Osm předpovědí pro rok 2019
Příští rok žádnou ekonomickou krizi nečekejte, spíše se připravte na tvrdý Brexit ve variantě „naměkko“. Škoda Auto vjede do éry elektromobilů a Česko i svět vstoupí do doby bezobalové.
Tým analytiků České spořitelny vypracoval kvalifikovaný odhad osmi průlomových událostí a trendů, které můžeme čekat u nás i ve světě během příštího roku. Tady jsou.
I. Krize se nekoná, trh práce bude v dobré kondici
Vývoj české ekonomiky bude příznivý i v roce 2019. Ekonomika poroste zhruba o 3 %, což je sice méně než v roce 2017, ale na druhou stranu se to blíží k dlouhodobě udržitelnému tempu. Firmy budou mít i nadále problémy s hledáním zaměstnanců a těm stávajícím budou muset přidat. Růst mezd sice zvolní z letošních téměř 9 %, ale i tak přesáhne hranici pěti procent. Spotřebitelé si i příští rok udrží dobrou náladu, a tak poptávka po zboží domácím i z dovozu zůstane vysoká. Českým vývozcům nyní hraje do karet kurz koruny, který je slabší, než by odpovídalo výkonu ekonomiky, a tato situace přetrvá minimálně do začátku příštího roku. Poté však začne koruna posilovat. Na druhou stranu zase dává slabší kurz koruny prostor České národní bance, aby rychleji zvedala úrokové sazby. Ceny porostou zhruba o 2 %, protože firmy do nich začnou výrazněji promítat vyšší náklady.
II. Tvrdý Brexit naměkko
Poslanci britského parlamentu zatím nesouhlasí s dohodou, kterou v EU vyjednala premiérka Theresa Mayová. V Londýně se bude o dohodě hlasovat 11. prosince 2018. Zatím jsou možné všechny tři scénáře: jak odchod Spojeného království bez dohody (tvrdý Brexit), tak schválení dohody (případně její upravené verze někdy později) či varianta, že Spojené království z Unie nakonec vůbec neodejde. Momentálně však značně roste riziko tvrdého Brexitu, jejž by ovšem změkčila přechodná opatření, která mají zabránit největším škodám. Poté by se variantou nového uspořádání vztahů mezi Evropskou unií a Velkou Británií mohlo stát Evropské sdružení volného obchodu, z něhož Spojené království vystoupilo v roce 1973 a stalo se členem EU. Podrobnou analýzu dopadů Brexitu na českou i evropskou ekonomickou a politickou situaci najdete ZDE.
III. Nejeuroskeptičtější Evropský parlament v dějinách a Evropská komise pod německou taktovkou
Ve volbách do Evropského parlamentu v roce 2019 posílí populisté a euroskeptici. Dva největší poslanecké kluby – středopraví lidovci (EPP) a levicoví socialisté (S-D) – naopak ztratí většinu. Největší propad utrpí druhá zmíněná Progresivní aliance socialistů a demokratů. Předsedou Evropské komise bude Manfred Weber, jenž chce zastavit neřízenou migraci a posílit hranice Unie.
IV. Rok 2019 jako začátek doby bezobalové
Zatímco letošek lze charakterizovat jako rok, kdy politici, úřady i samotní spotřebitelé vyhlásili boj plastovým obalům a jednorázovým plastům, v roce 2019 se toto hnutí přelije do manifestu za zboží bez obalů. Podle průzkumu KPMG by už dnes více než 60 % Čechů dalo při nákupu přednost potravinám bez obalu.
V. Ve Škodovce odstartuje elektrická éra
V roce 2019 vstoupí na trh první elektrifikovaný vůz značky Škoda. Bude to Superb s plug-in-hybridním pohonem. V roce 2020 se pak k němu v Mladé Boleslavi přidruží první model s čistě elektrickým pohonem. O dalších pět let později chce Škoda Auto nabízet zákazníkům hned pět modelů s čistě elektrickým pohonem. Výsledkem bude, že i v Česku začnou pomalu stoupat prodeje elektromobilů. Dnes se u nás ročně prodají stovky čistých elektromobilů, v roce 2030 by to podle našeho odhadu mělo být už 100 tisíc.
VI. Průmysl 4.0: rok přechodu od robotizace výroby konečně k digitalizaci
Až doposud se většina českých průmyslových firem soustředila na zvýšené tempo automatizace a robotizace výroby. S digitalizací a dalšími prvky průmyslu 4.0 se podniky u nás teprve seznamovaly. V roce 2019 lze očekávat, že současná rychlost robotizace výroby nezpomalí, hlavním důvodem bude „vyluxovaný" trh práce. Vedle toho však budou firmy své již automatizované provozy ve stále větší míře digitálně propojovat a konečně začnou výrazněji odkrývat potenciál, který ve všech těch datech z výroby, ale i logistiky či servisu dřímá. Zároveň by však měly mít neustále jasno v tom, co konkrétně jim digitalizace výroby přináší, zda zefektivňuje výrobu, zlepšuje kvalitu produktů nebo zvyšuje spokojenost zákazníků – třeba rychlejšími dodávkami, možnostmi zákaznických úprav a podobně. Pak pro ně bude mít digitalizace mnohem větší smysl.
VII. První vesmírný turista poletí ke hvězdám
Rok 2019 by se mohl zapsat do historie jako rok, kdy první turista vyrazí na výlet na hranici vesmíru, tedy do výšky 100 kilometrů od Země. Jedna věc je jasná: pokud se tak stane, vyhlídkový let nezařídí žádná ze státních vesmírných agentur, k vesmíru turistu vynese loď některé soukromé firmy. Asi nejblíže tomuto cíli je společnost Virgin Galactic britského podnikatele Richarda Bransona. Ten v říjnu slíbil, že několikrát odložený start prvního letu na hranici vesmíru je nyní otázkou několika týdnů. Virgin přitom prodává letenky na hranici vesmíru už pět let, jedna vyjde v přepočtu na 5 milionů korun. V příštím roce chce svůj sen o komerčním cestování do vesmíru realizovat i nejbohatší muž planety a šéf Amazonu Jeff Bezos. Ten slibuje, že s ním se dostanete dál, až na oběžnou dráhu. Možná největší plány pak má Elon Musk se svou společností SpaceX. Ten míří na Měsíc a létat by chtěl i na Mars. Na to však příští rok jistě ještě nedojde...
VIII. Premiéra testování taxidronů ve skutečném provozu
V Singapuru mají ve druhé polovině roku 2019 začít probíhat zkoušky dronů pro taxislužbu v reálném provozu. Drony budou autonomní a poháněné elektřinou. Pokud půjdou testy a vývoj podle plánu, taxidrony by se mohly stát do pěti let běžnou součástí přepravy osob. Na dronech pro pasažéry se totiž usilovně pracuje na řadě míst po celém světě. V Dubaji testují bezpilotní létající taxíky německé firmy Volocopter, svůj taxidron letos úspěšně vyzkoušel letecký výrobce Airbus, nebeské „dročky“ horečně vyvíjí i Uber, který se ve svém úsilí spojil s pěti výrobci letadel, včetně významných značek jako Embraer či Bell. Prototyp svého taxidronu Kitty Hawk představil i zakladatel Googlu Larry Page, na vlastních modelech pracují i Rolls Royce nebo Toyota.