Šlo hlavně o přežití firmy, teď je to hit: vedle triček nabízí CityZen se speciální úpravou i roušky
1. června 2020
Startup CityZen vznikl v září 2018 v Chrudimi, kde jej založili René Němeček, Pavel Hrstka a Martin Burkoň. Firma vyrábí inovativní trička, která se vyznačují unikátní kombinací několika vlastností: z vnitřní strany nepropouští pot, lícová strana má hydrofobní úpravu, takže vás neohrozí např. nehoda s kávou, a ještě navíc jsou vyrobená ze 100% bavlny, takže jsou dobře prodyšná. Jak koronavirová pandemie zasáhla podnikání malé firmy po pouhém roce a půl existence a jak změnila její dosavadní byznys plán? O zkušenostech s náhlou změnou (nejen) obchodního prostředí jsme hovořili s Pavlem Hrstkou, jedním ze spolumajitelů firmy.
Jak současná situace ovlivnila dosavadní provoz vaší firmy a plány ohledně jejího dalšího rozvoje?
V naší firmě bylo během 14 dní vše naruby. Epidemie zavřela naše výrobní podniky, takže se zastavila výroba produktů na léto a na podzim. Neměli jsme letní barvy, nové střihy ani produkty a z byznys plánu je papír do firemní kroniky. Alternativní strategie součástí plánu nebyly, a tak jsme dali hlavy dohromady a vydali se jinou cestou. U nás je to primárně o produktu, což je tričko. Když ho nemáte, tak i perfektně připravený plán uvedení na trh je k ničemu, proto nezůstal kámen na kameni. Teď se tomu usmíváme, ale když vám partnerská firma zadržuje zaplacený materiál a nechce ho vydat kvůli covidové situaci, ačkoli jinak u nich běžně jezdí kamiony dovnitř a ven, tak vám do smíchu není.
Jak na nečekanou změnu okolností reagovali vaši zaměstnanci, obchodní partneři a zákazníci?
Jsme stále malá firma, nebylo proto těžké to zaměstnancům vysvětlovat. Covid-19 navíc postihl celou Evropu, tak to všichni chápali. Někdo méně, někdo více, někdo inspirativně a někdy jsme se nestačili divit. Po cca dvou třech týdnech, kdy byli lidé doma, surfovali po internetu a začali si dělat radost nákupen on-line (nemyslím lékárenský sortiment či potraviny), tak začali nakupovat i trička CityZen. To bylo dobré.
Startupy jsou postavené na inovativních myšlenkách a jejich rychlé realizaci. Myslíte si, že i díky tomu mohou být startupy dobře vybaveny na to, aby čelily krizi?
S tím souhlasím, přesto je to vždy hlavně o lidech a ne o statusu firmy. Každopádně startupy přitahují specifické lidi. Znám několik startupů, které mají natolik specifický produkt a byznys, že s tím nešlo udělat vůbec nic. Stopli náklady, které v tu chvíli přestaly být efektivní a smysluplné, a čekají na vhodnější dobu. Pak je mnoho firem, které si našly novou cestu, protože to je nejen o myšlence, ale i o tom, co máte „v domě“ – a to jak z pohledu lidí, tak vybavení.
Je v době krize nějaká výhoda v tom, že ještě nemáte vybudovanou tak silnou infrastrukturu jako zavedené firmy?
Do určité míry ano, ale stále je to o lidech ve vedení firmy, o firemní kultuře, firemní DNA a hodnotách, které nejsou na papíře a na zdech, ale ztotožňuje se s nimi naprostá většina zaměstnanců. Sledoval jsem firmy, kde management zůstal „zakopán“ v kanceláři, a místo aby si vyhrnuli rukávy a šli příkladem, tak jen vedli krizovou komunikaci a hledali důvody, proč to nejde. Lidé houfně a s radostí hledali překážky v práci a zůstávali doma.A pak jsem viděl firmy, kde se proaktivně sešli všichni a vymýšleli, co mohou udělat, aby to jejich firma zvládla na jedničku – nejen, aby to přežila! Bylo skvělé takové firmy sledovat. Pro upřesnění se jednalo o firmy střední až velké, kde to je o pilné mnohaleté práci s lidmi. Jsou tam zaměstnanci, kteří jsou ve firmě opravdu rádi – a rozhodně to není kvůli stravenkám a jiným benefitům.
