Podnikatelské inkubátory a akcelerátory. Jak se jim daří během pandemie?
2. března 2021
Pandemie zamávala s trhem, řadou firem a startupů. Které oblasti podnikání mají na trhu dobrou perspektivu a jak se současná situace dotkla českých inkubátorů a akcelerátorů? Jejich představitelé se podělili o své zkušenosti a pohled na budoucnost podnikání.
JIC: I podnikání může pomoct řešit globální problémy
V loňském roce se inovační agentuře JIC podařilo nabídnout konzultantské služby nejvíce firmám za celou dobu její existence. Hned zjara spustila speciální program COVID-19, ve kterém poskytuje firmám zdarma dvacet hodin konzultací. Pomohla tak například společnosti Awec Aluminium Products, která se specializuje na oblast strojírenství. JIC také organizuje pravidelné akce, v rámci kterých mohou firmy sdílet své zkušenosti, jak čelit různým výzvám při podnikání. Tematicky zaměřených setkání se kromě firem účastní vždy i experti z dané oblasti.
„Některým firmám se daří. Ekonomika se pro ně nezastavila a stále hledají nové příležitosti. Jedná se převážně o firmy z oblasti IT a e-commerce nebo například společnost Respilon, která vyrábí ochranné prostředky z nanomateriálů. Pro tradiční obory – jako třeba strojírenství – je situace složitější, rozpadají se jim dodavatelské řetězce a chybí součástky do výroby,“ říká Petr Chládek, ředitel JICu.
Jak se mohou firmy připravit na budoucnost? Podle Petra Chládka si už řada podnikatelů uvědomuje, jak může být naše společnost zranitelná, a současnou krizi bere jako inspiraci. V budoucnu nás mohou potkat i další závažné problémy, například v důsledku klimatických změn. Někteří podnikatelé proto hledají cesty, jak komplikacím předcházet. „Dnešní situace mění myšlení lidí. Připravují se na další krize, ale současně se v nich snaží vidět příležitost. I podnikání může pomoci řešit globální problémy, nikdy to nebylo snazší než teď, kdy můžeme využít celou škálu technických možností. Pandemie nás učí přemýšlet a dívat se na další výzvy z jiné perspektivy,“ vysvětluje Petr Chládek.
Prague Startup Centre: Velký potenciál mají medicínské startupy
Prague Startup Centre poskytuje kancelářské prostory a coworking, ale organizuje také akcelerátor a mentoring pro startupy. Firem využívajících coworking ubylo, některé z nich současné situace postihla, a proto začaly škrtat náklady na pronájem kanceláří. Akcelerátor svou podobu ale téměř nezměnil, jen běží online. „Firmy nejvíce zasáhla pandemie na jaře, v létě se naštěstí trh opět oživil. Podzimní vlna byla sice o dost tvrdší, ale zakázky se už tolik nepozastavily jako na začátku,“ říká Robert Reich, byznys manažer Prague Startup Centre.
„V rámci fondu Lighthouse Ventures, se kterým také spolupracuji, jsme s několika firmami řešili i změnu jejich byznys modelu, “ pokračuje Robert Reich. Jako příklad uvádí firmu Dayswaps, která se věnuje řízení směn v podnicích. Kvůli současné situaci nedokázala najít nové zákazníky. Ve své aplikaci proto vytvořila nástroj na trasování kontaktů v rámci podniku. Díky tomu není potřeba dohledávat kontakty ručně a vzpomínat, kdo se s kým potkal. Většina firem, se kterými Prague Startup Centre spolupracuje, ale měnit zásadním způsobem svůj byznys model nemusela. Spíše se snažily přizpůsobit.
„V poslední době se objevuje i řada takzvaných covid projektů. Tento trend ale firmám nedoporučuji. Lepší je přijít s něčím dlouhodobějším, aby daný produkt byl využitelný, až tato doba pomine.“ Podle Roberta Reicha mají největší potenciál e-commerce a softwarová řešení zaměřená na optimalizaci a efektivitu, která dokážou propojit různé platformy. Velmi se daří i medicínským startupům, jak z oblasti e-health, tak i těm, které se zaměřují na vývoj léků a inovativní způsoby léčby a diagnostiky nemocí. „Takové projekty mají velkou šanci získat podporu od investorů i od státu,“ dodává.
P-PINK: I v dnešní době je možné rozjíždět nové projekty
Fungování Pardubického podnikatelského inkubátoru se téměř nezměnilo, jen se většina aktivit přesunula do online prostředí. P-PINK dokonce přišel i s novou službou, ještě v březnu minulého roku nabídnul takzvanou Podnikatelskou pohotovost obsluhovanou chatbotem. Každý podnikatel, kterého postihla krize, se tak může na P-PINK obrátit a požádat o konzultaci. Pro podnikatele z Pardubického kraje je služba bezplatná.
