Zkušenost majitelů hotelu Fénix: Inovovat se vyplatí, i když máte 90% obsazenost

17. června 2021

2 minuty

hodiny
majitel firmy DoDo před kurýrním vozem

Hotel Fénix v Liberci prošel doslova znovuzrozením. Ačkoli byl na rezervačních serverech dlouhodobě hodnocen jako jeden z nejlepších hotelů v Libereckém kraji a pyšnil se celoroční vysokou obsazeností, majitelé se rozhodli pro kompletní přestavbu. S Milenou a Michalem Medkovými jsme hovořili o tom, jak vznikal jejich sen o malém wellness hotelu s výjimečnými službami a proč nechtěli nespoléhat jen na skvělé výhledy na Ještěd, Jizerské hory a Krkonoše. 

Co vás přivedlo k podnikání právě v oboru ubytovacích služeb?

Milena: První plány podnikat v oboru ubytování vznikaly už při našich studiích. Na konci roku 2005 jsme se náhodou dozvěděli o prodeji malého rodinného penzionu v Liberci pod Ještědem. Nejprve bylo potřeba dokončit školu, pak zažádat o úvěr – a v červenci roku 2006 jsme od bývalých majitelů převzali klíče k našemu životnímu snu.

Přestavbu, která proběhla v letech 2018–2019, jste plánovali několik let. Měli jste od začátku víceméně jasnou představu, čeho chcete dosáhnout po stránce funkční i estetické?

Michal: O interiérech i exteriéru jsme měli jasnou představu už od začátku. Chtěli jsme vybudovat menší moderní hotel pro různorodou klientelu, místo, kde se hosté budou cítit vítáni a kam se budou rádi opakovaně vracet. Myslím, že se nám podařilo vybudovat unikátní a promyšlený objekt s horským vzhledem. Budova má dřevěnou provětrávanou fasádou, neotřelé designové interiéry a využívá pokrokové technologie. O tom, že se přestavba opravdu povedla, nás každodenně přesvědčují reakce okolí a hlavně našich hostů. To je zároveň i důvod, proč byl náš hotel nominovaný na Stavbu roku Libereckého kraje 2021.

Proč jste si vybrali právě architektonický ateliér Atakarchitekti a studio OBLIQO design?

Michal: Celý proces od prvního oslovení architektů do prvního „kopnutí“ trval skoro osm let. Ateliér Atakarchitekti jsme znali z realizací různých libereckých projektů. Líbila se nám jejich práce, moderní pojetí staveb a kombinace materiálů, které používají. Interiéry nám pomáhalo dotvořit pražské studio OBLIQO, se kterým jsme po mnoha konzultacích vytvořili společný návrh pokojů a dalších prostor hotelu. Naším požadavkem vždy bylo především moderní, praktické a funkční vybavení, přičemž OBLIQO vtisklo interiéru svůj typický rukopis.

V čem se váš hotel odlišuje od většiny ostatních v kraji a na co jste nejvíc hrdí?

Milena: Od jiných ubytovacích zařízení nás kromě atraktivní polohy nabízející výhledy na Ještěd a dvoje pohoří odlišuje zejména celkové pojetí nabízených služeb. Do jisté míry funguje náš hotel samoobslužně – hosté se například mohou kdykoli sami obsloužit v lobby baru, vinárně a kavárně. Zároveň je ale na recepci vždy přítomný personál, který je ochotný s čímkoli pomoci. Pokoje jsou nadstandardně technologicky vybavené, ať už jde o velkoplošné chytré televize, rychlý internet, chytré osvětlení, prosklené koupelny s audiosystémem, obří vířivky nebo zvukově izolační okna a dveře pro maximální soukromí. Disponujeme i bezbariérovým pokojem pro hosty s omezenou pohyblivostí. 

Michal: Při přestavbě jsme mysleli také na zázemí pro rodiny s dětmi. Na přání hostů může být už při příjezdu na pokoji připravené dětské vybavení. Rodinná apartmá mají posuvné postele, které umožňují vytvořit obří lůžko, kde se pohodlně vyspí rodiče i děti. Tato apartmá mají také dětský koutek s hračkami a místem k hraní a kreslení. Největším zážitkem pro naše malé hosty je ale hotelová herna Aquarium. Zatímco rodiče po náročném dni odpočívají v lobby, děti si hrají, objevují nebo tvoří, a přitom jsou jim stále na očích. A protože o dovolené máme čas na hraní i my dospělí, nabízíme jako jediný hotel v ČR možnost půjčit si zdarma některou z více než 200 deskových her. Pocházejí převážně z produkce společnosti Albi, se kterou jsme navázali spolupráci, a jejich počet se bude postupně ještě zvyšovat.

