Výroba plastových obalů v Česku překonává rekordy

 

Přestože dění okolo plastových obalů připomíná v poslední době rozbouřené moře, v Česku se jim momentálně daří.  Jejich výroba stále roste a s tím i tržby výrobců, které v roce 2016 překročily 175 miliard korun. A poptávka bude nejspíš stoupat i v následujících letech. Firmy se však musejí vyrovnat s vývojem cen ropy a hlavně sílícím tlakem na ekologickou nezávadnost.

V roce 2016 se v České republice vyrobilo nejvíc pytlů a sáčků z polymerů ethylenu v historii. Celých 41,2 tisíce tun. Od roku 2009 významně roste i vývoz a dovoz plastových obalů. V roce 2017 se z naší republiky vyvezly plastové obaly za 12,7 mld. Kč, hlavně do Německa, Slovenska a Maďarska. Dovoz se vyšplhal až na úroveň 12,4 mld. Kč, importu dominovalo Německo, Polsko a Itálie.   

Výroba plastových obalů totiž poměrně věrně kopíruje cyklický vývoj ekonomiky, což se projevilo propadem tržeb v krizových letech 2008 a 2009.

Trh výrobců plastových obalů je u nás vysoce konkurenční. To dosvědčuje i fakt, že na tuzemském trhu chybějí velcí lídři, kteří by mu dominovali, a najdeme v něm naopak velký podíl středních výrobců. Celkový počet firem, které v Česku plastové obaly produkují, dosahuje čísla okolo 200, s obratem zhruba 30 miliard korun. V odvětví vládne čilý pohyb, noví hráči se objevují rychle, přičemž rentabilita je na velice slušné úrovni.

Při pohledu do budoucna se ukazují dobré perspektivy. Poptávka po obalech v ČR mírně stoupá a bude stoupat i nadále, což souvisí se skutečností, že česká ekonomika se nachází ve fázi růstu a zvedne se také spotřeba domácností (HDP by podle České spořitelny mělo letos vzrůst o 3,4 % a v roce 2019 o 2,9 %). Logicky tedy porostou i tržby.

Prodej plastových obalů žene vzhůru také urbanizace a časově náročný pracovní styl, které vytvořily novou třídu zákazníků. Ti už moc nekupují nebalené potraviny pro každodenní vaření, na které nemají čas. Dávají přednost zabalenému, předem připravenému zboží. Příkladem jsou jednorázové obaly na hotová jídla.

Ekonomický úspěch však bude podmíněn splněním několika podmínek. Výrobci budou muset pružně reagovat na případné změny v cenách vstupních materiálů, které jsou závislé na cenách ropy na světových trzích.

Zároveň bude sílit tlak – především ze strany státních a evropských institucí – na nezávadnost, recyklaci a snižování dopadů na životní prostředí.

Zákazníci vnímají obal stále více jako integrální součást zboží, které si kupují. Poroste význam obalů jako nástrojů marketingu.

Podrobnosti najdete v analýze České spořitelny nazvané Výrobci obalů z plastu v ČR, která je zde volně ke stažení.

Mohlo by vás ještě zajímat

Stres v práci: Také se vám nedaří o dovolené nepracovat? Díl druhý