Šlo hlavně o přežití firmy, teď je to hit: vedle triček nabízí CityZen se speciální úpravou i roušky

1. června 2020

Startup CityZen vznikl v září 2018 v Chrudimi, kde jej založili René Němeček, Pavel Hrstka a Martin Burkoň. Firma vyrábí inovativní trička, která se vyznačují unikátní kombinací několika vlastností: z vnitřní strany nepropouští pot, lícová strana má hydrofobní úpravu, takže vás neohrozí např. nehoda s kávou, a ještě navíc jsou vyrobená ze 100% bavlny, takže jsou dobře prodyšná. Jak koronavirová pandemie zasáhla podnikání malé firmy po pouhém roce a půl existence a jak změnila její dosavadní byznys plán? O zkušenostech s náhlou změnou (nejen) obchodního prostředí jsme hovořili s Pavlem Hrstkou, jedním ze spolumajitelů firmy.

Jak současná situace ovlivnila dosavadní provoz vaší firmy a plány ohledně jejího dalšího rozvoje?

V naší firmě bylo během 14 dní vše naruby. Epidemie zavřela naše výrobní podniky, takže se zastavila výroba produktů na léto a na podzim. Neměli jsme letní barvy, nové střihy ani produkty a z byznys plánu je papír do firemní kroniky. Alternativní strategie součástí plánu nebyly, a tak jsme dali hlavy dohromady a vydali se jinou cestou. U nás je to primárně o produktu, což je tričko. Když ho nemáte, tak i perfektně připravený plán uvedení na trh je k ničemu, proto nezůstal kámen na kameni. Teď se tomu usmíváme, ale když vám partnerská firma zadržuje zaplacený materiál a nechce ho vydat kvůli covidové situaci, ačkoli jinak u nich běžně jezdí kamiony dovnitř a ven, tak vám do smíchu není.

Jak na nečekanou změnu okolností reagovali vaši zaměstnanci, obchodní partneři a zákazníci?

Jsme stále malá firma, nebylo proto těžké to zaměstnancům vysvětlovat. Covid-19 navíc postihl celou Evropu, tak to všichni chápali. Někdo méně, někdo více, někdo inspirativně a někdy jsme se nestačili divit. Po cca dvou třech týdnech, kdy byli lidé doma, surfovali po internetu a začali si dělat radost nákupen on-line (nemyslím lékárenský sortiment či potraviny), tak začali nakupovat i trička CityZen. To bylo dobré.

Startupy jsou postavené na inovativních myšlenkách a jejich rychlé realizaci. Myslíte si, že i díky tomu mohou být startupy dobře vybaveny na to, aby čelily krizi? 

S tím souhlasím, přesto je to vždy hlavně o lidech a ne o statusu firmy. Každopádně startupy přitahují specifické lidi. Znám několik startupů, které mají natolik specifický produkt a byznys, že s tím nešlo udělat vůbec nic. Stopli náklady, které v tu chvíli přestaly být efektivní a smysluplné, a čekají na vhodnější dobu. Pak je mnoho firem, které si našly novou cestu, protože to je nejen o myšlence, ale i o tom, co máte „v domě“ – a to jak z pohledu lidí, tak vybavení.

Je v době krize nějaká výhoda v tom, že ještě nemáte vybudovanou tak silnou infrastrukturu jako zavedené firmy? 

Do určité míry ano, ale stále je to o lidech ve vedení firmy, o firemní kultuře, firemní DNA a hodnotách, které nejsou na papíře a na zdech, ale ztotožňuje se s nimi naprostá většina zaměstnanců. Sledoval jsem firmy, kde management zůstal „zakopán“ v kanceláři, a místo aby si vyhrnuli rukávy a šli příkladem, tak jen vedli krizovou komunikaci a hledali důvody, proč to nejde. Lidé houfně a s radostí hledali překážky v práci a zůstávali doma.A pak jsem viděl firmy, kde se proaktivně sešli všichni a vymýšleli, co mohou udělat, aby to jejich firma zvládla na jedničku – nejen, aby to přežila! Bylo skvělé takové firmy sledovat. Pro upřesnění se jednalo o firmy střední až velké, kde to je o pilné mnohaleté práci s lidmi. Jsou tam zaměstnanci, kteří jsou ve firmě opravdu rádi – a rozhodně to není kvůli stravenkám a jiným benefitům.

Využijete nějakou formu státní podpory pro firmy postižené ekonomickými dopady pandemie?