Jaký typ hostů k vám přijíždí nejčastěji? A o které z vašich tipů na volnočasové aktivity je největší zájem?  

Milena: Nedá se říct, že by převažoval jeden typ hostů. Obsazenost tvoří business klientela, jednotlivci, páry i rodiny s dětmi. Hotel disponuje třinácti typy pokojů, které jsou rozdílné velikostí i vybavením, takže si každý host snadno vybere takový, který nejlépe vyhovuje charakteru jeho pobytu. Z volnočasových aktivit je největší zájem o návštěvu vysílače Ještěd, zoo, botanické zahrady nebo science centra iQLANDIA a o výlety do Jizerských hor. Pro hosty máme na pokojích podrobně rozepsané tipy na výlety do blízkého a vzdálenějšího okolí.

Zrekonstruovaný hotel jste otevřeli na sklonku roku 2019. Jak se vám podařilo docílit vysoké obsazenosti v roce 2020, který rozhodně nelze popsat jako příznivý pro cestovní ruch? 

Milena: Otevřeli jsme v prosinci 2019 a fungovali až do března 2020, pak jsme museli na dva měsíce zavřít. Tato doba nám umožnila vyladit po přestavbě ještě některé detaily. O prázdninách a v září byl hotel v plném provozu, v říjnu ale přišla další vlna omezení. Rozdíl byl v tom, že tentokrát jsme mohli ubytovávat alespoň hosty, kteří byli na služební cestě. Bylo tedy potřeba oslovit pro nás do té doby opomíjenou klientelu, a to firmy v průmyslové části Liberce, do kterých přijížděly návštěvy z různých koutů země.

Máte v plánu svou nabídku služeb v dohledné době ještě nějak dál rozšiřovat?

Michal: V současné době plánujeme dokončení privátního wellness centra, které původně mělo být v provozu už loni. Na vyladění projektu jsme tak získali delší čas a věříme, že po dokončení bude jedním z nejlepších v kraji.

          

bankéř ČS - Firemní centrum v Liberci

Libuše Klimešová,
firemní bankéřka
Firemní centrum v Liberci

bankéř ČS - Firemní centrum v Liberci

Pavel Hons,
ředitel firemního centra
Firemní centrum v Liberci

Jak konkrétně Spořitelna manželům Medkovým při rozvoji hotelu Fénix pomohla?

Majitelé Fénixu nás oslovili na jaře 2018, když řešili financování jeho přestavby na wellness hotel. Přinesli perfektně zpracovaný podnikatelský záměr a na všechna jednání chodili velmi dobře připravení. Šlo o investici v řádu desítek milionů, ale vizi majitelů jsme od začátku věřili, bylo jasné, že jde o velmi funkční projekt. Řada schůzek proběhla přímo v hotelu. Vzájemná komunikace byla profesionální a velmi upřímná, takže jakoukoli nesrovnalost jsme vyřešili bez prodlevy. Když na jaře 2020 museli majitelé hotel přechodně zavřít, poskytli jsme jim provozní úvěr v rámci záručního programu COVID II, který posloužil jako rezerva a pomohl s dodržením všech závazků.  

Co považujete u menších hotelů za důležité, pokud mají být konkurenceschopné?

Poloha místa je daná, s čím je ale možné hodně pracovat, je celková koncepce. Právě ta je často pro potenciální hosty rozhodující. Lidí, kteří dávají přednost ubytování v menších designových hotelech před uniformitou velkokapacitních zařízení, v posledních letech stále přibývá. Důležité je pak hotel průběžně udržovat, rozvíjet a poskytované služby inovovat. To obvykle vyžaduje nemalé investice, přičemž vývoj sezóny nemusí vždy odpovídat očekávání. V České spořitelně máme s financováním ubytovacích zařízení rozsáhlé zkušenosti a klienty bezpečně provedeme případnými úskalími.       

Mohlo by vás dále zajímat