Pardubický inkubátor stále poskytuje programy pro podnikatele i jednorázové konzultace. „Podnikání je dnes potřeba přizpůsobit současné situaci. V našem inkubátoru je proto možné například požádat o revizi podnikatelského plánu a najít řešení, které zohledňuje dnešní podmínky,“ říká Petra Srdínková, provozní ředitelka P-PINK. Někteří podnikatelé potřebovali například pomoct s přechodem na prodej přes e-shop. Pardubický inkubátor také přišel s řadou workshopů, které tematicky reagují na aktuální situaci – například Leadership v době krize, Efektivní práce na dálku či Co dělat s obchodem, když se svět zastaví. Podle Petry Srdínkové se nejvíce daří oblasti e-commerce. „I v této době je možné rozjíždět nové projekty, ale vnímám tu určité obavy a zdrženlivost v zakládání nových firem. O to důležitější je mít jasno ve svém podnikatelském záměru, zaměřit se na efektivní plánování a realizaci jednotlivých kroků.“
xPORT VŠE: Nová doba si žádá nové projekty a nový přístup
Podnikatelský akcelerátor xPORT VŠE kromě podpory startupů také pravidelně organizuje KPMG Data Festival. Z původního jarního termínu byl nejdříve přesunut na podzim, ale nakonec celý proběhl online. Touto formou funguje i program Open House, kam se mohou startupy přihlásit na zkušební konzultaci. „Je to skvělý model. Hlásí se totiž i firmy ze Slovenska, které tak ušetří spoustu času, protože k nám nemusí docházet osobně,“ říká Kamila Rychtaříková, provozní ředitelka akcelerátoru xPORT VŠE.
„V posledních týdnech zaznamenáváme velký rozjezd, hlásí se mnohem víc startupů než před půl rokem. I když si nová doba žádá trochu jiné projekty než doposud – nebo alespoň nový přístup.“ Podle Kamily Rychtaříkové by měly firmy, které na trhu již nějakou dobu operují, zohlednit ve svém podnikání současnou situaci. Ke zlepšení pandemie dochází jen velmi pomalu. Tento fakt si prý firmy uvědomují a přizpůsobují svůj obchodní model dnešní době. „O některé startupy jsme ale během roku přišli. Náš program a nájem pro ně představoval příliš velkou částku. Domnívám se ale, že pokud je pro firmy cena inkubace likvidační, bylo by dobré se zamyslet nad celým podnikatelským záměrem,“ uzavírá Kamila Rychtaříková.
StartupYard: Příležitostí je tady spousta
Akcelerátor StartupYard má mezinárodní tým, takže přesun většiny aktivit do online prostředí pro něj nebyl novinkou. Jenže teď probíhá na dálku i komunikace s firmami, se kterými StartupYard spolupracuje. „Dříve jsme společně seděli v jedné kanceláři, teď ale investujeme do firem, jejichž zakladatele jsme nikdy neviděli naživo. A to je na tom to nejtěžší,“ říká Nikola Rafaj, ředitel akcelerátoru StartupYard.
Počet investic se ale během pandemie zásadně nesnížil. Jak si jednotlivé firmy vedou? Záleží na typu podnikání. Logicky se daří startupům z oblasti automatizace nebo e-commerce. Firmy z oblasti cestovního ruchu nebo gastronomie to mají složitější. „Změnu v rámci oboru nejde nikdy moc rychle provést. Každopádně všechny firmy se snaží přijít s něčím novým – i mimo svůj obor. Snaží se tuto dobu překonat a ke svému původnímu podnikání se vrátit třeba za rok. Buď se snaží vytvořit nový produkt, nebo zkusit i něco jiného. Spolupracujeme třeba s firmou ClaimAir, která se orientovala na oblast cestovního ruchu, a teď se zaměřila na právní služby,“ vysvětluje Nikola Rafaj. Část firem také přechází na takzvaný bodyshopping, kdy se věnují spíše krátkodobým či střednědobým zakázkám.
Má tedy smysl zaměřit se pouze na oblasti e-commerce, automatizaci a online služby?
Podle Nikoly Rafaje ano, nutné je ale mít zkušenosti a trefit se do správného okamžiku. „Řada firem toho dokázala dobře využít. Například společnost Retino, která pomáhá e-shopům s vyřizováním vrácených objednávek, uvedla minulý rok hned dva nové produkty. Nebo firma Rossum, která vytvořila nástroj na zpracování dokumentů pomocí umělé inteligence – právě do těchto produktů teď firmy převážně investují. Příležitosti tu tedy jsou,“ dodává.
Impact Hub: Krize otevřela mnoha lidem oči a dala impuls ke změnám
Impact Hub poskytuje nejen coworkingový prostor, ale také realizuje inovační, vzdělávací a akcelerační programy pro více než sto startupů ročně. Navzdory současné situaci zůstalo během loňského roku s Impact Hubem ve spojení přes 60 % členů a v poslední době se vrací i další a přibývají noví. „Pandemie změnila nejen celkový sentiment a vnímání tržních rizik, ale přinutila také řadu firem zásadně revidovat svůj byznys model, potřeby zákazníků, možnosti partnerů nebo dodavatelského řetězce a změnit distribuční kanály, cenotvorbu či strukturu týmu. Pro spoustu z nich je řešením nějaké využití zázemí v coworkingu,“ říká Petr Vítek, spoluzakladatel Impact Hubu.
Impact Hub se i nadále věnuje akceleračním programům a pomáhá financovat nové projekty. „Nerad bych opakoval otřepaná klišé, ale rovněž tato krize je pro řadu organizací i jednotlivců velkou příležitostí,“ vysvětluje Petr Vítek, podle kterého otevřela současná situace mnoha lidem oči a dala obří impuls pro změnu nejen v pracovním, ale i osobním životě. „Ti, kteří dokážou s touto energií dobře naložit, rozjedou nové projekty. Nepochybuji o tom, že řada z nich bude velmi úspěšná, i když kvůli pandemii budou podnikatelé čelit složitějším podmínkám – například v oblasti financování či chování zákazníků. Každopádně, ať už uspějí, či nikoliv, budou ze svého rozhodnutí pustit se do něčeho nového dlouhodobě profitovat.“