Ne. Když jsme v CityZenu toto téma otevřeli, tak jsme ho zase rychle uzavřeli. Nejsme tak bohatí a ani pomoc neodsuzujeme – v řadě případů má opodstatnění, ale shodli jsme se, že je nám bližší vyhrnout si rukávy, zvýšit osobní výkon a odpracovat si to. Budeme pak ze sebe mít dobrý pocit.

Jak došlo ke spolupráci vaší firmy s dětským oddělením chrudimské nemocnice ohledně výroby roušek?

Už předtím jsme byli nějakou dobu v kontaktu. V roce 2020 má totiž firma CityZen uvést na trh produkt antibakteriální spodní prádlo, které vychází z technologie CityZen na tričkách. Půjde o bavlněné prádlo, na kterém nebudou vidět známky potu.

Po vypuknutí epidemie nám zavolal primář z dětského oddělení nemocnice v Chrudimi s tím, že nemají nic na ochranu před koronavirem a vědí, že umíme šít. Takže místo antibakteriálních boxerek jsme začali šít antibakteriální roušky. Udělalo se několik prototypů a ladil se střih a uchycení, aby byly roušky pro nositele co nejkomfortnější. Spokojenost s našimi rouškami byla natolik velká, že jsme byli pod tlakem vyrobit víc kusů. Kolega René proto vymyslel roušku CityZen, která se stala velmi populární a je v současnosti naším top produktem.

Čím jsou roušky CityZen specifické a jak na nový produkt značky, která se do té doby specializovala téměř výhradně na trička, zareagovali zákazníci?  

Roušky jsou z bavlny, tedy z přírodního materiálu, protože to je v DNA firmy CityZen. Nechceme umělohmotná trička, a tudíž ani umělohmotné roušky. Tričko z polyesteru se v přírodě rozloží za 15 let, z bavlny je to za pár měsíců. Jen si představte ty stovky milionů plastových roušek, které skončí nejspíš někde ve spalovně. Roušky jsou tedy vyrobené z bavlny a je možné je použít opakovaně. Nyní jsou v dvou- a třívrstvém provedení a v provedení pro dospělé a děti. Někomu vyhovuje vázání, někdo má rád roušku na gumičku, nabízíme proto víc variant.

Jednotlivé vrstvy roušky ji dohromady činí naprosto unikátní. Vnitřní tkanina je antibakteriálně ošetřena zinkem a zároveň je savá, takže se nepotí obličej. Vnější strana roušek je také antibakteriálně ošetřena, a navíc je hydrofobní, odpuzuje tedy kapaliny, tudíž kapénky mají velmi ztíženou průchodnost. U třívrstvých je tam navíc pletenina, která zvyšuje filtraci bez zásadního zvýšení odporu při dýchání a neuvěřitelně zvyšuje příjemný pocit na obličeji. Rouška typu Blanka umožňuje posílení filtrační funkce vložením filtru, do kapsy, která je tam připravena. Takže máme antibakteriální bavlněnou roušku – s výbornými parametry, opakovatelně použitelnou a vyrobenou v České republice. Náš vývoj tím ale nekončí, máme velké ambice posunout schopnosti naší roušky ještě o hodně dál.

Zjistili jste díky této neobvykle situaci o sobě či o své firmě něco zajímavého/překvapivého, s čím chcete pracovat i do budoucna?

Za relativně krátkou dobu se udála spousta věcí, museli jsme ze dne na den změnit návyky, rituály, hledat jiné cesty a komunikační kanály. A v neposlední řadě také udržet disciplínu, výkon a psychickou kondici, neboť člověk je tvor společenský. Přiznám se, že mi hodně chyběl kontakt s lidmi. Zažil jsem i humorné situace, kdy do pracovny vtrhne syn, chce se pochlubit, že má „win“ ve Fortnite – a vy máte právě videokonferenci nebo telefonát. Sny je právě v transu a vůbec vás neposlouchá… Mimochodem jedna z věcí, které jsem se naučil, je častěji využívat zmíněné online/video telefonáty, které jsem dříve dělat jen zřídka. Ušetří spoustu času – a to je to nejdražší, co máme!Myslím si, že časem zjistíme, že covid-19 přinesl víc toho dobrého než špatného, a věřím, že rok 2020 bude dobrým rokem.

Mohlo by vás ještě zajímat

Krizí to nekončí. Podívejte se, co karanténa naučila české firmy

Koronavirus jako akcelerátor trendů. Jak pandemie ovlivní robotizaci či elektromobilitu?

Jak nakupují Češi v době karantény?