrobní i provozní náklady a dát k nim dostatečnou přirážku, abyste pokryli i své životní potřeby a nečekané výdaje.
Často se stává, že podnikatelé podhodnotí své osobní náklady a z očekávaných příjmů si vyhradí jen minimum. Pak ale zjistí, že výdaje jsou nakonec mnohem vyšší, než předpokládali. Stejně tak je třeba počítat i s chybami, které vždycky něco stojí.
Další způsob je udělat si průzkum, kolik jsou lidé ochotni za váš produkt nebo službu zaplatit v různých situacích. Záleží totiž nejen na tom, co prodáváte, ale také kde. Například obyčejná balená voda. V supermarketu za ni nedáte tolik jako třeba na tropické pláži.
Existuje více metod určování ceny a většinou se osvědčí je při stanovení ceny kombinovat – výsledek vám pak přinese větší jistotu.
Na návrh vzorového rozpočtu se můžete podívat v tomto rozšířeném podnikatelském plánu.