Polovina Čechů nakupuje v e-shopech mobilem. Inovativní platební metody jsou stále populárnější

 

Tržby českých e-shopů každoročně rostou dvouciferným tempem. Není proto žádným překvapením, že spolu s tím roste i počet nových platebních metod, které mají online nakupování ještě víc zrychlit a zjednodušit. Inovace v placení získávají širokou oblibu a lidé při nakupování dávají stále častěji přednost mobilním telefonům.  

Rychlý rozvoj nakupování pomocí mobilního telefonu je v oblasti e-commerce velkým trendem: na e-shopy přistupuje z mobilu celých 55 % Čechů. Tomu se blíží i podíl nákupů realizovaných z mobilních zařízení, který už v roce 2017 dosahoval 41 %. Transakce se tedy kvapně přesouvají z webu do mobilu, přesto velký počet obchodníků není na tuto skutečnost dostatečně připravený. Tlak na rychlé a jednoduché způsoby placení je ale nepřehlédnutelný. Komu by se například chtělo vytahovat v tramvaji platební kartu a zadávat její číslo do mobilu? Většina obchodníků si také samozřejmě uvědomuje, že komplikovanými platebními metodami mohou spoustu zákazníků odradit.

A tak přestože jsme v České republice stále poměrně konzervativní, třetina z nás si nechává doručovat zboží na dobírku a další třetina platí bankovním převodem (na rozdíl třeba od Číny, kde 80 % nakupujících platí z mobilního zařízení), i v českých e-shopech lze narazit na celou řadu moderních a jednoduchých platebních metod. Některé z nich navíc mají i funkci úvěru či nějakou jinou výhodu.

Inovativní způsoby placení v českých e-shopech

Například Alza.cz umožňuje svým klientům zaplatit za zboží jen třetinu a rovnou si jej odnést domů, přičemž zbytek mohou bezúročně doplatit kdykoli do tří měsíců. Pokud využijete metodu Alza Třetinka, nemine vás ale osobní návštěva na prodejně, kde dojde k ověření vaší totožnosti.

S vlastní platební metodou přišel i internetový gigant Amazon. Díky Amazon Pay mohou jeho zákazníci přes účet u Amazonu (který uchovává například informace o platební kartě či doručovací adresu) platit i v e-shopech jiných obchodníků.  

Dalším zajímavým řešením je Twisto stejnojmenného českého fintechu. Funguje na principu odložené splatnosti. Zboží, které klienti zakoupí přes Twisto účet, si mohou vyzkoušet a případně vrátit, aniž by jej předtím zaplatili. Twisto ho totiž zaplatí za ně a na začátku následujícího měsíce jim pošle celkovou fakturu za všechno, co si mezitím koupili. Výhodou je, že při komunikaci s e-shopy klienti nezadávají své platební údaje, a než za zboží příští měsíc zaplatí, mohou své peníze případně použít na něco jiného. I potom se jim ale nabídne možnost rozložit si platbu do několika měsíců anebo ji celou odložit. Twisto účet navíc funguje i jako jednotné úložiště všech jejich nákupů a plateb (například včetně faktur od telefonního operátora), což jim dává dobrý přehled o výdajích. A jak si Twisto ověřuje spolehlivost svých klientů? Nenahlíží do kreditních rejstříků, ale u každé objednávky zohledňuje asi 200 různých dat.

Novou platební metodu, která přináší výrazně větší komfort při nakupování na internetu, nedávno představila i Česká spořitelna. Jedná se o produkt, který vyvinula v rámci otevřeného bankovnictví: Platba z účtu je první české agregované platební tlačítko, které umožňuje všem zákazníkům e-shopu, kteří mají internetové bankovnictví, zaplatit nezávisle na tom, v které bance mají účet. Univerzální tlačítko navíc eliminuje párování nesprávně zadaných plateb a pro obchodníka je cenově výhodnější než platby kartou či provozování několika platebních tlačítek různých bank. Pro zákazníka má zase tato platební metoda přínos v tom, že nemusí vyplňovat číslo karty a platební příkaz najde pohodlně předvyplněný. 

Český e-shopový boom a stírání rozdílů mezi prodejem „online“ a „offline“

Dá se říci, že pokud jde o e-shopy, je Česká republika evropským přeborníkem: funguje zde celkem 41 000 aktivních e-shopů, což je v přepočtu na obyvatele nejvíce ze všech zemí v Evropě. Jen za loňský rok dosáhl jejich obrat celkem 135 miliard korun.

Podle průzkumu ČSÚ z listopadu 2018 nakoupilo přes internet za posledních 12 měsíců 54 % obyvatel starších 16 let, což v absolutním čísle znamená 4,7 milionu Čechů. Prodej na internetu se na českém maloobchodě sice podílí jen 11 procenty, sám ale jen za minulý rok vzrostl téměř o 20 procent a není pochyb o tom, že rychlým tempem poroste i nadále.

Samotné e-shopy, které operují na českém trhu, můžeme rozdělit do pěti základních kategorií:

  • velké univerzální obchody s vlastními sklady, showroomy a výdejnami zboží,
  • středně velké obchody specializované na určitý segment,
  • malé e-shopy s menšími skladovacími prostory, a tudíž i delšími dodacími lhůtami
  • online prodejci různých služeb (např. letenek či vstupenek)
  • další internetové služby související s online prodejem: např. srovnávače cen či sítě typu Zásilkovna.

Největším českým e-shopem se zbožím je se zhruba 18% podílem na trhu Alza.cz, která se orientuje především na počítače a spotřební elektroniku, ale čím dál tím více i na další segmenty, jako jsou například sportovní potřeby nebo věci pro dům a zahradu. Současně na internetu nakupujeme stále častěji i zboží denní spotřeby, typicky jde o potraviny či drogerii.

Stoupající obliba nakupování na internetu vede i k postupnému smazávání rozdílů mezi e-shopem a kamennou prodejnou. Ve snaze udržet si – či ještě lépe zvýšit – své tržby budují e-shopy i ti obchodníci, kteří ještě přes internet neprodávají. A naopak e-shopy v posledních letech čím dál častěji zřizují i kamenné prodejny, které zároveň často fungují jako showroomy a výdejny zboží objednaného v e-shopu.

Mohlo by vás ještě zajímat

Startupy v Česku – aktuální situace a možnosti

Cvrčovická pekárna: Firma, jejíž chléb chutná jako chléb

Nově předsedající země EU a budoucí šéfka Komise mají v oblasti klimatu shodné cíle