V kancelářích budoucnosti se jen tak nenakazíte,
i kdyby šlo o open space
7. května 2020
Co vám asi zahraje váš příští automobil? Jak dlouho bude trvat útlum letecké dopravy? A jak se bude dezinfikovat vzduch v kancelářích? O těchto a mnoha dalších tématech se dočtete v novém vydání Trendovníku, který sleduje dění ve všech důležitých ekonomických odvětvích.
Dvě třetiny letadel jsou na zemi, ceny letenek půjdou vzhůru. Stane se tak pravděpodobně nejen následkem poklesu nabídky akčních letenek, ale také proto, že letadla nebudou plně obsazená: už nyní některé aerolinky oznámily, že nebudou obsazovat prostřední sedadlo v řadě. Letecké společnosti očekávají, že propad zájmu o létání se může protáhnout na tři až čtyři roky.
Budou automobily na elektrický pohon chodcům vyhrávat? Povinnost vydávat zvuk a upozorňovat tak chodce a cyklisty na svou přítomnost budou mít od léta 2021 všechny elektromobily v EU. Například v automobilce Fiat si ale pohrávají s myšlenkou dopřát ostatním účastníkům silničního provozu místo obyčejného hluku něco příjemnějšího: po úvodních bzučivých tónech má její nový elektronický model přejít na skladbu v rytmu valčíku.
Jak vidí menší firmy svou budoucnost ve výrobním řetězci? Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků o výrobu finálních produktů často ani neusilují. Téměř polovina dotázaných firem nedělá nic pro to, aby se staly konečnými výrobci. Některé o výraznější rozvoj jednoduše neusilují, jiné nevidí snahu o výrobu finálního produktu ve svém případě jako realistickou (jde například o firmy dodávající součástky automobilovému průmyslu). Necelá třetina firem pak podniká kroky k tomu, aby nebyly pouze subdodavatelem, ale posouvaly se směrem ke konci výrobního řetězce, kde jsou větší zisky i menší konkurence.
Poptávka po kancelářských prostorách klesá. Zaměstnancům v kancelářích se ale po koronavirové pandemii nejspíš vylepší hygienické podmínky. Na základě zjištění Prague Research Forum si v meziročním srovnání firmy v Praze za první čtvrtletí pronajaly o 37 % méně administrativních ploch. Zkušenosti se současnou situací ale pravděpodobně povedou k tomu, že firmy přistoupí k větším investicím do hygienických opatření. Může jít například o výkonnější vzduchotechniku, dezinfekční UV světla nebo kamery měřící teplotu zaměstnanců.
Tržby velkých pivovarů klesly o 40 %, tržby minipivovarů až o 80 %. Kvůli zavřeným hospodám a restauracím nemají velkou část své produkce kam dodávat. Po akci „Zachraň pivo“ se proto podobné pomoci od veřejnosti dostává i těmto podnikům. Nákupem poukazů do svých oblíbených podniků je lidé mohou finančně podpořit s tím, že voucher uplatní až po otevření.
Podrobnosti ke každé ze zpráv v Trendovníku a řadu dalších novinek najdete v aktuálním Trendovníku, který je volně ke stažení zde.