Na začátku byl e-shop,
dnes mají mezinárodní módní značku

 

Doplňkové módní zboží chrudimské firmy VUCH (čti „vuš“) si lidé mohou koupit ve specializovaných e-shopech v Česku, Polsku, Slovensku, Rumunsku a Maďarsku. Firma, která má za sebou tři roky raketového vzestupu, nyní hodlá prorazit na západních trzích. To je její aktuálně největší výzva.

Architekt Martin Kůs (27) a ekolog Ondřej Hyrš (28) vyrůstali ve stejném chrudimském bloku. Když skončili školu, nastoupili jako zaměstnanci, aby posléze usoudili, že lepší bude podnikat. Založili si e-shop s oblečením, jako je Adidas, Nike aj. Příliš se nelišil od jiných internetových obchodů zaměřených na konfekční módu. Provozovali ho rok, vynakládali na jeho chod velké úsilí, přesto se jim nevyplácel. Vydělat mohli pouze na své prodejní marži, do dodavatelských cen ale nijak zasahovat nemohli.

„Napadlo nás, že řešením by mohla být vlastní značku. Díru na trhu na módním trhu jsme viděli v segmentu módních doplňků, které velké značky berou jen jako doplňkový produkt. Nakonec jsme se rozhodli pro dámské peněženky. Má přítelkyně pro nás přitom už měla i název VUCH, slovní hříčku dobře znějící na každém trhu, u které byly navíc volné i stejnojmenné světové internetové domény,“ vzpomíná Martin Kůs na začátky v těsné kanceláři s jedním stolem v centru Chrudimi a první kolekcí šesti peněženek.

Svým rozhodnutím orientovat se na dámské doplňky se Martin Kůs a Ondřej Hyrš, zdá se, trefili do černého. Když začínali, měli pár objednávek denně, dnes jich vyřídí více než dvě stě, přičemž například o Vánocích denní průměry mnohonásobně překračují. Aktuálně zaměstnávají kolem dvaceti lidí a zboží značky VUCH prodávají v pěti státech. K peněženkám postupně přidali kabelky, šperky, hodinky, vlastní parfém, sluneční brýle, ozdoby pompom, spodní prádlo nebo i ponožky. Tvrdí, že nenabízejí předražený luxus, ale kreativní módu dostupnou pro každého, a nebojí se vyzývavých barev i komplikovaných střihů.

Překotný růst

Na začátku měli Ondřej Hyrš a Martin Kůs pronajatých 20 metrů čtverečních a stačilo jim to. Teď si pronajímají 500 metrů čtverečních a nestačí jim to. Kapacitně jsou opět na hraně, jako v minulosti už několikrát. Vyšší počet objednávek si vynucuje větší prostory zejména pro uskladnění zboží. Za tři roky existence se z důvodu nedostačujícího prostoru stěhovali už nejméně pětkrát.

„Nedávno jsme koupili starý hostinec nedaleko Chrudimi. Bylo to levnější než kupovat nemovitost přímo v Chrudimi. Budovu renovujeme, takže nám přibude dalších 400 metrů čtverečních. Jednáme i odkupu vedlejších pozemků. Jak rosteme, potřebujeme stále více místa,“ vysvětluje Martin Kůs.

O překotném růstu firmy nesvědčí jen každoroční potřeba nových čtverečních metrů, ale i zvyšující se obrat. Když firma před třemi roky uvedla svou první kolekci peněženek a kabelek, za první dva měsíce jich prodala za čtyři miliony korun. V dalším roce ale už za 19 milionů. Loňský obrat firmy činil cca 30 milionů a letos přátelé z Chrudimi očekávají 50milionový obrat. 

„Od začátku jsme do toho šli s tím, že chceme budovat mezinárodní značku a naše zboží nabízet online na vícero trzích. To se nám nakonec povedlo. Co se týče dalšího růstu, zatím ani nevidíme žádné limity,“ říká Ondřej Hyrš, podle kterého na začátku rozhodně nečekali, že jejich podnikání nabere tak rychlé tempo. Jedním z důvodů, proč se jim daří, je ale podle něj i skutečnost, že to, co vydělají, investují zpět do firmy.