Využijete nějakou formu státní podpory pro firmy postižené ekonomickými dopady pandemie?
Ne. Když jsme v CityZenu toto téma otevřeli, tak jsme ho zase rychle uzavřeli. Nejsme tak bohatí a ani pomoc neodsuzujeme – v řadě případů má opodstatnění, ale shodli jsme se, že je nám bližší vyhrnout si rukávy, zvýšit osobní výkon a odpracovat si to. Budeme pak ze sebe mít dobrý pocit.
Jak došlo ke spolupráci vaší firmy s dětským oddělením chrudimské nemocnice ohledně výroby roušek?
Už předtím jsme byli nějakou dobu v kontaktu. V roce 2020 má totiž firma CityZen uvést na trh produkt antibakteriální spodní prádlo, které vychází z technologie CityZen na tričkách. Půjde o bavlněné prádlo, na kterém nebudou vidět známky potu.
Po vypuknutí epidemie nám zavolal primář z dětského oddělení nemocnice v Chrudimi s tím, že nemají nic na ochranu před koronavirem a vědí, že umíme šít. Takže místo antibakteriálních boxerek jsme začali šít antibakteriální roušky. Udělalo se několik prototypů a ladil se střih a uchycení, aby byly roušky pro nositele co nejkomfortnější. Spokojenost s našimi rouškami byla natolik velká, že jsme byli pod tlakem vyrobit víc kusů. Kolega René proto vymyslel roušku CityZen, která se stala velmi populární a je v současnosti naším top produktem.
Čím jsou roušky CityZen specifické a jak na nový produkt značky, která se do té doby specializovala téměř výhradně na trička, zareagovali zákazníci?
Roušky jsou z bavlny, tedy z přírodního materiálu, protože to je v DNA firmy CityZen. Nechceme umělohmotná trička, a tudíž ani umělohmotné roušky. Tričko z polyesteru se v přírodě rozloží za 15 let, z bavlny je to za pár měsíců. Jen si představte ty stovky milionů plastových roušek, které skončí nejspíš někde ve spalovně. Roušky jsou tedy vyrobené z bavlny a je možné je použít opakovaně. Nyní jsou v dvou- a třívrstvém provedení a v provedení pro dospělé a děti. Někomu vyhovuje vázání, někdo má rád roušku na gumičku, nabízíme proto víc variant.
Jednotlivé vrstvy roušky ji dohromady činí naprosto unikátní. Vnitřní tkanina je antibakteriálně ošetřena zinkem a zároveň je savá, takže se nepotí obličej. Vnější strana roušek je také antibakteriálně ošetřena, a navíc je hydrofobní, odpuzuje tedy kapaliny, tudíž kapénky mají velmi ztíženou průchodnost. U třívrstvých je tam navíc pletenina, která zvyšuje filtraci bez zásadního zvýšení odporu při dýchání a neuvěřitelně zvyšuje příjemný pocit na obličeji. Rouška typu Blanka umožňuje posílení filtrační funkce vložením filtru, do kapsy, která je tam připravena. Takže máme antibakteriální bavlněnou roušku – s výbornými parametry, opakovatelně použitelnou a vyrobenou v České republice. Náš vývoj tím ale nekončí, máme velké ambice posunout schopnosti naší roušky ještě o hodně dál.
Zjistili jste díky této neobvykle situaci o sobě či o své firmě něco zajímavého/překvapivého, s čím chcete pracovat i do budoucna?
Za relativně krátkou dobu se udála spousta věcí, museli jsme ze dne na den změnit návyky, rituály, hledat jiné cesty a komunikační kanály. A v neposlední řadě také udržet disciplínu, výkon a psychickou kondici, neboť člověk je tvor společenský. Přiznám se, že mi hodně chyběl kontakt s lidmi. Zažil jsem i humorné situace, kdy do pracovny vtrhne syn, chce se pochlubit, že má „win“ ve Fortnite – a vy máte právě videokonferenci nebo telefonát. Sny je právě v transu a vůbec vás neposlouchá… Mimochodem jedna z věcí, které jsem se naučil, je častěji využívat zmíněné online/video telefonáty, které jsem dříve dělat jen zřídka. Ušetří spoustu času – a to je to nejdražší, co máme!Myslím si, že časem zjistíme, že covid-19 přinesl víc toho dobrého než špatného, a věřím, že rok 2020 bude dobrým rokem.