Trendy a budoucnost železniční nákladní dopravy v ČR a EU

5. května 2020

Jakým vývojem v ČR prochází železniční nákladní doprava a jak si vede v porovnání s nákladní dopravou silniční? Jaké jsou v této oblasti trendy v jiných zemích EU? A s jakými předpoklady pracuje aktuální Evropská zelená dohoda, pokud jde o redukci emisí skleníkových plynů z dopravy? Odpovědi nejen na tyto otázky zjistíte v novém v reportu České spořitelny o železniční nákladní dopravě.    

Železniční nákladní doprava v České republice prošla v dekádě 2009–2019 výraznými změnami. V roce 2009 se v důsledku celosvětové hospodářské krize propadla, následně ale opět rostla, přičemž v posledních pěti letech dosahuje její objem okolo 98 milionů tun přepraveného zboží ročně. S tím souvisí trend přesouvání nákladní dopravy ze silnic na železnici, zejména té mezinárodní (kamionová doprava do zahraničí klesla v období 2013–2018 téměř o polovinu). Tento vývoj je v souladu s Dopravní politikou ČR pro období 2014–2020, která vychází z Bílé knihy EU o dopravě z roku 2011. Cílem obou dokumentů je mimo jiné podpora multimodální a železniční dopravy.

S podporou multimodální dopravy, tedy využitím více druhů dopravy za použití pouze jednoho přepravního dokladu, počítá i aktuální Evropská zelená dohoda (European Green Deal). Podle ní by se emise z dopravy v EU měly snížit o 90 %, aby mohlo být v roce 2050 dosaženo uhlíkové neutrality. Na dopravu totiž připadá čtvrtina skleníkových plynů, které Evropská unie vyprodukuje.

Podrobnosti k tématu si můžete přečíst v analýze České spořitelny, která je volně ke stažení ZDE.

Mohlo by vás ještě zajímat

Koronavirus jako akcelerátor trendů. Jak pandemie ovlivní robotizaci či elektromobilitu?

Úzkost (nejen) z koronaviru. Co pomůže zmírnit strach?

Jak se bude vyvíjet cena oceli? Objem výroby i poptávka jsou letos nejisté