Zakládání e-shopu

Firma VUCH od začátku inzeruje zejména na sociálních sítích. Podle Martina Kůse to je i tím, že právě na nich spolu s Ondřejem Hyršem „vyrostli“ a znají jejich sílu. Zároveň se nebáli oslovit mezinárodní agenturu se specializací na výkonnostní marketing, která jim pomohla nejen s reklamou, ale díky svým zkušenostem z jiných trhů i s celkovým nastavením prodejních e-shopů.

„Mnoho lidí si myslí, že e-shop bude zlatý důl. Chodí do práce a večer se ho nějakým způsobem pokoušejí spravovat a doufají, že se rozjede. To je velký omyl, protože e-commerce je dnes vysoce konkurenční prostředí. Je nutné mít všechno pečlivě naplánované, nebát se spolupracovat s profesionály a podmínkou je i kvalitní IT prostředí.“ vysvětluje Ondřej Hyrš.

Dodává, že je třeba mít předem promyšlenou logistiku, expedici, marketing, cenotvorbu a věnovat se tomu všemu na plný úvazek. A vůbec to nejdůležitější je odlišit se od ostatních produktem s nějakou přidanou hodnotou a přístupem k zákazníkovi.

„Dbáme na to, aby naše zboží bylo dokonalé. Řešíme každý detail, od barvy nití až po poslední kapsičku. Zákaznický servis je u nás na prvním místě. Když si za 400 korun objednáte peněženku, dostanete ji elegantně zabalenou v dárkové krabičce s mašlí. A přesně tyto drobnosti nás také odlišují od konkurence.“ vysvětluje.

Že se firmě pečlivý přístup vyplácí, dokazuje 25 procent zákazníků, kteří u ní nakupují opakovaně. Firmě má i věrnou komunitu fanoušků čítající 130 tisíc členů. Aktuálně se mohou zúčastnit soutěže „Vyfoť ,Vušku‘ se svým domácím mazlíčkem“.

Čína je na dlouho

Život každé módní značky se odehrává v jasně daných cyklech. Platí to i pro značku VUCH, která za dobu své existence učinila velký pokrok v kvalitě i designu svého zboží, respektive svých jednotlivých sezonních kolekcí. 

„Když jsme začínali, vybírali jsme z toho, co se v Číně nabízelo a co se nám líbilo. Dnes už ale do Číny dodáváme výhradně jen naše návrhy, náš vlastní design, námi zvolené materiály i střihy.  Nemáme s tím žádný problém, protože jsme si našli stálé a stabilní partnery, se kterými dlouhodobě spolupracujeme,“ vysvětluje Martin Kůs s tím, že v Číně byli jen jednou, když rozjížděli podnik. Od té doby s čínskými partnery komunikují výhradně přes internet. Je to efektivnější a rychlejší. Podle Ondřeje Hyrše je navázání a získání správných kontaktů na výrobce v Číně velice podstatné. Říká, že dnes se každý v Číně tváří jako výrobce a velká korporace, ale častokrát se jedná pouze o distributory a přeprodejce. Což zvyšuje celkovou cenu finálního produktu.

Na otázku, zda uvažují o tom, že by do budoucna část výroby přesunuli do České republiky, nesouhlasně vrtí hlavou. V ČR nejsou podle nich firmy, které by VUCHu dokázaly dodávat poptávané zboží ve stejné rychlosti, kvalitě a ceně jako čínské firmy. Naopak – pokud o něčem do budoucna kamarádi z Chrudimi uvažují, je to vlastní výroba i vlastní centrální sklad přímo v Číně.

Mohlo by vás ještě zajímat

Stres v práci: Také neradi kritizujete?

ALPINE PRO - Značka spojující design, sport a národní identitu