Jak nápad nejdřív otestovat

Rozdělte si cílovou skupinu na několik kategorií a najděte jejich typické zástupce. Nový podnikatelský nápad nebo jeho pozdější úpravy na nich nejprve vyzkoušejte.

Upřímná zpětná vazba vám pomůže odhalit počáteční nedostatky. Vašich příbuzných nebo kamarádů se raději moc neptejte, pravděpodobně vám nebudou chtít ublížit nelítostnou kritikou. Paradoxně by vám ale nepomohli, protože zákaznicky nepotřebný nápad může podnikateli prodělat spoustu peněz.

Vybírejte proto jen nezaujaté respondenty, kteří vám mohou říci, co si opravdu myslí. Vyzkoušejte reakci trhu na co nejpočetnějším vzorku relevantních lidí. Čím širší výběr respondentů oslovíte, tím větší budete mít jistotu, že vaše odhady budou přesnější.

Během testování také někdy zjistíte, že máte sice skvělý produkt, ale pro jinou cílovou skupinu, než jste předpokládali. Díky tomu můžete spoustu věcí promyslet ještě před uvedením na trh. Pokud si náhodou nejste jistí, můžete si takových průzkumů trhu udělat hned několik.

I pečlivé testování ale někdy přináší své nástrahy. Výsledky mohou vyjít tak příznivě, že byste si nejraději ihned troufli na větší cíle, než jste si původně dávali. V takových případech ale doporučujeme držet se při zemi. Na začátku je klíčové vybudovat udržitelný byznys, který roste. A teprve potom mohou růst i vaše podnikatelské ambice.

Mohlo by vás zajímat

Chybí vám finance? Půjčíme vám na rozjezd.