Rychlý růst, rychlý konec. Proč firmy často nezvládnou přeměnu ve větší společnost?
24. září 2020
Jít co nejrychleji dopředu. To je sen většiny podnikatelů. Rychlý růst se ale podceňuje. Někdy může dokonce představovat i hrozbu, kvůli které firmy skončí. Podle Kauffman Foundation, americké organizace na podporu podnikání a vzdělávání, až dvě třetiny nejrychleji rostoucích startupů nezvládnou svůj rozvoj. V čem firmy nejčastěji selhávají?
Crumbs Bake Shop kdysi patřil k největším pekárenským řetězcům. Hlavní specialitou firmy byly cupcakes. Čím raději je lidé měli, tím více se dařilo i Crumbs Bake Shop. Tehdy značka patřila k nejrychleji rostoucím firmám, transformaci ve větší podnik však nezvládla. Právě její hlavní produkt – cupcakes – se stal firmě osudným. Firma se na ně fixovala až moc a nerozšiřovala škálu svých produktů. Podcenila rovněž rozvážkovou službu a e-commerce. A jak přibývala konkurence, Crumbs Bake Shop začal krachovat.
Podobný osud potkal i jiné firmy. Co si lze z těchto příkladů odnést? Příliš rychlý růst může být stejně problematický jako růst pomalý. Expanze může přinést nové příležitosti a vysoké zisky. Když ale podnik nemá jasnou strategickou vizi, rychlý růst se může stát naopak problémem. Společnost by vždy měla mít jasně definované, kam směřuje – jaký je její plán a jaké zdroje potřebuje k dosažení svého cíle.
Byznysu se daří. Ale co lidský faktor?
Začíná to zvýšenou poptávkou. Společnosti se daří a zakázek přibývá. Jenže zvýšení poptávky souvisí i se zvýšenými náklady. Firma tak stále přijímá nové zakázky a klienty, ale začínají jí postupně chybět zdroje a kapacity, včetně personálu.
O nebezpečném tempu transformace hovoří i Kamila Rychtaříková, COO podnikatelského akcelerátoru xPORT VŠE. „Příliš rychlý růst může být hrozbou. Zejména když zakladatelé firmy nestihnou nabrat včas kvalitní a relevantní zaměstnance do funkcí, které jsou v daný okamžik pro růst byznysu klíčové. Rytmus rychle rostoucí firmy je těžko předvídatelný, a pokud společnost nabere zaměstnance, může trvat i půl roku, než se zrealizuje byznys. Hodně firem ve fázi Series A, tedy počátcích svého podnikání, tuto situaci nezvládne.“ Opačným extrémem může být situace, kdy firma v době rozmachu byznysu navýší personální kapacitu tak, že později není schopna své zaměstnance zaplatit.
Zatím byla řeč o komplikacích spojených s hledáním nových personálních kapacit. Jenže změny uvnitř společnosti mohou být náročné i pro stávající zaměstnance. Rychlá transformace s sebou nese zavedení nových pořádků, strukturální změny je proto potřeba rozumně komunikovat a zavádět postupně. Lidé se sice dokáží přizpůsobit, ale ani v této situaci se nevyplatí zapomínat na people management.
Cash flow je třeba hlídat vždy. I při raketovém růstu
Zvyšují se vaše režijní náklady neúměrně k růstu firmy? Berete si půjčky, ale už nepřemýšlíte o jejich splácení? Investujete do nových zařízení, která jsou mnohem nákladnější, než ve skutečnosti potřebujete? I když se vezete na vlně optimismu z nových zakázek, nikdy nezapomínejte hlídat cash flow. „Poměr vnitřních investic vůči růstu výnosů je důležitým ukazatelem. Když se objevuje velký nepoměr mezi náklady a výnosy, je třeba být na pozoru. Pokud se jedná o firmu, která čerstvě získala investice, situace je samozřejmě jiná. Nicméně pokud společnost rok pouze investuje bez větších příjmů, znamená to, že byl růst příliš divoký. Na druhou stranu, pokud firma během roku získá sto nových zákazníků, situace se může stabilizovat. Zákazníci vás podrží a společnost situaci přečká, i když s odřenýma ušima. Pokud však firma vydá peníze na rozvoj a expanzi, která není propojená s tempem zákazníků, nastává problém,“ upozorňuje Kamila Rychtaříková.
Důsledkem příliš rychlého růstu firmy tak mohou být finanční ztráty, poškození značky či vztahu se zákazníky. Nepříjemný dopad může mít také na zaměstnance. Snaha zvládnout co nejvíce zakázek může pracovníky stresovat, a dokonce vést i k výpovědím. Nejhorší scénář je pak ten, kdy firma musí svou činnost ukončit.
Lze se tedy nějakým způsobem na transformaci podniku připravit? „Firmy potřebují někoho zkušeného, kdo už podobnou transformaci dělal. Musí sahat po profesionálech, kteří už mají něco za sebou a jejichž zkušenosti odpovídají rozsahu byznysu, ke kterému firma směřuje. V začátcích firmy nabírají své známé, pak známé jejich známých, to ale není správná cesta. V jisté fázi je třeba cíleně oslovovat profesionály a přijímat je do svého byznysu na základě relevantních zkušeností,“ uzavírá Kamila Rychtaříková.
Podnikatelský akcelerátor xPORT VŠE
Podnikatelský akcelerátor xPORT spadá pod Vysokou školu ekonomickou. Snaží se podporovat inovativní nápady a pomáhat začínajícím firmám, aby se správně rozvíjely. Kromě inkubačního programu pořádá i řadu akcí – například Startup Festival či KPMG Data Festival.