Účinná lenost: Proč je důležité občas si v práci zdřímnout a jindy zahálet

 

V několika odstavcích si vysvětlíme, proč byste si měli do diáře zapsat pauzu po každé hodině, dvě minuty nicnedělání a čtvrthodinový šlofík. Nebo se alespoň o pracovní době projít. A čím to, že se nové ústředí firmy Amazon skutečně podobá Amazonii.

Co si myslíte o osmi hodinách nepřetržité práce? My se domníváme, že je to přežitek. A on to přežitek je. Pod tohle konstatování se podepisují vědci i psychologové. Nepohyblivá osmihodinová šichta je památníkem rodící se pásové výroby na počátku dvacátého století. Dělníci v továrnách v Anglii, Austrálii či Americe za ni byli v podstatě rádi –jejím zavedením jim ubylo těžké manuální práce.

Jenže v kancelářích a korporacích, kde nevrčí těžké stroje, ale moderní počítače, to funguje jinak. Nejnovější studie skupiny Draugiem Group, která zkoumala výkonnost lidí pomocí počítačové aplikace, zjistila, že produktivita nezávisí na tom, jak je pracovní den dlouhý, ale na tom, jak si ho pracovníci rozporcují. Poselství je jasné – ti, co si udělají v práci během dne několik pauz, jsou mnohem produktivnější než ti, kteří se celý den nehnou od displeje.

Jste ten druhý případ? Tak si přečtěte tento článek... A pak si dejte chvíli „oraz”. 

Muž pracující u počítače

Naporcujte ho!

Vzpomínáte si, jak jste se učili třeba na maturitu? Taky jste půl hodiny či hodinu biflovali jednu otázku a pak jste se zvedli a šli si udělat limonádu nebo kafe? Možná je to ta správná cesta i teď. Vědci radí strukturovat pracovní den takto: Ideální poměr, který podpoří vaši produktivitu, je 52 minut práce a pak sedmnáct minut pauzy. Vědomí, že máte necelou hodinu, vás přinutí se maximálně soustředit na jeden úkol.  

A proč je podobné fázování efektivní? Výše popsaný interval kopíruje přirozený rytmus lidského mozku. Ten je schopen pracovat na plné obrátky a naprosto soustředěně necelou hodinu. Pak jede na nižších vlnách. Neznamená to, že bychom zcela ztratili pozornost. Jen potřebujeme nový podnět, novou činnost.

Podle odborníků není od věci těch pár minut kompletně vypnout a odpočívat. Jen si dejte pozor, ať to učiníte dřív, než se ozve vaše tělo. Jestliže si dáte pauzu až ve chvíli, kdy už cítíte únavu nebo vás bolí záda a třeští vám hlava, je pozdě. Už jste prošvihli nejproduktivnější moment.

A jaký vědci doporučují odpočinek? Viděli jste film Pretty Woman? Je to sice už starší snímek, ale jedna scéna z něj se nám hodí. To když si hlavní hrdina Edward Lewis odskočí na pauzu do parku a jen tak přešlapuje bosý v trávě. Ideální relax. Proč? Podle expertů je naprosto zásadní věcí, abyste se na těch pár minut úplně vyvarovali svého počítače, mobilu a seznamu úkolů. Nejvíc očistné jsou pauzy, během kterých se jdete projít, do něčeho se začtete nebo se prostě dáte jen tak s někým do řeči.

Mozek unavuje ustavičná kontrola telefonu a e-mailové schránky. Navíc, pokud se neustále soustředíme na to, jestli nám náhodou nevibruje telefon v kapse nebo jestli nám třeba nepřistála nová zpráva v e-mailové schránce, podporujeme tím ještě větší roztříštěnost naší pozornosti.

Muž si čte noviny v parku

Dvě minuty nicnedělání

Příroda nebo blízká zeleň je každopádně velkým pomocníkem. Ne náhodou momentálně prochází největší americké firmy a jejich ústředí zeleným faceliftem. V britském deníku Independent nedávno vyšel článek, který upozorňoval na to, že řada moderních kanceláří se čím dál víc podobá pralesům. Třeba nové ústředí Amazonu v Seattlu spolklo asi 40 tisíc rostlin a sazenic, aby tam lidé pracovali v zeleni. Obří čínský elektronický obchod Alibaba zase požaduje, aby jeho nová budova stála maximálně minutu chůze od zeleně. Obojí má prostý důvod – zaměstnavatelé chtějí poskytnout svým pracovníkům místo, kde si mohou odpočinout, a tak zvýšit jejich produktivitu.

I architekti soudí, že takové prostředí člověka mnohem silněji vybízí ke klidu a odpočinku. „Lidskému mozku je vlastní napojení na přírodu. Dnes je trendem vracet se k tomu, co naše tělo a hlava potřebují,” říká Ryan Mullenix, architekt, spoluvlastník věhlasného architektonického studia NBBJ a muž, který se na návrhu zmíněné nové centrály pro Amazon podílel.

Moderní kancelářské budovy většinou disponují spoustou „zašíváren”. Zkuste jich využít naplno: Ani v práci není na škodu se někam stáhnout a dát si čtvrthodinového šlofíka. Jestli je vám nepříjemné dělat to na veřejnosti, chytré příručky radí zalézt do auta (Vážně! Neděláme si legraci.). 

Pohodlné sedadlo se dá samozřejmě využít i jinak. Místo čtení výročních zpráv, newsletterů nebo spisů můžete oči zaměstnat na chvíli něčím příjemným – beletrií, časopisem nebo chytáním lelků. Podle neurologů je ideální po náročné mozkové činnosti nedělat dvě minuty vůbec nic. Sedět a zírat na kytku nebo obraz na stěně je údajně nejlepší detox pro hlavu.   

Jestli se vám to nedaří, musíte trénovat. Zvyky a zajetý rytmus podporují produktivitu i odpočinek, čímž se vracíme zase na začátek. Pokud pojedete ve stejných cyklech celý den, udrží vás to v efektivním režimu a v pohotovosti. Den vám rychleji uteče, a ještě za vámi zůstanou lepší výsledky!

Mohlo by vás ještě zajímat